Cortina se pregăteşte să coboare peste sezonul 2016, în mirificele acorduri de motoare turate la maximum, însă nu înainte de a ne dezvălui care va fi noul rege al Formulei 1.

După etapa “fluvială” din Brazilia, Hamilton mai reuşeşte să-i “ciupească” încă 7 puncte lui Rosberg, însă acum a intrat în criză de timp. În fotbal s-ar spune că ne aflăm în ultimele minute ale prelungirilor, iar Lewis încearcă să împingă meciul la executarea loviturilor de departajare. În lumea tenisului se poate aprecia că ne aflăm în tie-break-ul setului decisiv, iar Nico are câteva mini-break-uri avans. În atletism ne-am fi aflat pe ultima turnantă, iar Lewis ar fi fost cu câţiva paşi în urma rivalului său. Iar analogiile pot continua... Cel mai lung sezon din istoria Formulei 1 ajunge la final în acest weekend, iar britanicul mai are de recuperat încă 12 puncte.

A fost un sezon încins, cu surprize, cu permutări în cadrul echipelor, cu modificări de regulament din mers, cu frustrări expuse mai mult sau mai puţin vehement şi cu o luptă la titlu care s-a întins până în ultima etapă. Ce ne-am fi putut dori mai mult? Dacă v-aţi gândit la un echilibru mai mare între echipe, atunci înseamnă că avem puterea de a citi gânduri.

Într-adevăr, dominaţia evidentă a unei singure echipe nu-i este benefică niciunui sport, dar din 2017 lucrurile s-ar putea schimba. Formula 1 se va relua la sfârşitul lunii martie a anului viitor, iar întregul sezon va putea fi urmărit în continuare în direct pe canalele Digi Sport, însă până atunci... Să aflăm împreună toate tainele ultimului weekend de cursă al anului.

YAS MARINA, EMIRATELE ARABE UNITE

Din 2009, Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite şi al 2-lea cel mai populat oraş din ţară (după Dubai), găzduieşte finala sezonului Campionatului Mondial de Formula 1, preluând ştafeta de la Brazilia. Finala s-a dorit a fi una specială, bazându-se încă din start pe un concept unic în Formula 1. Cursa începe la ora locală 17:00, în lumina zilei şi se încheie în lumina strălucitoarei nocturne ce înconjoară circuitul, fiind singura cursă cu tranziţie zi-noapte din calendar. Pentru a asigura o cantitate suficientă de luminozitate pe întreaga desfăşurare a cursei, nocturna este aprinsă încă de dinaintea pornirii motoarelor.

Pista de 5,554 km este una din perlele lui Hermann Tilke. Aflat pe insula Yas, circuitul sclipeşte de splendoare, fiind un puternic exemplu de pistă modernă, potrivită unei competiţii de talia Formulei 1. Rulându-se în sensul invers al acelor de ceasornic, circuitul Yas Marina conţine 9 viraje de dreapta şi 12 de stânga. Aici se pot atinge viteze de peste la 330 km/h pe lungile paliere de viteză care te împing să apeşi pedala de acceleraţie până dincolo de podea, dar şi care suprasolicită puternic frânele. Yas Marina trece pe sub hotelul de 5 stele Yas Viceroy Abu Dhabi, o construcţie arhitecturală de excepţie, demnă de secolul în care ne aflăm, “învelită” în 5.056 de panouri de sticlă.

Se spune că Abu Dhabi este cel mai bogat oraş din lume. Averea medie netă a locuitorilor permanenţi ai oraşului ajunge la 17 milioane de dolari. De asemenea, este şi cel de-al 25-lea cel mai scump oraş din lume, însă este doar al 2-lea din Emirate, după (probabil aţi ghicit...) Dubai – locul 21. Ca fapt divers, în acest top, primele locuri sunt ocupate de Hong Kong, Luanda (Angola), Zurich (Elveţia), Singapore şi Tokyo (Japonia).

