Am avut parte de un weekend cu adevărat incendiar în Malaezia, acolo unde fanii lui Lewis Hamilton au trecut de la extaz la agonie, iar fanii lui Nico Rosberg, viceversa. Strigătele de disperare ale lui Hamilton, din momentul în care a văzut cum speranţele sale la titlu ard ca o torţă în căldura sufocantă de la Sepang, au adăugat încă alte mici detalii la tabloul sezonului 2016. “Pictura” care abundă în nuanţe argintii mai închise sau mai deschise, după caz, cu câteva mici elemente de albastru închis, este completă în proporţie de trei sferturi şi acum se află în faza ultimelor retuşuri. 5 curse rămase, 23 de puncte de recuperat pentru Hamilton. Totul încă se joacă...

SUZUKA, JAPONIA

Circuitul Suzuka, construit în 1962, este plasat într-un parc de distracţii aflat la 50 km sud-vest de Nagoya, al 4-lea cel mai populat oraş din Japonia, după Tokyo, Yokohama şi Osaka. Construit iniţial de Honda doar pentru a-şi testa propriile maşini şi motociclete, Suzuka a început să găzduiască Mari Premii de Formula 1 din 1987, atunci când Gerhard Berger a devenit primul pilot care să triumfe pe acest circuit. De atunci şi până în prezent, aici s-au disputat 27 de curse de Formula 1, cu o pauză de doi ani, în 2007 şi 2008, atunci când Marele Premiu al Japoniei s-a desfăşurat pe circuitul Fuji Speedway, deţinut de constructorul Toyota.
Fiind un circuit destul de înghesuit, Suzuka are câteva viraje celebre dintre care amintim doar de “S”-urile din primul sector, virajul dublu de stânga “Spoon” (“Lingură”) şi, mai ales, virajul de mare viteză care-l succede, 130R.

Suzuka reprezintă una dintre cele mai decisive piste din istoria Formulei 1, aici câştigându-se sau pierzându-se, deopotrivă, nu mai puţin de 12 titluri mondiale, unele iscând controverse, altele fiind mai mult decât categorice.
Fanii japonezi sunt buni cunoscători ai fenomenului Formula 1, debordând de entuziasm şi creând o atmosferă unică la fiecare Mare Premiu de până acum. Doar doi piloţi locali au reuşit să-i facă fericiţi, Aguri Suzuki (1990) şi Kamui Kobayashi (2012) urcând pe treapta a 3-a a podiumului. Anul acesta nu va fi prezent niciun japonez pe grilă, dar asta nu-i va împiedica pe fanii din tribune să se bucure de spectacol. Şi nici pe noi...



DETALII TEHNICE

  • Tururi: 53
  • Lungimea circuitului: 5,807 km
  • Viraje: 18
  • Lungimea cursei: 307,471 km
  • Număr de curse disputate la Suzuka: 27
  • Prima cursă disputată: 1987
  • Cele mai multe victorii (piloţi): 6 – Michael Schumacher (1995, 1997, 2000, 2001, 2002, 2004)
  • Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 4 – Sebastian Vettel (2009, 2010, 2012, 2013)
  • Cele mai multe victorii (constructori): 7 – McLaren (1988, 1991, 1993, 1998, 1999, 2005, 2011), Scuderia Ferrari (1987, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
  • Acceleraţie maximă: 54% din lungimea unui tur
  • Utilizarea frânelor: 11% din lungimea unui tur
  • Schimbări în cutia de viteze: 58/tur
  • Consum de combustibil: 1,89 kg/tur
  • Cea mai lungă perioadă de accelerare: 0,994 km
  • Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 545 m
  • Viteză maximă: 337 km/h
  • Zone DRS: 1 (Linia dreaptă din fața boxelor)
  • Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 17 (Kimi Raikkonen, 2005)
  • Câştigători cu plecare din pole position: 14 din 27 (51,85%)
  • Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): 60% (mediu-ridicat)
  • Uzura pneurilor: 80% (medie-ridicată)
  • Uzura frânelor: 20% (scăzută)
  • Cel mai rapid pit stop în 2015: Scuderia Ferrari (Kimi Raikkonen) – 22,584 s
  • Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: 0,344 s (Gerhard Berger vs. Ayrton Senna – 1991)
  • Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: 20,632 s (Sebastian Vettel vs. Felipe Massa – 2012)
  • Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 26
  • Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 35%

