Etapa a 7-a a calendarului 2016 din Formula 1 are ca destinaţie celebrul circuit Gilles Villeneuve din Canada. Site-ul digisport.ro vă invită la o trecere în revistă a celor mai importante aspecte care înconjoară Marele Premiu al Canadei.

Montreal, Canada

Canada ocupă jumătatea nordică a continentului nord-american şi insulele din împrejurimi, exceptând Alaska şi Groenlanda. De asemenea, este a doua ţară din lume ca suprafaţă, însă ca populaţie este doar a 31-a, majoritatea fiind concentrată în partea de sud, la câteva sute de kilometri de graniţa cu Statele Unite.

Montreal este cel mai mare oraş ca suprafaţă din provincia canadiană Quebec şi al doilea din ţară, după Toronto. În timpul secolului al XVII-lea Montreal a avut denumirea de Ville-Marie, iar din 1978 reprezintă gazda Marelui Premiu al Canadei. Aici se spune că iarna începe din noiembrie şi durează până la începutul lunii aprilie, iar în ianuarie temperaturile se pot apropia de -20 de grade, dar nu trebuie să ne îngrijorăm din acest punct de vedere, pentru că în acest weekend sunt aşteptate în jur de 21-22 de grade, o temperatură potrivită pentru cursă.

 

Cartierul general al fanilor Formulei 1 este situat pe Str. Sf. Ecaterina (Rue Saint-Catherine) din centrul oraşului Montreal. Nu este însă singura atracţie a oraşului, pentru că acesta are capacitatea de a îmbina într-un mod armonios vechiul cu noul. Centrul istoric numit Vieux-Montreal (tradus: Vechiul-Montreal), care datează de 400 de ani, rezistă în continuare printre construcţiile impunătoare şi zgârie-norii specifici unui oraş modern.

Denumit iniţial Insula Notre-Dame, circuitul aflat în Parcul Jean-Drapeau din Montreal a primit în anul 1982 numele pilotului canadian Gilles Villeneuve, imediat după decesul său din timpul Marelui Premiu al Belgiei din acelaşi an. Pilotul canadian a cărui carieră s-a identificat pentru o bună perioadă cu istoria echipei Ferrari reuşise să câştige cursa inaugurală din 1978.

DETALII TEHNICE

-Tururi: 70
-Lungimea circuitului: 4,361 km
-Viraje: 14
-Lungimea cursei: 305,27 km
-Număr de curse disputate: 52
-Prima cursă disputată: 1961
-Cele mai multe victorii (piloţi): 7 - Michael Schumacher (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004)
-Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 4 - Lewis Hamilton (2007, 2010, 2012, 2015)
-Cele mai multe victorii (constructori): 13 - Ferrari (1963, 1964, 1970, 1978, 1983, 1985, 1995, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004)
-Acceleraţie maximă: 56% din lungimea unui tur
-Schimbări în cutia de viteze: 91/tur
-Consum de combustibil: 1,48 kg/tur
-Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,190 km
-Viteză maximă: 333 km/h
-Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi cea de dinaintea ultimei şicane)
-Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 10
-Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Mediu
-Cel mai rapid pit stop în 2015: Mercedes (Nico Rosberg) - 23.321 s
-Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 50%

RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:13.622 - Rubens Barrichello (Ferrari, 2004)
În calificări: 1:12.275 - Ralf Schumacher (Williams BMW, 2004)


MOMENTE MEMORABILE

-M.P. al Canadei 1999 – Zidul campionilor. Zidul de la ieşirea ultimei şicane este denumit Zidul campionilor, dar de unde a primit această titulatură? Povestea a început în cursa din sezonul 1999, atunci când trei foşti campioni mondiali au făcut neplăcuta cunoştintă cu zidul. Este vorba despre Damon Hill (turul 14), Michael Schumacher (turul 29) şi Jacques Villeneuve (turul 34). De-a lungul timpului, mulţi alţi piloţi au avut acelaşi ghinion: Rubens Barrichello, Jenson Button, Juan Pablo Montoya, Kamui Kobayashi, Sebastian Vettel, Jarno Trulli, Gerhard Berger, Christijan Albers, David Coulthard, Ralf Schumacher sau Pastor Maldonado.

-M.P. al Canadei 2007 – Accidentul groaznic al lui Robert Kubica. La fel ca în cursa din 1999, în 2007 s-au petrecut multe incidente care au favorizat apariţia multor Safety Car-uri. Cel mai şocant moment a venit în turul 26, atunci când Robert Kubica l-a atins pe pilotul Toyota, Jarno Trulli. Polonezul s-a izbit de zid, iar monopostul său Sauber BMW s-a făcut bucăţi. De neimaginat, dar Kubica a scăpat doar cu o gleznă scrântită şi o contuzie, în ciuda impactului puternic care a măsurat o suprasarcină de 75 G. Robert Kubica s-a revanşat un an mai târziu, reuşind victoria şi completând astfel povestea emoţionantă a şocantului accident.

-M.P. al Canadei 2011 – Victoria lui Jenson Button dintr-o cursă ce părea a fi interminabilă. Poate cea mai nebună cursă din Canada şi una dintre cele mai nebune din istoria Formulei 1 s-a consumat în 2011 şi a fost transmisă în direct la Digi Sport. Ploaia a făcut ca Jenson Button să câştige după 4 ore, 4 minute şi 39 de secunde, atât cât a durat manşa. Au fost şase Safety Car-uri care l-au propulsat pe englez înspre fruntea clasamentului, asta după ce în turul 39 era pe ultimul loc, după o coliziune cu Fernando Alonso care s-a lăsat cu o pană. Victoria a venit chiar în ultimul tur, atunci când Sebastian Vettel a făcut o greşeală pe un circuit care se afla în uscare.

-M.P. al Canadei 2014 – Prima victorie din cariera lui Daniel Ricciardo. O cursă cu ghinion pentru Mercedes, ambii piloţi având probleme la MGU-K (sistemul de recuperare al energiei cinetice). Dacă Lewis Hamilton a fost nevoit să se retragă, Nico Rosberg a putut să continue, însă într-un ritm de cursă cu mult sub restul competitorilor. Pe penultimul tur, Daniel Ricciardo a zburat pe lângă neamţul de la Mercedes şi i-a suflat acestuia victoria. Cursa a fost încheiată de un accident dur petrecut la intrarea în ultimul tur care i-a avut în prim-plan pe Felipe Massa şi Sergio Perez.

CURSA PRECEDENTĂ (2015)

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:14.393

Podium: 1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:31:53.145
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +2.285
3. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) +40.666

 

ALTE INFORMAŢII

-După imprevizibila cursă din Monaco, ploaia ar putea încurca socotelile echipelor şi piloţilor şi în acest weekend, în Canada. În momentul de faţă, nu se poate spune cu precizie dacă ploaia îşi va face apariţia în timpul cursei, unele previziuni ale meteorologilor spunând că aceasta ar putea să cadă doar în dimineaţa cursei.

-Marcus Ericsson (Sauber) şi Daniil Kvyat (Toro Rosso) vor pleca cu câte 3 locuri mai din spate faţă de rezultatele pe care le vor obţine în calificări, ambii fiind penalizaţi ca urmare a incidentelor din Monaco. Kvyat a primit cu această ocazie şi 2 puncte de penalizare pe licenţă pentru contactul său cu Kevin Magnussen, iar Ericsson a fost penalizat similar pentru incidentul cu colegul său de echipă, Felipe Nasr.

-Ferrari va primi un upgrade de motor în Canada. Italienii şi-au utilizat 3 din cele 6 "jetoane" rămase pentru acest sezon şi se pare că îmbunătăţirile au venit pe partea de sistem turbo. De asemenea, Ferrari a efectuat modificări şi la suspensia-spate, aşteptându-se la o creştere a aderenţei şi la o uzură mai lentă a pneurilor. Conform surselor ce înconjoară lumea Formulei 1, monopostul Ferrari va primi şi un nou pachet aerodinamic, implicând un nas mai scurt care recent a trecut testul de impact al Federaţiei Internaţionale de Automobilism.

-Şi austriecii de la Red Bull Racing vor avea parte de un upgrade, însă nu pe partea de monopost, ci pe partea de opriri la boxe. Pentru a evita un al doilea dezastru de genul celui petrecut în cursa precedentă, aceştia şi-au achiziţionat un nou sistem software care se va ocupa de strategia din timpul curselor.

-Campionul mondial Lewis Hamilton este cel mai bine plătit pilot de curse din lume, conform unei ierarhii realizate de publicaţia de business Forbes. Hamilton se află pe locul 11 cu un total de 46 de milioane de dolari, reprezentând salariul său şi bonusurile primite în ultimele 12 luni. Lider în acest clasament este atacantul echipei de fotbal Real Madrid, Cristiano Ronaldo, cu 88 de milioane de dolari. Sebastian Vettel este pe locul 19 (41 milioane de dolari), Fernando Alonso este pe 24 (36,5 milioane de dolari), iar Nico Rosberg este ultimul pilot de Formula 1 din top, clasându-se pe locul 98 (21 milioane de dolari).

-Canada este un tărâm care le trezeşte amintiri plăcute celor doi piloţi care s-au bătut pentru victorie la Monaco, Lewis Hamilton şi Daniel Ricciardo. Ambii şi-au câştigat aici primele lor curse din carieră, englezul în 2007, iar australianul în 2014. Dintre piloţii care se vor afla pe grilă, Lewis are şi cele mai multe victorii în Canada, 4 din 8 curse disputate. Pe de altă parte, colegul său Nico Rosberg n-a triumfat niciodată în Canada. O va reuşi pe prima duminică? Sau îşi va continua Hamilton cursa de recuperare faţă de Rosberg? Îşi va reveni Verstappen după eşecul din Monaco? Vom afla împreună urmărind weekend-ul de cursă, ÎN DIRECT pe canalele Digi Sport. Marele Premiu al Canadei va putea fi văzut duminică, 12 iunie, de la ora 21:00, în direct pe Digi Sport 2.