Marele Premiu al Emiratelor Arabe Unite este un eveniment în care luxul şi glamourul plutesc în aer. În jurul acestuia se strâng an de an VIP-uri care provin din domenii dintre cele mai diverse. Cristiano Ronaldo, Prinţul Harry, Kim Kardashian, David Beckham, Jason Derulo şi Elizabeth Hurley sunt doar câteva dintre starurile care au asistat la o cursă în Abu Dhabi până acum. Anul acesta, The Chemical Brothers (vineri), Lionel Richie (sâmbătă) şi Rihanna (duminică) vor susţine concerte în cele mai exuberante locaţii din zona paddock-ului. La fastuoasele evenimente din acest weekend vor mai lua parte: Sean Paul, Akon, Rita Ora, Paris Hilton, Pitbull, Drake şi alţii.



DETALII TEHNICE

Tururi: 55
Lungimea circuitului: 5,554 km
Viraje: 21
Lungimea cursei: 305,470 km
Număr de curse disputate pe circuitul Yas Marina: 7
Prima cursă disputată: 2009
Cele mai multe victorii (piloţi): 3 – Sebastian Vettel (2009, 2010, 2013)
Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 3 – Sebastian Vettel (2009, 2010, 2013)
Cele mai multe victorii (constructori): 3 – Red Bull Racing (2009, 2010, 2013)
Acceleraţie maximă: 56% din lungimea unui tur
Utilizarea frânelor: 18% din lungimea unui tur
Schimbări în cutia de viteze: 75/tur
Consum de combustibil: 1,82 kg/tur
Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,173 km
Viteză maximă estimată: 341 km/h
Zone DRS: 2 (Linia dreaptă dintre virajele 7-8 şi porţiunea dintre virajele 10-11)
Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 4 (Kimi Raikkonen – 2012)
Câştigători cu plecare din pole position: 2 din 7 (28,5%)
Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
Uzura pneurilor: Medie
Uzura frânelor: Ridicată
Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,852 s (Kimi Raikkonen vs. Fernando Alonso – 2012)
Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +30,829 s (Sebastian Vettel vs. Mark Webber – 2013)
Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 26
Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 29%

ALEGEREA PNEURILOR



RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:40.279 – Sebastian Vettel (Red Bull Racing, 2009)
În calificări: 1:38.434 - Lewis Hamilton (McLaren Mercedes, 2011)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al E.A.U. 2009 – Jaime Alguersuari încurcă “borcanele”. Sau boxele, în acest caz... Prima cursă în nocturna arabă nu a fost o amintire prea plăcută pentru tânărul pilot al Scuderiei Toro Rosso, Jaime Alguersuari, care a gafat la intrarea la boxe. Spaniolul de 19 ani le-a făcut mecanicilor de la Red Bull Racing o vizită inopinată, confundând-o cu cea Toro Rosso. Gurile rele ar spune că organizatorii n-au aprins nocturna suficient de tare pentru Alguersuari. Cei de la Red Bull Racing care aveau un alt client mai important de servit (pe Sebastian Vettel) nu l-au putut ajuta pe vizitatorul lor intempestiv decât cu nişte semne disperate de a se reîntoarce pe pistă, el trecând deja de boxa Toro Rosso. Spaniolul s-a scuzat spunând că echipa sa nu fusese pregătită pentru schimb, iar boxa Red Bull era vecină cu cea în care trebuia să ajungă. Combinat cu faptul că mecanicii erau echipaţi relativ similar, nu i-a fost greu să îi confunde. Alguersuari a fost forţat să abandoneze până să mai apuce să revină la boxe.