ALEGEREA PNEURILOR



RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:31.540 – Kimi Raikkonen (McLaren Mercedes, 2005)
În calificări: 1:28.954 – Michael Schumacher (Scuderia Ferrari, 2006)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Japoniei 1989 – Alain Prost câştigă dramatic titlul după un contact cu coechipierul său, Ayrton Senna. În timp ce ţara noastră se pregătea de Revoluţie, în Formula 1 se pornise deja un adevărat război. Cu doar 7 tururi înainte de final, Senna face o manevră riscantă înainte de ultima şicană, Prost îl vede în oglinzi şi încearcă să-l blocheze, dar se loveşte de brazilian şi iese din cursă. Brazilianul taie apoi şicana şi face un întreg tur cu aripa-faţă avariată până să intre la boxe. În ciuda tuturor evenimentelor, Senna revine pe pistă la doar 5 secunde de Alessandro Nannini şi trece de pilotul Benetton cu doar 3 tururi rămase, în acelaşi loc în care s-a petrecut coliziunea cu Prost. Brazilianul termină primul cursa, dar este imediat descalificat pentru că a tăiat şicana după duelul cu Prost, iar Senna acuză că decizia a fost luată de preşedintele FIA de la acea vreme, Jean-Marie Malestre, compatriotul lui Prost. Nannini a câştigat astfel prima şi singura sa cursă din carieră, iar Senna pierdea titlul matematic în favoarea coechipierului său. 27 de ani mai târziu încă nu se cunoaşte exact dacă Prost a intrat intenţionat în Senna, dacă manevra brazilianului a fost una extrem de optimistă sau dacă pur şi simplu a fost vorba de doar un incident de cursă.

M.P. al Japoniei 1990 – Răzbunarea lui Senna. Un an mai târziu, soarta i-a adus pe Senna şi Prost din nou împreună. Cei doi aveau să plece din prima linie, parcă pentru a-şi continua duelul terminat nedecis. Brazilianul era nemulţumit de faptul că era obligat să plece de pe partea “murdară” a pistei, deşi a luat pole-ul, şi s-a dus împreună cu Gerhard Berger la stewarzi să reclame acest lucru. Şi a avut câştig de cauză. Asta până când a intervenit şeful FIA, Jean Marie Balestre, şi a respins în miez de noapte cererea pilotului McLaren Honda. Aşa cum era de aşteptat, Prost a plecat mai bine decât Senna, dar brazilianul a ţinut să-i ia faţa francezului indiferent de consecinţe şi cei doi s-au atins, ieşind ambii din cursă. Ei au discutat apoi despre incident, iar Senna şi-a recunoscut “greşeala”, spunând că “n-a ieşit aşa cum ar fi vrut”, dar multă lume i-a văzut manevra ca o răzbunare pentru cele întâmplate cu un an în urmă. Alain Prost, enervat la culme, i-a catalogat manevra ca fiind una “dezgustătoare”, iar despre Senna a spus că este “un om fără scrupule”. Francezul s-a gândit chiar să se retragă din sport din această cauză, dar s-a răzgândit la scurt timp. În urma acestui incident, Ayrton Senna a câştigat titlul de campion, situaţie diametral opusă cu cea din urmă cu un sezon.

M.P. al Japoniei 1994 – Damon Hill îl învinge pe ploaie pe “Maestrul ploii”. Suzuka, ploaie torenţială. Condiţiile preferate ale lui Michael Schumacher. Piloţii ies rând pe rând din cursă, condiţiile vitrege învingându-le voinţa. 11 piloţi au părăsit cursa până în turul 13, atunci când aceasta a fost în sfârşit oprită, curmându-le suferinţa celor rămaşi în cărţi pentru o clasare bună. Manşa s-a reluat după ce ploaia a mai scăzut în intensitate, iar Schumacher conducea confortabil. Deşi neamţul a trecut primul linia de sosire la 6,8 secunde de Hill, britanicul a fost declarat învingător datorită avansului său de 10,1 secunde din momentul în care cursa a fost oprită, aşa că a câştigat pentru 3,3 secunde. A fost pentru ultima oară când s-a folosit în Formula 1 sistemul de timpi cumulaţi la oprirea unei curse cu steag roşu.

