• Tenis WTA, finala de la Cincinnati: Simona Halep - Garbine Muguruza, azi, de la ora 21:00, în direct pe Digi Sport 2
  • Fotbal, La Liga, prima etapă, azi: Barcelona - Betis, 21:15, Digi Sport 3, Deportivo - Real Madrid, 23:15, Digi Sport 2

"Simfonia" a revenit în forță la Digi Sport acum nici două săptămâni cu o mare surpriză. Sebastian Vettel și strategia impecabilă a Scuderiei Ferrari (lucru pe care nu avem ocazia să-l spunem prea des!) au făcut ca în Australia să răsune celebrele acorduri ale imnului Italiei, după o lungă pauză pentru “tifosi”. Ferrari s-a întors în sfârșit în Formula 1 după un sezon în care a "lipsit" cu desăvârșire. La figurat, bineînțeles. Pentru prima oară de la M.P. al Japoniei din 2012 încoace, italienii sunt din nou în vârful ierarhiilor, iar pentru prima oară de la introducerea motoarelor turbo V6 hibrid, un pilot non-Mercedes conduce în clasamentul piloților. În China, Ferrari trebuie să demonstreze că surpriza din Australia n-a fost doar o simplă întâmplare și că are puterea de a se bate de la egal la egal cu giganții de la Mercedes. “Simfonia” continuă în acest weekend la Digi Sport!

Capitala industrială şi financiară a Chinei, Shanghai reprezintă motorul economic al ţării. Cu o populaţie totală peste cea a României (aprox. 24,2 milioane de locuitori), Shanghai înseamnă în limba chineză "deasupra mării". Din 2002, oraşul Constanţa a fost adăugat pe lunga listă de oraşe înfrăţite cu Shanghai, listă din care amintim doar câteva nume precum Milano, Chicago, Marseille, Istanbul, Sao Paulo, Londra, Liverpool, Barcelona, Oslo sau Dubai. Circuitul din Shanghai a fost construit într-o mlaştină şi a avut nevoie de 40.000 de piloni de piatră pentru a fi stabilizat înainte de începerea lucrărilor de construcţie. “Shanghai International Circuit”, aşa cum este denumirea oficială a traseului, a însemnat o investiţie de 370 de milioane de euro pentru chinezi şi reprezintă creaţia celebrului arhitect german Hermann Tilke.

China a găzduit pentru prima oară un Mare Premiu de Formula 1 în 2004 şi a fost un real succes pentru organizatori. Peste un sfert de milion de spectatori, 260.000 mai exact, au asistat la acea cursă. Totuşi, un număr nu foarte mare dacă ne gândim la populaţia totală a Chinei care anul trecut era estimată la peste 1,37 miliarde de locuitori.

Desenul circuitului seamănă uşor cu un caracter chinezesc numit “shang” şi conţine viraje de viteză redusă spre medie, plus cea mai lungă linie dreaptă din calendarul Formulei 1, măsurând 1,397 km. O altă particularitate a circuitului o reprezintă zona de după linia dreaptă din faţa boxelor, acolo unde piloții trebuie să parcurgă un viraj lung de dreapta, efectuând o rotaţie de 270 de grade şi apoi altul în direcţia opusă până când aproape revin în poziţia iniţială. O zonă foarte lentă care necesită multă precauţie, mai ales la start. Prin urmare, a se evita atacurile de tip "torpilă"! Vettel știe de ce...



DETALII TEHNICE

• Tururi: 56
• Lungimea circuitului: 5,451 km
• Viraje: 16
• Lungimea cursei: 305,066 km
• Număr de curse oficiale disputate: 13
• Prima cursă disputată: 2004
• Cele mai multe victorii (piloţi): 4 - Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015)
• Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 4 - Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015)
• Cele mai multe victorii (constructori): 4 - Ferrari (2004, 2006, 2007, 2013)
• Acceleraţie maximă: 52% din lungimea unui tur
• Utilizarea frânelor: 18% din lungimea unui tur
• Schimbări în cutia de viteze: 59/tur
• Consum de combustibil: 1,88 kg/tur
• Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,397 km
• Distanţa din grilă până primul viraj: 265 m
• Viteză maximă estimată: 326 km/h
• Zone DRS: 2 (prima linie dreaptă şi cea care uneşte virajele 13 şi 14)
• Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 6 (Michael Schumacher – 2006)
• Câştigători cu plecare din pole position: 8 din 13 (61,5%)
• Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
• Uzura pneurilor: Ridicată
• Uzura frânelor: Medie
• Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Mediu
• Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,10 s (timp total: 22,124 s) – Williams (Felipe Massa)
• Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: supersoft, soft, medium
• Presiuni minime în pneuri: 21 psi (pneurile faţă), 20,5 psi (pneurile spate)
• Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,714 s (Lewis Hamilton vs. Nico Rosberg – 2015)
• Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +37,776 s (Nico Rosberg vs. Sebastian Vettel – 2016)
• Numărul depăşirilor efectuate în 2016: 128 (recordul sezonului 2016)
• Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 38%

RECORDURILE CIRCUITULUI:

Record în cursă: 1:32.238 (212,75 km/h) - Michael Schumacher (Ferrari, 2004)
Record absolut: 1:32.238 (212,75 km/h) - Michael Schumacher (Ferrari, 2004)

MOMENTE MEMORABILE:

M.P. al Chinei 2005 – Accidentul stupid dintre Christijan Albers şi Michael Schumacher petrecut pe turul de recunoaştere. Fanii Ferrari nici nu apucaseră să se aşeze bine în fotolii că aveau deja în faţa ochilor o scenă de groază. Maşina favoritului lor era avariată în mod inexplicabil de Albers care a dat senzaţia că a încurcat pedalele şi a intrat direct în Schumacher, uşurându-i astfel misiunea lui Fernando Alonso care s-a impus fără prea mari probleme. Ambii piloţi implicaţi în incident au pornit în cursă de pe linia boxelor în maşinile lor de rezervă, dar niciunul n-a reuşit să ajungă la finish, demonstrând încă o dată că ceea ce începe prost, se poate termina și mai prost.

M.P. al Chinei 2006 – Ultima victorie din Formula 1 a lui Michael Schumacher. Cursa din 2006 le va rămâne întipărită în memoria fanilor Formulei 1 ca ultima victorie din cariera presărată atât cu glorie, cât și cu controverse a lui Michael Schumacher. Plecat abia din linia a 3-a, de pe locul 6, Schumacher a vrut să-și mai adauge încă o victorie la impresionanta sa colecție, ajungând la 91 de succese, fiind lider detașat la acest capitol chiar și în ziua de azi. Şi probabil că va rămâne aşa multă vreme, dat fiind faptul că următorul clasat în această statistică, Lewis Hamilton, are "doar" 53 de victorii în carieră.

M.P. al Chinei 2007 – Greșeala de începător a lui Lewis Hamilton care l-a costat titlul. Britanicul putea să cucerească titlul chiar în sezonul de debut, dar totul s-a năruit în numai câteva secunde. În penultima etapă a sezonului, Hamilton căzuse pe locul 2 după ce fusese depășit de rivalul său la titlu, Kimi Raikkonen, în turul 31. Chiar și așa, Lewis devenea campion matematic dacă rezultatele acestea se mențineau. Totuși un moment de neatenție, coroborat cu uzura accentuată a pneurilor au făcut ca Lewis să greșească intrarea de la boxe și să rămână împotmolit în pietrișul de pe marginea pistei, spre stupoarea tuturor celor care au asistat la această scenă. În ciuda încercărilor comisarilor de traseu de a-l scoate de acolo, Hamilton a fost forțat să declare forfeit și să redeschidă lupta pentru titlu pe care, de altfel, chiar a pierdut-o în ultima etapă pentru numai un singur punct, în favoarea lui Kimi Raikkonen.

M.P. al Chinei 2010 – Accidentul straniu al lui Sebastien Buemi din antrenamente. Sau acel moment când vezi un buton nou și nu reziști tentației să nu-l apeși. Aceasta a fost senzaţia, dar lăsând gluma la o parte, Buemi s-a trezit într-o fracţiune de secundă că la capătul celei mai lungi linii drepte, la 320 km/h, pneurile faţă decid s-o ia pe cărări diferite. Buemi a fost atât de surprins de rarisimul moment încât el încă încerca să vireze pentru a evita contactul cu bariera, deşi monopostul său Toro Rosso rămăsese doar cu roţile din spate. Din fericire, incidentul n-a avut nicio urmare notabilă pentru elveţian.

M.P. al Chinei 2011 – Jenson Button opreşte din greşeală la boxa Red Bull Racing. În turul 15 al cursei din 2011 asistam la un alt moment rar întâlnit în Formula 1, şi anume un pilot să oprească în boxa altei echipe. Mecanicii celor de la Red Bull Racing au fost de neînduplecat şi n-au vrut să-l servească pe Button care nu-și dorea decât un set nou de pneuri, mai ales că era aşteptat să sosească şi Vettel. Ei totuşi l-au ajutat pe britanic să-şi găsească rapid boxa pierdută, oferindu-i indicaţii să mai înainteze cu o poziţie. Greşeala l-a costat pe Button un loc, el ieşind în spatele lui Vettel, deşi intrase înaintea acestuia. Şi neamţul a avut de pătimit în urma inexactităţii lui Button, el fiind nevoit să aştepte în spatele britanicului până ce acesta a realizat că se afla într-o gravă eroare.

M.P. al Chinei 2011 – Mark Webber pleacă de pe locul 18 şi încheie pe podium. Sesiune de calificări de coșmar pentru Webber care se vedea nevoit să plece din ultima treime a grilei în urma unor probleme electrice, fiind eliminat chiar din Q1. În aceste condiţii, australianul trebuia să facă cursa vieţii pentru a recupera handicapul. Şi a făcut-o! Webber parcă a prins aripi şi a terminat al 3-lea, după ce l-a depăşit în ultimul tur pe Jenson Button, profitând şi de momentul de confuzie al britanicului descris anterior. Australianul a fost la doar 7,5 secunde de învingătorul Lewis Hamilton şi la doar 2 secunde de coechipierul său de la Red Bull Racing, Sebastian Vettel, care a evitat astfel o situaţie ce putea să fie destul de neplăcută pentru el. Nici nu vrem să ne imaginăm ce discuții aprinse ar fi provocat Webber dacă ar fi terminat înaintea lui Vettel, deşi a plecat de pe locul 18, iar neamțul din pole.

ŞTIAŢI CĂ...

- În acest an, cursele de debut din Formula 1, Formula E, IndyCar şi WRC au fost câştigate de... "Sebastiani". Dacă în Formula 1 ştim că Sebastian Vettel a triumfat în prima cursă a anului, în celelalte competiţii anterior amintite s-au impus doi francezi şi un elveţian cu acelaşi prenume: Sebastien Buemi (Formula E), Sebastien Bourdais (IndyCar) şi Sebastien Ogier (WRC).

- Red Bull Racing şi Mercedes şi-au obţinut primele lor victorii din Formula 1 în China. Dacă Red Bull Racing se impunea în 2009 prin noua lor "bijuterie", Sebastian Vettel, proaspăt recrutat de la Toro Rosso, Mercedes a câştigat aici în 2012, prin Nico Rosberg, devenind cu această ocazie singurul german din istoria campionatului care triumfă pilotând o maşină germană.

- 13 piloţi diferiţi au urcat pe podiumul Marelui Premiu al Chinei în cele 13 curse desfăşurate până acum aici. Daniel Ricciardo, Max Verstappen și Valtteri Bottas se află printre piloții care pot îmbunătăți această statistică.

CURSA PRECEDENTĂ - 2016

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:35.402

Podium:
1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:38:53.891
2. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) +37.776
3. Daniil Kvyat (Red Bull Racing) +45.936

Cel mai rapid tur: Nico Hulkenberg (Force India) – 1:39.824 (turul 48)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 25p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 18p
3. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 15p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 12p
5. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 10p
6. Felipe Massa (Williams Racing) – 8p
7. Sergio Perez (Force India) – 6p
8. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 4p
9. Daniil Kvyat (Toro Rosso) – 2p
10. Esteban Ocon (Force India) – 1p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Scuderia Ferrari – 37p
2. Mercedes AMG – 33p
3. Red Bull Racing – 10p
4. Williams Racing – 8p
5. Force India – 7p
6. Scuderia Toro Rosso – 6p
7. Renault Sport F1 – 0p
8. Sauber F1 – 0p
9. McLaren Honda – 0p
10. Haas F1 – 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 8p
2. Esteban Gutierrez – 7p
3. Sebastian Vettel – 6p
- Nico Rosberg – 6p
5. Carlos Sainz Jr. – 5p
6. Kevin Magnussen – 4p
- Esteban Ocon – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
9. Sergio Perez – 3p
10. Kimi Raikkonen – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Valtteri Bottas – 2p
- Felipe Massa – 2p
- Nico Hulkenberg – 2p
- Jolyon Palmer – 2p
- Rio Haryanto – 2p
18. Max Verstappen – 1p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 7 aprilie 2017
DIGI SPORT 1 05:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 09:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 8 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 07:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 10:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 9 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 09:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

• Pilotul de teste Ferrari, Antonio Giovinazzi, va concura pentru Sauber și în M.P. al Chinei din acest weekend. Italianul i-a impresionat pe şefii echipei Sauber în runda australiană, dar motivul principal al înlocuirii lui Pascal Wehrlein îl reprezintă condiţia fizică slăbită a neamţului. “Pascal Wehrlein va fi înlocuit din nou de Antonio Giovinazzi pentru a ne asigura că neamţul se va întoarce în cockpit-ul Sauber-ului C36-Ferrari în cea mai bună condiţie fizică, la cea mai apropiată oportunitate posibilă – fie la M.P. al Bahrainului, fie la cel al Rusiei”, se arată în comunicatul echipei Sauber dat publicităţii luni. Giovinazzi, probabil unul dintre cei mai talentaţi piloţi din noua generaţie, poate să-l ţină pe bară pe Wehrlein tot restul sezonului dacă îşi va păstra forma bună sau măcar să devină una din principalele ţinte ale echipelor aflate în căutare de piloţi la final de sezon. Reamintim că Pascal Wehrlein s-a accidentat în luna ianuarie în urma unui accident suferit la Cursa Campionilor (Race Of Champions).

• Întregul weekend stă sub semnul ploii, meteorologii prognozând că se aşteaptă precipitaţii chiar şi în dimineaţa cursei din Shanghai, iar la ora startului circuitul să fie încă umed. Piloţii au criticat îndelung pneurile de ploaie produse de Pirelii, inclusiv după M.P. al Braziliei de anul trecut, catalogându-le drept “inutile”. Pneurile mai late reprezintă acum o provocare şi mai mare pentru piloţi dat fiind faptul că suprafaţa mai largă de contact cu solul este mai predispusă acvaplanării. În urma schimbărilor de regulament care au intrat în vigoare începând cu acest sezon, startul se va da din grilă chiar dacă se vor parcurge câteva tururi în spatele Safety Car-ului pentru a mai zvânta pista. Totuşi, dacă directorul de cursă consideră că, din motive de siguranţă, startul nu se poate da de pe loc, atunci el va recurge la varianta “clasică”, folosită şi în anii anteriori.

• Anul trecut M.P. al Chinei a reprezentat cursa cu cele mai multe depăşiri din sezon, 128. Lewis Hamilton a scăpat de coşmarul său din 2016, Nico Rosberg, dar a dat peste un adversar poate chiar mai periculos dacă are la dispoziţie o maşină pe măsură, Sebastian Vettel. Duelul dintre cei doi continuă în weekend-ul “made in China”. Startul în cursă îl vom lua împreună duminică, 9 aprilie, de la ora 9:00, în direct la Digi Sport 2.

PROGRAMUL TRANSMISIUNILOR DIGI SPORT