M.P. al E.A.U. 2010 – Michael Schumacher are parte de un accident care i-a dat emoţii. Şi nu numai lui... În virajul 6 al primului tur, Schumacher a încercat să-l depăşească pe exterior pe Nico Rosberg, care îi era coechipier atunci la Mercedes, într-o bătălie pentru locul 8. Lucrurile n-au mers conform planurilor septuplului campion mondial, iar acesta pierde aderenţa pe reaccelerare şi se răsuceşte la 180 de grade. La numai câteva secunde după un incident ce părea a fi unul banal, Schumi se pregătea să întoarcă maşina în direcţia corectă şi să revină în cursă, însă Vitantonio Liuzzi nu a putut să-l evite şi s-a urcat cu monopostul său Force India pe maşina neamţului, trecând la mică distanţă de casca acestuia. Din fericire, a fost evitată o tragedie şi totul s-a încheiat cu bine. Singura urmare a accidentului a fost neutralizarea cursei, însă se putea mult mai rău...

M.P. al E.A.U. 2012 – Kimi, one man show. Atunci când Raikkonen nu prea are chef de vorbă, nu poate însemna decât un singur lucru: avem parte de spectacol. La jumătatea cursei din 2012, Kimi conducea liniştit ostilităţile, profitând de ghinionul lui Lewis Hamilton care abandonase de pe primul loc. Astfel, Raikkonen se afla pentru prima oară în acel sezon într-o postură favorabilă de a câştiga un nou Mare Premiu. În timp ce inginerul de cursă al lui Kimi, Mark Slade, încerca să-i ofere pilotului său informaţii folositoare, temperamentalul finlandez, aflat în focurile concentrării, şi-a certat inginerul pentru că a avut îndrăzneala de a-i strica pacea şi armonia…
Mark Slade: - Bine, Kimi, următoarea maşină din spatele tău este Alonso. O să te ţin la curent cu privire la ritm…
Kimi Raikkonen: - Doar lasă-mă în pace, ştiu ce fac!
În turul 39, Safety Car-ul îşi face aparţia pentru a doua oară în acea cursă. Tot avansul pe care şi-l crease Kimi a fost anulat, iar pilotul Lotus categoric nu era mulţumit de asta. În timp ce rula în spatele maşinii de siguranţă, Kimi a răbufnit din nou la inginerul său…
Mark Slade: - Bine, Kimi, trebuie să lucrăm în continuu toate cele patru pneuri, te rog. Lucrează toate…
Kimi Raikkonen: - Da, da, da, da… Fac asta tot timpul! Nu trebuie să-mi aduci aminte la fiecare 10 secunde…
Până la urmă, se pare că Raikkonen chiar a ştiut ce face şi s-a impus cu un avans de 8 zecimi de secundă faţă de Fernando Alonso, iar Sebastian Vettel a completat podiumul, suprinzător, după ce a pornit cursa ultimul, de pe locul 24. O recuperare, de asemenea, memorabilă.

M.P. al E.A.U. 2012 – Accidentul spectaculos dintre Nico Rosberg şi Narain Karthikeyan. Ceva mai devreme de show-ul lui Kimi, în turul 9, Safety Car-ul şi-a făcut pentru prima oară apariţia, neutralizând cursa după un accident foarte urât. Monopostul HRT al lui Narain Karthikeyan se confrunta cu o problemă pe partea de presiune hidraulică, aceasta cauzându-i un comportament subvirator extrem. Nu că HRT-ul ar fi fost vreodată o maşină plăcută de condus, cu un nivel decent de downforce, dar în aceste condiţii, era cu atât mai greu de stăpânit. Neştiind de problemele indianului, Nico Rosberg s-a repezit să-l depăşească, însă greşeşte punctul de frânare din virajul 17 şi zboară perpendicular pe deasupra lui Karthikeyan, intrând direct în zidul de protecţie de pe marginea pistei. Ambii protagonişti ai accidentului au scăpat nevătămaţi, însă cu o sperietură groaznică.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:40.237
Podium:
1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:38:30.175
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +8.271
3. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) +19.430
Cel mai rapid tur: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:44.517 (turul 44)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 367p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 355p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 246p
4. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 197p
5. Max Verstappen (Red Bull Racing) 192p
6. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 178p
7. Sergio Perez (Sahara Force India) 97p
8. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 85p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 66p
10. Fernando Alonso (McLaren Honda) 53p

