Lunile iulie şi octombrie îi răsfaţă pe iubitorii Marelui Circ, ambele aducând câte 4 weekend-uri de Formula 1. Prima destinaţie din această lună este în Austria, pe circuitul Red Bull Ring ale cărui taine le vom desluşi în continuare. Mulţi îşi pun întrebarea dacă prin modificările aduse circuitului, dar şi prognoza meteo anunţată pentru acest weekend, recordurile deţinute de Michael Schumacher pe circuitul Marelui Premiu al Austriei sunt în pericol. Rămâne să vedem împreună pe canalele Digi Sport.

SPIELBERG, AUSTRIA

Austria face parte din categoria statelor central-europene, fiind amplasată în bazinul mijlociu al Dunării. Este o ţară preponderent alpină, 65% din teritoriul ţării fiind situat la o altitudine de peste 600m, iar restul de 35% la peste 1000m.

Un peisaj montan este exact tratamentul de care aveam nevoie în această perioadă de plină vară în care ne aflăm şi micuţul oraş Spielberg nu face excepţie de la cele spuse anterior. Situat la nord de râul Mur, Spielberg se caracterizează prin aer proaspăt, o populaţie de doar 5.100 de locuitori şi un circuit celebru. Red Bull Ring (denumit anterior A1-Ring şi Österreichring) are o capacitate de 40.000 de locuri şi este prezent în calendarul Formulei 1 din 1970 în mai multe forme şi cu mai multe perioade de pauză.

La început a fost Österreichring, între 1970 şi 1976, un circuit de peste 5,9 km şi 16 viraje. Acestuia i-a fost adăugată şicana Hella Licht din 1977 şi a rezistat în Formula 1 până în 1987. După 10 ani de pauză, circuitul a revenit în calendar ca A1-Ring, o variantă scurtată la doar 4,3 km şi 9 viraje, până în 2003. A urmat un plan de restructurare al circuitului care avea drept scop extinderea acestuia. Anumite părţi din circuit au fost demolate, inclusiv zona boxelor şi tribuna principală, dar lucrările au fost sistate şi circuitul a rămas în paragină câţiva ani buni până când a fost achiziţionat de omul de afaceri austriac Dietrich Mateschitz (fondator al echipei Red Bull Racing) care a reuşit să-l aducă la forma actuală. Eforturile sale au dat roade la data de 15 mai 2011, atunci când pista a fost oficial redeschisă, ca Red Bull Ring, iar din 2014 a revenit în Formula 1 şi sperăm să rămână acolo o perioadă cât mai lungă.

 

Detalii tehnice

• Tururi: 71
• Lungimea circuitului: 4,326 km
• Viraje: 9 (circuitul cele mai puţine viraje din calendar)
• Lungimea cursei: 307,02 km
• Număr de curse disputate: 29
• Prima cursă disputată: 1963
• Cele mai multe victorii (piloţi): 3 - Alain Prost (1983, 1985, 1986)
• Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 2 - Nico Rosberg (2014, 2015)
• Cele mai multe victorii (constructori): 6 - McLaren (1984, 1985, 1986, 1998, 2000, 2001)
• Acceleraţie maximă: 50% din lungimea unui tur
• Utilizarea frânelor: 23% din lungimea unui tur
• Schimbări în cutia de viteze: 60/tur
• Consum de combustibil: 1,38 kg/tur
• Cea mai lungă perioadă de accelerare: 0,868 km
• Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 185 m
• Viteză maximă: 333 km/h
• Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi zona dintre virajele 2 şi 3)
• Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 14
• Câştigători cu plecare din pole position: 7 din 29 (24,13%)
• Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Mediu
• Cel mai rapid pit stop în 2015: Force India (Nico Hulkenberg) - 21.685 s
• Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 67%

Recordurile circuitului

În cursă: 1:08.337 - Michael Schumacher (Ferrari, 2003)
În calificări: 1:07.908 - Michael Schumacher (Ferrari, 2003)

ALEGEREA PNEURILOR

Momente memorabile

- M.P. al Austriei 1982 – Victoria la limită a lui Elio de Angelis. Cursa din 1982 a oferit unul dintre cele mai strânse finaluri de cursă din istoria Formulei 1. Pilotul echipei Lotus-Ford, Elio de Angelis, a reuşit să se impună în faţa lui Keke Rosberg pentru numai 5 sutimi de secundă. Italianul a obţinut cu acea ocazie prima sa victorie din carieră, trecând peste Rosberg la acest capitol. Finlandezul n-a trebuit să aştepte prea mult până să simtă şi el dulcele gust al şampaniei învingătorului, el reuşind victoria chiar în cursa următoare (M.P. al Elveţiei 1982).

