Prima victorie a lui Lewis Hamilton de după vacanţa de vară e posibil să fi venit puţin cam tardiv pentru britanic, el având nevoie acum şi de ajutorul involuntar al adversarilor pentru a-şi adjudeca titlul. Chiar dacă Lewis va câştiga toate cele trei curse rămase, el are nevoie ca Rosberg să nu termine pe locul secund măcar de două ori sau o dată să încheie în afara podiumului. Sau, exprimându-ne puţin diferit, am putea spune că Lewis are acum nevoie de două snookere la bilele roşii sau de unul singur la o bilă colorată. Cei mai în măsură să-l ajute pe britanic par să fie piloţii Red Bull Racing, Daniel Ricciardo şi Max Verstappen.

Ferrari pare într-o degringoladă totală, după ce la Austin au comis-o din nou. Italienii parcă şi-ar dori cu ardoare să-şi complice singuri existenţa şi să-şi compromită singuri cursele ori de câte ori au ocazia, altfel este greu de explicat cum reuşesc să le iasă aşa "bine". Atunci când nu gafează piloţii, o fac ba strategii, ba mecanicii. Toate acestea spre imensa decepţie a fanilor Scuderiei care nu-şi imaginau că echipa lor favorită va ajunge vreodată într-o situaţie atât de jenantă precum cea din prezent, iar lucrul cel mai îngrijorător este că, în loc să se întrevadă la orizont un anume reviriment, să răsară de undeva o urmă de speranţă, Ferrari parcă mai rău se afundă în probleme pe măsură ce trecem de la o etapă la alta.

AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ, MEXIC

Construit în 1962 într-un parc public din Mexico City, Autodromo Hermanos Rodriguez a intrat în calendarul Formulei 1 în acelaşi an, ca etapă neoficială, purtând numele de "Magdalena Mixhuca", nume pe care şi l-a păstrat până în 1970, atunci când Formula 1 a părăsit Mexicul. Este circuitul amplasat la cea mai mare altitudine din campionat, 2.285 m, iar aerul rarefiat cauzează dificultăţi atât piloţilor, cât şi maşinilor.

Magdalena Mixhuca şi-a schimbat apoi titulatura în "Autodromo Hermanos Rodriguez" (în traducere: “Circuitul Fraţilor Rodriguez”), nume pe care-l poartă şi în prezent. A fost denumit astfel în memoria fraţilor Pedro şi Ricardo Rodriguez, ambii foşti piloţi de Formula 1, care şi-au pierdut vieţile în spatele volanului de curse la o distanţă de 9 ani unul de celălalt. Pe 1 noiembrie 1962, Ricardo Rodriguez a suferit un accident fatal chiar în timpul primului Mare Premiu (neoficial) al Mexicului, mai exact în prima zi de antrenamente, atunci când suspensia dreapta-spate a monopostului său Lotus a cedat în temutul viraj Peraltada (o curbă în formă de semicerc care actualmente a fost tăiată pe jumătate, devenind combinaţia de viraje 16-17). El s-a izbit de barieră şi a decedat pe loc la doar 20 de ani, provocând o mare suferinţă în sufletul poporului mexican. Fratele său mai mare, Pedro, a avut aceeaşi soartă în timpul unei alte competiţii motorizate care s-a desfăşurat la Norisring pe 11 iulie 1971, atunci când un alt pilot l-a acroşat, iar maşina sa a rămas căţărată pe barieră, în flăcări. Pedro a decedat la scurt timp după ce a fost scos din acea epavă, la vârsta de 31 de ani. El reuşise să câştige două curse de Formula 1 în carieră (M.P. al Africii de Sud din 1967 şi M.P. al Belgiei din 1970), iar cea mai bună clasare a sa din Mexic a fost un loc 4 în 1968.

Abia în 1986, Formula 1 s-a reîntors în Mexic, circuitul fiind uşor modificat de la ultima vizită. Gerhard Berger a câştigat surprinzător acea cursă, fiind chiar prima victorie din carieră atât pentru el, cât şi pentru echipa sa, Benetton (mai multe detalii puteţi afla în cadrul secţiunii “Momente memorabile”). Deşi circuitul era popular printre piloţi, aceştia au început să se plângă tot mai des şi mai vehement de denivelările sale, de aerul rarefiat şi de poluarea din Mexico City, cauze pentru care Mexic a rămas din nou fără Mare Premiu de Formula 1 în 1992. Circuitul mexican apăruse iniţial în calendarul provizoriu al sezonului 2014, dar din lipsa timpului necesar pentru a aduce pista la standardele competiţiei, revenirea sa a fost amânată pentru anul trecut, atunci când Nico Rosberg a devenit singurul pilot de pe actuala grilă care să triumfe aici. Lucrurile s-ar putea schimba în acest weekend.

DETALII TEHNICE

Tururi: 71

Lungimea circuitului: 4,304 km

Viraje: 17

Lungimea cursei: 305,354 km

Număr de curse disputate la Autodromo Hermanos Rodriguez: 16

Prima cursă disputată: 1963

Cele mai multe victorii (piloţi): 2 – Jim Clark (1963, 1967), Alain Prost (1988, 1990), Nigel Mansell (1987, 1992)

Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 1 – Nico Rosberg (2015)

Cele mai multe victorii (constructori): 3 – Lotus (1963, 1967, 1968), McLaren (1969, 1988, 1989), Williams (1987, 1991, 1992)

Acceleraţie maximă: 52% din lungimea unui tur

Utilizarea frânelor: 19% din lungimea unui tur

Schimbări în cutia de viteze: 47/tur

Consum de combustibil: 1,41 kg/tur

Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,2 km

Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 890 m

Viteză maximă: 363 km/h

Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor şi următoarea linie dreaptă)

Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 13 (Alain Prost – 1990)

Câştigători cu plecare din pole-position: 8 din 16 (50%)

Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Medie

Uzura pneurilor: Medie

Uzura frânelor: Foarte ridicată

Cel mai rapid pit stop în 2015: Ferrari (Sebastian Vettel) – 22,156 s (turul 36)

Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: 1,336 s (Riccardo Patrese vs. Nigel Mansell – 1991)

Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: 101,1 s (Jim Clark vs. Jack Brabham - 1963)

Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 27

Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 100%

ALEGEREA PNEURILOR



RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:20.521 – Nico Rosberg (Mercedes AMG, 2015)
În calificări: 1:19.480 – Nico Rosberg (Mercedes AMG, 2015)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Mexicului 1986 - Gerhard Berger câştigă prima sa cursă din carieră fără să oprească la boxe. La prima revenire a Formulei 1 în Mexic, austriacul a reuşit o performanţă care-i va rămâne în amintire pentru totdeauna. Pe vremea când Pirelli chiar făcea pneuri durabile, Berger a reuşit victoria cu ajutorul unei strategii care i-a luat pe toţi prin surprindere. El a mers până la final cu setul de cauciucuri cu care a plecat din grilă. Spre deosebire de Berger, adversarii săi principali (Alain Prost, Ayrton Senna şi Nelson Piquet) au fost forţaţi să oprească pentru a-şi schimba pneurile Goodyear. Nu numai că această strategie a funcţionat de minune, dar austriacul a câştigat şi cu un avans confortabil de 25 de secunde. Aceasta a fost şi primul triumf al echipei Benetton în Formula 1.

M.P. al Mexicului 1988 - Accidentul teribil al lui Philippe Alliot. Ultima sesiune de calificări a fost marcată de "cascadoria" involuntară a francezului Phillippe Alliot. El a pierdut controlul monopostului său Lola Ford la ieşirea din Peraltada (viraj care se aborda şi cu 240 km/h). S-a urcat prea mult pe vibrator, iar maşina a avut un comportament supravirator, trăgând brusc înspre dreapta. Alliot s-a izbit violent de zidul de la boxe şi s-a rostogolit de-a lungul liniei drepte, maşina oprindu-se răsturnată după ce fusese dezintegrată în urma impactului. Remarcabil este faptul că Alliot a scăpat teafăr şi fără nicio zgârietură din această experienţă îngrozitoare. Mai mult de atât, mecanicii echipei au reuşit performanţa de a reface complet peste noapte maşina distrusă a francezului după o luptă titanică cu timpul, iar Alliot a putut să concureze în cursă. Partea proastă este că toate eforturile au fost în zadar, iar Alliot a abandonat chiar în primul tur.

M.P. al Mexicului 1990 Alain Prost îl învinge pe Ayrton Senna şi se impune cu plecare de pe locul 13. De 10 ani nu se mai calificase Prost atât de... modest. În primele 45 de tururi Senna a părut că deţine controlul complet al ostilităţilor, însă o pană lentă l-a făcut să piardă teren faţă de Prost. Acţiunea atingea punctul culminant în turul 60, atunci când pilotul Ferrari l-a prins din urmă pe brazilian şi l-a depăşit pe lunga linie dreaptă din faţa boxelor. Senna a încercat din răsputeri să nu renunţe prea uşor la luptă, dar după numai trei tururi, o pană a pneului dreapta spate l-a făcut să capituleze. La final a fost sărbătoare în garajul Ferrari, italienii reuşind dubla mult dorită, după ce Nigel Mansell a reuşit să-l învingă pe Gerhard Berger cum altfel decât... “la mustaţă”.

M.P. al Mexicului 1991 şi 1992 - Mexic, tărâm neprielnic chiar şi pentru marele Ayrton Senna. În calificările premergătoare cursei din 1991, Senna a suferit un accident memorabil în virajul Peraltada. După ce a lovit zidul de pneuri, McLaren-ul brazilianului a rămas răsturnat. Senna a fost capabil să se strecoare afară din monopost de unul singur, dar a fost dus la centrul medical, acolo unde şeful echipei, Ron Dennis, a dezvăluit că şi-a găsit pilotul ţipând de durere. "Apoi a apărut Dr. Sid Watkins (n.r. - doctorul competiţiei de la acea vreme şi bun prieten cu Senna) cu un imens zâmbet pe chip. L-am întrebat care e starea sa, iar el mi-a răspuns că e bine, n-are nimic, e doar un pic zdruncinat. I-am zis că l-am auzit cât de tare ţipa şi el mi-a povestit că Ayrton avea o piatră îndesată în ureche pe care a trebuit să i-o îndepărteze". Un an mai târziu, în antrenamentele de vineri, Senna a lovit o denivelare în "S"-uri, iar impactul cu zidul a fost atât de dur încât brazilianul a crezut iniţial că şi-a fracturat ambele picioare. Din fericire, doar unul a fost uşor afectat şi Senna a putut să concureze mai departe în calificări şi în cursă.

M.P. al Mexicului 2015 - Războiul de gheaţă, partea a doua. Sezonul trecut a fost marcat de duelul fără menajamente dintre finlandezii Kimi Raikkonen şi Valtteri Bottas. După ce pilotul Ferrari şi-a eliminat adversarul de la Williams în ultimul tur al cursei din Rusia, Valtteri a vrut să-i plătească o poliţă la doar a doua cursă de după eveniment. În virajul 5, Bottas a încercat o manevră riscantă la interior, după ce văzuse un mic spaţiu lăsat liber de Raikkonen, însă acesta din urmă l-a închis la scurt timp, iar Valtteri n-a mai putut evita contactul. În urma acestei manevre, Bottas a reuşit să încheie pe podium, beneficiind parcă de o suspensie stânga-faţă de oţel, în timp ce Raikkonen a fost forţat să abandoneze, având suspensia dreapta-spate distrusă. Comisarii au considerat că a fost vorba de un incident de cursă, iar Kimi nu a contestat decizia luată. "Acestea sunt cursele, dar cred că trebuia să mă aştept la aşa ceva după cursa din Rusia. O fi făcut-o intenţionat? Nu ştiu, puteţi să decideţi voi asta, dar nu ar schimba cu nimic situaţia şi nu-mi voi schimba nimic din comportamentul meu pe pistă în viitor", au fost spusele lui Kimi Raikkonen.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:19.480

Podium:
1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:42:35.038
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +1.954
3. Valtteri Bottas (Williams Mercedes +14.592
Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:20.521 (turul 67)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 331p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 305p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 227p
4. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 177p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 170p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 165p
7. Sergio Perez (Sahara Force India) 84p
8. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 81p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 54p
10. Fernando Alonso (McLaren Honda) 52p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 636p
2. Red Bull Racing 400p
3. Scuderia Ferrari 347p
4. Sahara Force India 138p
5. Williams Mercedes 130p
6. McLaren Honda 74p
7. Scuderia Toro Rosso 55p
8. Haas F1 Team 29p
9. Renault Sport F1 8p
10. Manor Racing F1 1p
11. Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Esteban Gutierrez – 7p
- Daniil Kvyat – 7p (+2p după M.P. al S.U.A.)

3. Valtteri Bottas – 6p
- Felipe Nasr – 6p
- Nico Rosberg – 6p

6. Carlos Sainz Jr. – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
- Sebastian Vettel – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Kevin Magnussen – 4p (+2p după M.P. al S.U.A.)