SCENARII POSIBILE PENTRU TITLU

Lewis Hamilton poate să-i ia titlul din vitrina lui Nico Rosberg dacă:
- Câştigă, iar Rosberg nu încheie pe podium
- Termină pe locul 2, iar Rosberg nu încheie în top 6
- Termină pe locul 3, iar Rosberg nu încheie în top 8
- Termină pe locul 4, iar Rosberg nu încheie în puncte
Dacă Hamilton termină sub locul 4, Rosberg nu poate pierde titlul, indiferent de rezultatul său.

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 722p
2. Red Bull Racing 446p
3. Scuderia Ferrari 375p
4. Sahara Force India 163p
5. Williams Mercedes 136p
6. McLaren Honda 75p
7. Scuderia Toro Rosso 63p
8. Haas F1 Team 29p
9. Renault Sport F1 8p
10. Sauber F1 Team 2p
11. Manor Racing F1 1p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Esteban Gutierrez – 7p
- Daniil Kvyat – 7p
3. Sebastian Vettel – 6p
- Felipe Nasr – 6p
- Nico Rosberg – 6p
6. Carlos Sainz Jr. – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
- Valtteri Bottas – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Kevin Magnussen – 4p
11. Max Verstappen – 3p
- Sergio Perez – 3p
13. Fernando Alonso – 2p
- Nico Hulkenberg – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Kimi Raikkonen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p
- Esteban Ocon – 2p
*Piloţi fără puncte de penalizare: Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, Felipe Massa şi Jenson Button.
**La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 25 noiembrie 2016
DIGI SPORT 2 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 26 noiembrie 2016
DIGI SPORT 2 10:25 GP3 – Cursa principală
DIGI SPORT 2 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 3 20:00 GP2 – Cursa principală (PREMIERĂ)

Duminică, 27 noiembrie 2016
DIGI SPORT 2 11:00 GP3 – Cursa de sprint
DIGI SPORT 2 12:20 GP2 – Cursa de sprint
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

La scurt timp după M.P. al Braziliei, Ron Dennis şi-a confirmat retragerea de la cârma companiei McLaren Technology Group, care include echipa McLaren Honda. Britanicul a susţinut că i s-a impus să renunţe la poziţia sa din cadrul companiei, ţinând să menţioneze că este dezamăgit de decizia acţionarilor principali, aceasta fiind luată “în ciuda avertismentelor importante emise de restul echipei de conducere în privinţa potenţialelor consecinţe ale acţiunii lor”. McLaren Technology Group este deţinută în proporţie de 25% de Ron Dennis, alături de fondul Mumtalakat din Bahrain (50%) şi omul de afaceri franco-saudit Mansour Ojjeh (25%). Dennis a fost îndepărtat după ce Ojjeh s-a aliat cu fondul din Bahrain. Ron Dennis a devenit omul principal din cadrul echipei McLaren la sfârşitul anului 1980 şi a avut sub conducere piloţi precum: Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Gerhard Berger, Mika Hakkinen, Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton, Fernando Alonso şi Jenson Button. După aproape 36 de ani, un nou nume uriaş lasă un gol important în sufletul competiţiei şi al echipei McLaren.

Nu numai în Formula 1 se va decide titlul în acest weekend, ci şi în GP2. Piloţii Prema Racing, Antonio Giovinazzi şi Pierre Gasly, se vor duela pentru câştigarea campionatului. Italianul vine în Abu Dhabi din postura de lider, având un avans de 7 puncte faţă de rivalul său francez. Scorul victoriilor îi este favorabil lui Giovinazzi care s-a impus de 5 ori, în timp ce Gasly are doar 3 succese în cele 20 de curse disputate în acest sezon. GP2 va reveni după o pauză de aproape 2 luni, ultimul weekend de cursă al anticamerei Formulei 1 fiind cel din Malaezia, de la începutul lunii octombrie, atunci când italienii Antonio Giovinazzi şi Luca Ghiotto au câştigat câte o manşă. Ambele curse decisive din GP2 vor putea fi urmărite la Digi Sport.