- M.P. al Austriei 1984 – Niki Lauda câştigă acasă. Cel mai frumos sentiment pentru un pilot este să termine victorios în cursa sa de casă. Lauda a reuşit acest lucru în 1984, atunci când a profitat de indecizia lui Nelson Piquet în a depăşi un pilot întârziat şi a trecut de acesta cu numai 11 tururi înainte de final. Rămâne singura victorie austriacă pe pământ natal.

- M.P. al Austriei 1987 – Haosul de la start. Au fost nevoie de 2 restarturi pentru ca etapa din Austria să plece la drum. Întâi, Martin Brundle a cauzat primul steag roşu, după ce monopostul său a lovit zidul şi a ricoşat periculos înapoi pe pistă. Grila a fost formată din nou şi s-a dat restart, însă plecarea slabă a lui Nigel Mansell a cauzat un accident şi mai mare, în care au fost implicaţi 12 piloţi, iar cursa a fost oprită din nou. Abia a treia încercare a fost cu noroc şi cursa a putut să se desfăşoare în condiţii normale.

- M.P. al Austriei 1997 – Jean Alesi trece peste Eddie Irvine. În teorie, depăşirile se pot face fie pe interiorul adversarului, fie pe exteriorul acestuia. Alesi s-a gândit în 1997 la o a treia variantă: pe deasupra. N-a prea funcţionat aşa cum şi-ar fi dorit, iar Alesi şi Irvine au părăsit cursa înainte de final. Interesant este că francezul a dat apoi vina pe “victima” sa: “Ceea ce a făcut el a fost periculos şi extrem de nepoliticos”, a reclamat vehement pilotul Benetton.

- M.P. al Austriei 1999 – David Coulthard gafează şi îşi răsuceşte coechipierul. Cel mai nedorit lucru pentru un pilot este un accident cu colegul de echipă, mai ales atunci când acesta se află şi într-o bătălie strânsă pentru titlu. În 1999, David Coulthard a încercat o manevră riscantă pe virajul 2 al primului tur, în încercarea de a-l depăşi pe Mika Hakkinen. Lucrurile n-au mers conform planului, cei doi au făcut contact, iar finlandezul s-a răsucit. În ciuda faptului că Hakkinen a revenit în cursă la coada grilei, a reuşit o revenire fantastică şi a încheiat pe ultima treaptă a podiumului. Operaţiunea de limitare a daunelor a decurs perfect, dar accidentul a iscat un conflict între cei doi piloţi McLaren Mercedes. “Dacă n-ar fi fost accidentul cu David, aş fi fost cu un tur în faţa tuturor. Am fost cel mai rapid pe parcursul întregului weekend”, a tunat Hakkinen după cursă. În apărarea sa, Coulthard n-a putut decât să-şi ceară scuze: “A fost un scenariu de coşmar. Nu numai că mi-am scos coechipierul, dar am fost învins şi de rivali. Îmi pare foarte rău pentru cele întâmplate”.

- M.P. al Austriei 2001 şi 2002 – Ferrari scandalizează întreaga lume a Formulei 1. În 2002, Rubens Barrichello a dominat autoritar weekend-ul de cursă din Austria. În calificări brazilianul şi-a învins coechipierul (Michael Schumacher) cu 0,6 secunde, iar în cursă a condus din primul şi până în ultimul viraj. La ordinul echipei, Barrichello l-a lăsat pe Schumacher să treacă pe ultimii metri ai cursei, iar asta s-a întâmplat după ce şi în urmă cu un an se întâmplase un episod similar. În huiduielile spectatorilor şi a propriilor fani, Schumacher s-a impus, fiind ajutat de echipă şi coechipier, deşi poziţia sa de lider din clasamentul general al piloţilor nu era pusă în pericol de nimeni în acel moment. În semn de recunoştinţă pentru loialitatea de care a dat dovadă, neamţul l-a lăsat pe Barrichello pe prima treaptă a podiumului şi pe scaunul învingătorului la conferinţa de presă de după cursă, dar răul fusese deja făcut. Ca o consecinţă, FIA a interzis la scurt timp ordinele de echipă în Formula 1. Sau cel puţin ordinele “directe” de echipă...