11. Max Verstappen – 3p
- Sergio Perez – 3p

13. Fernando Alonso – 2p
- Nico Hulkenberg – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Kimi Raikkonen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p
- Esteban Ocon – 2p

*Piloţi fără puncte de penalizare: Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, Felipe Massa şi Jenson Button.

**La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 28 octombrie 2016

DIGI SPORT 2 18:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 3 22:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 29 octombrie 2016

DIGI SPORT 2 18:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 4 21:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 30 octombrie 2016

DIGI SPORT 2 21:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

Weekend-ul trecut a venit confirmarea lui Daniil Kvyat la Scuderia Toro Rosso în 2017. Acest anunţ i-a provocat o profundă dezamăgire lui Pierre Gasly care nu se aştepta să nu fie promovat în Formula 1 în urma sezonului foarte bun pe care l-a realizat în GP2. “Desigur că sunt puţin surprins. Lucrurile arătau promiţător şi, dintr-o dată, totul a decurs foarte rapid şi l-au semnat pe Daniil imediat. Nu înţeleg de ce, dar aşa stau lucrurile. Ştim că la Red Bull totul se poate schimba foarte rapid. S-a văzut asta în deciziile pe care le-au luat în ultimele două sezoane, dar acum s-a terminat şi trebuie să merg înainte. Nu prea mi-au oferit explicaţii, de aceea nu le înţeleg decizia. Mi-au spus doar că au motivele lor pentru care l-au păstrat pe Kvyat în echipă şi asta e tot ce ştiu, nimic mai mult. Am vorbit cu Helmut Marko în ultimele zile, el îmi cunoaşte visul, ştie că îmi doresc să vin în Formula 1 şi vom încerca să găsim cea mai bună soluţie pentru a ajunge acolo“, a spus Gasly pentru Motorsport.com. Cu astfel de declaraţii, nu ştim dacă Gasly îşi va mai vedea vreodată visul împlinit. Cel puţin, nu la Red Bull...

Lance Stroll va fi anunţat oficial la Williams pentru sezonul următor pe 3 noiembrie. Atunci va avea loc la sediul echipei din Grove o conferinţă de presă în care nu numai că se va face anunţul referitor la Stroll, dar echipa condusă de legendarul Sir Frank Williams îl va reconfirma şi pe Valtteri Bottas ca pilot principal. Sâmbătă campionul Formulei 3 Europene va împlini 18 ani, iar Williams a fost forţată de sponsorul său principal, Martini, să amâne cât mai mult anunţul.

ZVON. Sauber a avut parte de un sezon de coşmar până acum, fiind singura echipa din campionat care n-a punctat şi sunt slabe speranţe să mai reuşească ceva pe acest final de an. De altfel, săptămâna aceasta a apărut un zvon potrivit căruia noii investitori ai echipei elveţiane ar purta negocieri privind trecerea din sezonul 2018 la motoare Honda. O eventuală înţelegere între cele două părţi ar putea deschide o portiţă pentru crearea unei echipe “junior” Honda la Sauber, vizată fiind readucerea unui pilot japonez în Formula 1, iar alesul va fi cel mai probabil Nobuharu Matsushita. 

Pentru prima oară în acest sezon, titlul poate fi decis matematic. Nico Rosberg va deveni campionul sezonului 2016 dacă va câştiga duminică şi Lewis Hamilton va încheia cursa la coada topului 10 sau în afara acestuia. Britanicul speră ca succesul cu numărul 50 din carieră, bornă atinsă la Austin, să fie punctul de inflexiune al duelului său la titlu. “Îmi doresc ca în aceste ultime 3 curse să nu mai am probleme cu motoarele. Asta chiar ar fi o gură de aer proaspăt. Continui să-mi păstrez optimismul şi să muncesc din greu, evitând să mă gândesc la trecut, iar rezultatul va veni de la sine. Momentul în care renunţi este momentul în care pierzi. N-am fost niciodată cel care să renunţe şi n-am de gând să încep de acum. Sunt încă destule puncte disponibile, iar orice este posibil”, a spus Hamilton înaintea weekend-ului mexican. Spectatorii vor crea o atmosferă de neuitat pentru cei doi favoriţi locali, Sergio Perez şi Esteban Gutierrez. Startul în Marele Premiu al Mexicului se va da duminică, 30 octombrie, de la ora 21:00, în direct la Digi Sport 2. Evenimentul va fi prefaţat aşa cum se cuvine de Antal Putinică şi Florin Ion în emisiunea Grila De Start, care va începe cu o jumătate de oră înainte de start.

PROGRAMUL CANALELOR DIGI SPORT