Plouă în Emirate cam 25 de zile pe an, în jur de 94 l/m2 în total, însă nu şi în acest weekend. În zilele următoare vom avea soare şi maxime de peste 30 de grade Celsius la Abu Dhabi, lucru despre care nu putem să spunem că e o surpriză. Dacă am fi avut parte de ploaie, atunci chiar ar fi fost ceva cu adevărat neaşteptat... Pe măsură ce se va înainta în cursă, temperatura aerului poate să scadă şi cu 15 grade Celsius faţă de cea înregistrată la start.

Peste numai câteva zile, mai exact pe 30 noiembrie, Consiliul Mondial al Sporturilor cu Motor se va întruni pentru a definitiva calendarul sezonului 2017. Conform site-ului Motorsport.com, Marele Premiu al Germaniei va fi eliminat din calendar, din nou, după ce şi anul trecut ţara care dă de 3 sezoane încoace campioana mondială de la constructori a făcut un an de pauză. Bernie Ecclestone a invocat faptul că promoterul evenimentului refuză să plătească taxa propusă pentru organizarea cursei, asta după ce anul acesta ar fi beneficiat de o “ofertă specială”. M.P. al Ungariei va fi mutat cel mai probabil pe locul M.P. al Germaniei, o săptămână mai târziu, pentru a se menţine “vacanţa de vară” de 4 săptămâni şi nu de 5.

În ciuda faptului că Felipe Nasr a obţinut primele puncte (de aur) ale echipei Sauber în acest sezon în etapa precedentă, total paradoxal, echipa elveţiană l-a confirmat luni pe coechipierul său, Marcus Ericsson, pentru sezonul 2017. Suedezul de 26 de ani, care în acest an n-a punctat, este încrezător că va avea parte de un sezon mai bun în 2017. “Este o veste minunată să pilotez încă un an pentru Sauber”, au fost primele cuvinte ale lui Ericsson. “Am petrecut 2 ani la această echipă şi chiar mă simt ca acasă. Multe mulţumiri tuturor celor din cadrul echipei pentru încrederea pe care o au în mine! Din punctul meu de vedere, m-am dezvoltat mult ca pilot în decursul timpului petrecut la Sauber. Am avut suişuri şi coborâşuri, dar întotdeauna am rămas uniţi şi am muncit cât de tare am putut. De la venirea noii conduceri, echipa a primit un impuls important, aşa că va fi interesant de văzut ce ne va aştepta în această nouă eră. Mulţi experţi din lumea sporturilor cu motor încep să devină parte din echipă, ceea ce e un semn bun pentru viitor”, a încheiat suedezul. Echipa a ţinut să precizeze că pilotul care-i va fi coechipier lui Ericsson “va fi anunţat în cel mai scurt timp”.

Va continua domnia lui Lewis Hamilton sau va fi obligat să abdice, fiind înlocuit la tronul Formulei 1 de Nico Rosberg? Nu există decât o singură cale de a afla deznodământul sezonului 2016. Pe 27 noiembrie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1, este Black Sunday pentru iubitorii Formulei 1. Preţ de aproximativ două ore totul se va reduce doar la regina sportului pe patru roţi. În ceea ce priveşte spectacolul, suspansul şi surprizele, garantăm că acestea vor fi “la promoţie”, cu stocuri nelimitate. Imediat după cursă, vom sărbători noul rege al Formulei 1 în emisunea Grila De Start, moderată de Antal Putinică şi Florin Ion.