- M.P. al Austriei 2002 – Accidentul dintre Nick Heidfeld şi Takuma Sato. Cursa din 2002 nu s-a remarcat doar prin episodul descris anterior, ci şi printr-un accident care a demonstrat involuntar că monoposturile de Formula 1 deveneau din ce în ce mai sigure. “A fost cel mai dur impact pe care l-am avut vreodată”, a caracterizat momentul Sato. Japonezul a scăpat cu doar câteva mici vânătăi după ce a fost lovit din lateral de Sauber-ul scăpat de sub control al lui Nick Heidfeld.

- M.P. al Austriei 2015 – Destinele lui Kimi Raikkonen şi Fernando Alonso s-au intersectat, literalmente. Acum un an n-am avut o luptă pentru victorie aşa cum ne-am fi dorit, dar măcar accidentul ciudat dintre Raikkonen şi Alonso a contribuit la spectaculozitatea cursei. Kimi a pierdut controlul monopostului său Ferrari după primul viraj, pe reaccelerare, şi l-a luat cu el pe Alonso, victimă nevinovată în aceste circumstanţe. Cele două maşini au ajuns în doar câteva secunde una deasupra celeilalte. Dincolo de latura uşor hazlie a accidentului, lucrurile puteau să fie mult mai grave, partea laterală a monopostului McLaren trecând la numai câţiva centimetri de capul lui Kimi.

Cursa precedentă

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:08.455
Podium:
1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:30:16.930
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +8.800
3. Felipe Massa (Williams Mercedes) +17.573
Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:11.235 (turul 35)

Alte informaţii

• Se anunţă ploi în Austria în acest weekend. Vineri sunt 40% şanse de precipitaţii în timpul antrenamentelor, sâmbătă ar urma să plouă după sfârşitul calificărilor, iar duminică cele mai mari şanse de ploaie (50%) apar dimineaţa şi ar afecta în special desfăşurarea curselor suport.

• Pentru a preveni tăierea unor viraje pe Red Bull Ring, organizatorii au efectuat mai multe modificări menite să-i încurce pe piloţii care vor încerca să câştige timp prin tăierea sau ieşirea mai largă din viraje. Mai exact, virajele 1 şi 2 vor avea un vibrator lăţit cu 25mm, urmat de o “bordură” de 50mm înălţime cu 60cm distanţă între ele. Pe apex-urile virajelor 1, 2 şi 9 au fost adăugate vibratoare supraînălţate de 100mm. Ultimele 5 viraje au fiecare vibratoare lăţite cu 50mm, iar virajul 3, cu 25mm. De asemenea, virajele 1, 2 şi 8 au acum un spaţiu mai larg de eşapare.

• Ferrari a adus în Austria o versiune revizuită a sistemului Halo pe care îl va testa în antrenamentele de vineri. FIA le-a promis echipelor că va hotărî la începutul lunii iulie dacă sistemul Halo va fi obligatoriu (sau nu) din 2017. Alternativa celor de la Red Bull, Aeroscreen, a intrat în stand-by, după ce Red Bull a suspendat dezvoltarea acestuia, dorind să-şi îndrepte întreaga concentrare înspre dezvoltarea monopostului din 2017.

• Nico Rosberg aproape că a bătut palma cu Mercedes pentru prelungirea contractului său care ar urma să expire la finele sezonului. Niki Lauda, unul dintre colaboratorii echipei nemţeşti, a dat de înţeles că Nico va pilota încă doi ani pentru constructorul originar din Stuttgart. Rosberg a împlinit săptămâna aceasta 31 de ani şi, întrebat fiind dacă acest lucru a cântărit decisiv în alegerea celor de la Mercedes, Lauda a răspuns: “Nu. El a muncit din greu pentru a-l dobândi (n.r. – contractul)”.