M.P. al Japoniei 2005 – Kimi Raikkonen face cursa carierei şi câştigă nesperat. Sistemul de calificări format dintr-un singur tur rapid putea să-ţi câştige o cursă sau putea să te facă să ratezi complet întregul weekend. Cale de mijloc nu prea exista, asta până în 2005, atunci când Kimi a avut ghinion în turul de calificare din cauza ploii care începuse să cadă şi a terminat doar al 17-lea. Şi n-a fost singurul ghinionist... Michael Schumacher a obţinut al 14-lea timp, Fernando Alonso a fost al 16-lea şi Juan Pablo Montoya, al 18-lea. Astfel, cu o grilă mixtă, Kimi a urcat loc după loc, având parte şi de o strategie bună din partea McLaren. În ultimul tur, Raikkonen trece de Fisichella pe exteriorul primului viraj şi se impune miraculos, spre imensa satisfacţie a lui Ron Dennis.

M.P. al Japoniei 2014 – Suzuka a luat cu ea un înger. A fost o cursă disputată în condiţii grele, dar care s-a desfăşurat normal până în turul 43, atunci când maşina lui Adrian Sutil a acvaplanat în virajul 7, curba Dunlop, şi s-a lovit de parapet. S-au fluturat steaguri galbene duble, însă directorul de cursă a decis că nu e necesară intervenţia Safety Car-ului. În timp ce maşina lui Sutil era evacuată cu o macara, Jules Bianchi a pierdut controlul maşinii sale Marussia la 213 km/h în aceeaşi zonă. Sistemul de frânare brake-by-wire a cedat şi francezul a intrat în plin în macara cu 123 km/h, ajungând sub ea, după ce a încercat să frâneze timp de 2,61 secunde. Impactul a fost atât de dur încât maşina lui Sutil care era suspendată în aer a căzut. Din datele prezentate de FIA, Bianchi suferise un impact incredibil de 254 G. Francezul nu răspundea la apelul disperat al echipei sale prin radio, iar asta creştea nivelul de îngrijorare. Sub privirile împietrite ale lui Sutil, Bianchi a fost găsit de comisarii de cursă inconşient şi dus de urgenţă cu ambulanţa (pentru că elicopterul nu putea fi folosit din cauza condiţiilor meteo) la centrul medical din Yokkaichi (15 km de Suzuka). Cursa a fost oprită în turul 46, iar rezultatele finale au rămas cele de la sfârşitul turului 44, însă acest lucru conta cel mai puţin. Jules Bianchi era în stare critică la spital, fiind operat de urgenţă pentru a i se opri sângerarea craniană care se agravase. Nicio filmare a accidentului n-a fost făcută publică de FIA, dar pe o filmare de amator se vede cum un comisar de cursă flutura un steag verde în zona accidentului lui Sutil, stârnind o întreagă controversă. Revenind la Bianchi, acesta a rămas în stare critică, dar stabilă şi i-a fost retrasă coma indusă la o lună şi jumătate după internare, fiind transportat la Nice (Franţa). Starea sa a rămas însă neschimbată. Pe 13 iulie 2015, tatăl lui Jules oferea o declaraţie presei în care spunea că şi-a pierdut optimismul cu privire la şansele de revenire ale fiului său, iar la doar 4 zile de atunci, Bianchi era declarat dispărut dintre noi, foarte timpuriu, la numai 25 de ani. Numărul său de concurs – 17 – a fost retras din competiţie în semn de respect, în timp ce Jules s-a dus să piloteze în Ceruri alături de Ayrton Senna, Gilles Villeneuve, Francois Cevert, Jochen Rindt, ş.a.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:32.584
Podium:
1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:28:06.508
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +18.964
3. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) +20.850
Cel mai rapid tur: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:36.145 (turul 33)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 288p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 265p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 204p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 160p
5. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 153p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 147p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 80p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 74p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 50p
10. Fernando Alonso (McLaren Honda) 42p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 553p
2. Red Bull Racing 359p
3. Scuderia Ferrari 313p
4. Sahara Force India 124p
5. Williams Mercedes 121p
6. McLaren Honda 62p
7. Scuderia Toro Rosso 47p
8. Haas F1 Team 28p
9. Renault Sport F1 8p
10. Manor Racing F1 1p
11. Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Valtteri Bottas – 6p
2. Daniil Kvyat – 5p
- Kimi Raikkonen – 5p
4. Nico Rosberg – 4p
- Felipe Nasr – 4p
- Esteban Gutierrez – 4p
- Carlos Sainz Jr. – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
- Sebastian Vettel – 4p (+2p după M.P. al Malaeziei)
11. Max Verstappen – 3p
- Sergio Perez – 3p
13. Marcus Ericsson – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p
- Nico Hulkenberg – 2p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 7 octombrie 2016
DIGI SPORT 2 04:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 08:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 8 octombrie 2016
DIGI SPORT 2 06:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 09:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 9 octombrie 2016
DIGI SPORT 2 08:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

Problema lui Hamilton din Malaezia a trezit reacţii dintre cele mai “încinse”. Dacă unele persoane dau vina pe un ghinion imens al britanicului (iar aici cităm declaraţia lui Toto Wolff: “Este o coincidenţă stranie. E similară cu şansele de a ieşi de 6 ori la rând culoarea roşie la cazino.”), Hamilton însuşi a acuzat că: “Cineva nu vrea ca eu să câştig titlul”. Uitându-ne pe statistică, putem observa că britanicul a suferit doar 11 cedări de natură tehnică în cariera sa (din 183 de curse), adică doar 6%, mult mai mică decât a altor campioni. Sebastian Vettel are 8,7%, Fernando Alonso - 10,1%, Jenson Button – 11,3%, iar Kimi Raikkonen – 13%, dublă faţă de Lewis. Nico Rosberg are 14 abandonuri tehnice din 201 de curse (7%). Voi ce părere aveţi? Este îndreptăţit Hamilton să-şi acuze echipa?

Meteorologii avertizează că ploaia ar putea afecta atât calificările (80% şanse), cât şi cursa (60%). Antrenamentele ar trebui să se desfăşoare în condiţii de pistă uscată, însă vremea se va înrăutăţi de vineri seară. Ultimele două weekend-uri de cursă din Japonia au fost afectate de ploaie. Dacă în 2014 cursa s-a intersectat cu un taifun, acum un an, antrenamentele de vineri au fost cele în care ploaia s-a hotărât să le facă o vizită nedorită piloţilor.

Fernando Alonso va avea la dispoziţie în Japonia noul motor îmbunătăţit Honda. După ce spaniolul l-a testat în primele antrenamente din Malaezia, clasându-se întâi în top 5 şi apoi în top 7, acesta a fost evident mulţumit de performanţele sale şi, împreună cu echipa sa, a dat undă verde folosirii noului propulsor în Japonia, acasă la constructorul din Hamamatsu.
Maşinile din GP3 vor primi un impuls important din 2017. Bruno Michel, CEO al competiţiilor suport GP2 şi GP3 a declarat că începând cu sezonul viitor maşinile de GP3 vor beneficia şi ele de DRS, cu scopul de a “îmbunătăţi calitatea curselor” şi de a “pregăti mai bine piloţii pentru trecerea la GP2”. Aripa spate mobilă, DRS (Drag Reduction System), a fost introdusă pentru prima dată în Formula 1 în sezonul 2011, iar din 2015 sistemul este disponibil şi în GP2.

Ca urmare a incidentului din primul viraj al M.P. al Malaeziei, pilotul Ferrari, Sebastian Vettel, va pierde 3 locuri pe grila de la Suzuka şi 2 puncte de penalizare i-au fost adăugate la licenţă. Deşi cvadruplul campion mondial a simţit că a fost doar un “incident de cursă”, explicându-le comisarilor de cursă că n-a avut o viteză prea mare, aceştia din urmă l-au considerat vinovat pentru incidentul în care a mai fost implicat şi Nico Rosberg. Pilotul Mercedes a mărturisit că Vettel l-a sunat pentru a-şi prezenta scuzele după cursă. Şi campionii o comit câteodată...

Lewis Hamilton a “topit” cele 4 victorii la rând cu care Nico Rosberg îşi crease un avans de 43 de puncte la startul sezonului în doar două curse şi aproape că se lipise de coechipierul său în clasamentul general. Apoi, de la -24 de puncte faţă de Rosberg, Lewis s-a dus la +19 puncte. Deşi mulţi îl dau pe Rosberg cu prima şansă la titlu, evenimentele din Malaezia n-au făcut decât să încingă şi mai mult finalul de sezon în Formula 1. Pentru a 3-a oară în acest sezon, britanicul ţinteşte să recupereze peste 20 de puncte pentru a-şi adjudeca cel de-al 3-lea titlu mondial consecutiv. În Japonia, Hamilton are 3 victorii (două la Suzuka şi încă una la Fuji), pe când Rosberg n-a terminat niciodată mai sus de locul 2. Sebastian Vettel are un şir de 7 podiumuri consecutive la Suzuka, iar Daniel Ricciardo abia aşteaptă să-şi mai cinstească încă o dată adversarii pe podium. Oare cine va lua rolul “pictorului” şi va adăuga următoarele detalii la “tabloul sezonului 2016”? Aflăm împreună duminică, 9 octombrie, de la ora 8:00, în direct la Digi Sport 2.