• Înţelegerea dintre Rosberg şi Mercedes are rolul de a muta atenţia acum către Ferrari care este nehotărâtă în privinţa lui Kimi Raikkonen. Finlandezul a avut evoluţii oscilatorii în acest sezon, combinând podiumurile cu rezultatele mai puţin reuşite. Preşedintele Ferrari, Sergio Marchionne, a declarat săptămâna aceasta pentru Gazzetta dello Sport că Raikkonen trebuie să tragă din greu pentru a-şi menţine locul la echipă. Sergio Perez, Valtteri Bottas şi Romain Grosjean au şanse să îl înlocuiască pe Kimi, dacă Ferrari va decide să nu mai continue cu el. Pe lista Scuderiei s-au mai aflat Daniel Ricciardo şi Carlos Sainz Jr., dar ambii au fost confirmaţi pentru sezonul următor de Red Bull Racing şi, respectiv, Toro Rosso. Şeful Force India, Vijay Mallya, a spus pentru The Times că Perez se află sub contract pentru 2017. Valtteri Bottas are o situaţie ceva mai specială, având în vedere că Toto Wolff este implicat în managementul finlandezului şi, practic, Ferrari ar fi la mâna şefului Mercedes în cazul în care şi-l va dori pe Bottas la echipă. Aşadar, italienii trebuie să se grăbească serios, altfel vor rămâne în scurt timp fără opţiuni.

• Kimi Raikkonen, în schimb, are alte planuri pentru vara asta. Luna viitoare, finlandezul îşi va uni destinele cu logodnica sa, Minttu Virtanen, cu care are un copil, Robin. Ceremonia ar urma să aibă loc la abaţia San Galgano din Siena (Italia), în deplină intimitate şi securitate. Unele surse spun că nici măcar coechipierul lui Kimi de la Ferrari, Sebastian Vettel, n-a fost invitat la nuntă. Minttu Virtanen va fi cea de-a doua soţie a lui Kimi, după Jenni Dahlman (câştigătoare a concursului Miss Scandinavia în 2001), de care a divorţat în 2013.

• Motoare noi pentru ambii piloţi Mercedes în Austria, iar Lewis Hamilton a ajuns cu această ocazie la cel de-al 5-lea turbocompresor şi generator de putere al motorului. La al 6-lea element de putere va primi o penalizare de 10 poziţii pe grilă şi britanicul se teme, într-un interviu acordat celor de la Sky Sports, că va fi nevoit să primească cel puţin 2 penalizări până la finalul sezonului, având în vedere că mai sunt 13 etape de disputat. Doar Max Verstappen se mai află în pericolul primirii unei penalizări în cazul în care va schimba controlul electronic sau întregul motor.

• Statistica spune că Nico Rosberg a câştigat toate cursele pe care le-a disputat în Austria, chiar dacă a fost vorba doar de două. Lewis Hamilton a terminat de fiecare dată în urma coechipierului său de la Mercedes. De asemenea, pe ultima treaptă a podiumului am avut de fiecare dată de la revenirea recentă a Austriei în Formula 1 câte un monopost Williams. Ce se va schimba de această dată? Duminică, 3 iulie, de la ora 15:00 va avea loc cursa în direct la Digi Sport 1. Aceasta va fi precedată de emisiunea Grila De Start care va începe, ca de obicei, cu o oră înainte de startul cursei.

Clasament general piloţi

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 141p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 117p
3. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 96p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 81p
5. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 78p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 54p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 52p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 39p
9. Felipe Massa (Williams Mercedes) 38p
10. Daniil Kvyat (Scuderia Toro Rosso) 22p

Clasament gerenal constructori

1. Mercedes AMG 258p
2. Scuderia Ferrari 177p
3. Red Bull Racing 140p
4. Williams Mercedes 90p
5. Sahara Force India 59p
6. Scuderia Toro Rosso 32p
7. McLaren Honda 24p
8. Haas F1 Team 22p
9. Renault Sport F1 6p
10. Sauber F1 Team 0p
11. Manor Racing F1 0p

Program TV

Vineri, 1 iulie 2016
DIGI SPORT 2 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 4 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 2 iulie 2016
DIGI SPORT 1 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 4 16:35 GP2 – Cursa 1
DIGI SPORT 1 18:10 GP3 – Cursa 1

Duminică, 3 iulie 2016
DIGI SPORT 1 10:15 GP3 – Cursa 2
DIGI SPORT 1 11:25 GP2 – Cursa 2
DIGI SPORT 1 12:30 Porsche Supercup
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa