• Tenis WTA, New Haven: Ana Bogdan-Elena Vesnina, 17:00, Digi Sport 2
  • Liga 1: Botoșani - Concordia (azi, 18:30, Digi Sport 1) și Dinamo - Sepsi (azi, 21:00, Digi Sport 1)

Deși s-au scurs doar două etape din sezonul 2017, avem deja o certitudine: anul acesta avem o luptă strânsă pentru supremaţie atât la piloţi, cât şi la echipe. Lewis Hamilton, cu victoria obținută în Marele Premiu al Chinei, își egalează rivalul din acest an, Sebastian Vettel, iar Ferrari confirmă că Mercedes are un adversar pe măsură în acest sezon, pentru prima dată în ultimii 3 ani.

Chiar și Red Bull Racing a reușit să mai recupereze teren, iar Max Verstappen și Daniel Ricciardo oricând le pot încurca socotelile celor două rivale. Asta, bineînțeles, dacă nu se încurcă singure, în stilul lui "Nico" Bottas, așa cum i s-a adresat în China noul său inginer de cursă, Tony Ross, stârnind un val de reacții în rândul fanilor competiției. Cam așa se întâmplă când ieși la întâlnire, dar încă n-ai uitat-o pe fosta...

Trecând subtil peste acest subiect, în weekend-ul în care creştinii sărbătoresc Paştele, adepţii “religiei” Formula 1 prăznuiesc etapa a 3-a a sezonului, Marele Premiu al regatului Bahrain.

Masa va fi una îmbelşugată, din care nu vor lipsi “ouăle” roșii, argintii sau albastre (după preferinţe), depăşirile apetisante ca drobul, surprizele dulci ca pasca, dar nici eşecurile usturătoare ca ceara fierbinte a lumânării care atinge pielea. Nu dorim să insinuăm nimic, în primul rând pentru că n-ar fi deontologic din partea noastră, iar în al doilea rând pentru că se va supăra Alonso...

Odată cu acest eveniment va debuta și noua competiție Formula 2 (ex-GP2), căreia îi vom dedica o secțiune specială în avancronica noastră. Formula 2, la fel precum Formula 1, va fi transmisă în acest sezon în direct de Digi Sport.

SAKHIR, BAHRAIN

Regatul Bahrain reprezintă un conglomerat de 33 de mici insule din Golful Persic, al cărui nume s-ar traduce simplu: “cele două mări” ("al-Bahrayn"). Sakhir este un orăşel aflat la 35 km de capitala Manama, cunoscut datorită Palatului Al-Sakhir, construit la sfârşitul secolului XIX și folosit de Regele Hamad bin Isa Al-Khalifa pentru a-şi întâmpina cei mai de seamă oaspeţi.
Formula 1 ajungea pentru prima oară în Orientul Mijlociu în 2004, odată cu prima ediţie a Marelui Premiu al Bahrainului. Germanul Michael Schumacher a câştigat atunci, fiind singura sa victorie pe circuitul din Sakhir. Deşi FIA le-a acordat organizatorilor un premiu pentru “Cel mai bine organizat Mare Premiu”, evenimentul a avut parte şi de probleme de-a lungul timpului. În 2011, cu mai puţin de o lună înainte de data la care era programat Marele Premiu al Bahrainului, FIA a anunţat că anulează ediţia din cauza protestelor de amploare desfăşurate în ţară. Peste 300.000 de oameni au protestat atunci împotriva corupţiei şi au cerut în stradă inclusiv abdicarea Regelui Hamad bin Isa Al-Khalifa. FIA a vrut să reprogrameze evenimentul pentru luna octombrie, dar s-a răzgândit la scurt timp.
Chiar şi cursa din 2012 a stat sub semnul întrebării din cauza unor activişti pentru drepturile omului care şi-au dorit cu orice preţ anularea evenimentului. La acea vreme, un membru important al unei echipe din campionat a declarat sub protecţia anonimatului că, doar prin blocarea zonei cu ajutorul întregii armate, cursa se poate desfăşura fără incidente. Cu măsuri stricte de securitate, însă fără să fie vorba de cele descrise anterior, cursa a avut loc la data stabilită, fără probleme pentru organizatori.

În 2014, pentru a sărbători cea de-a 10-a ediție a M.P. al Bahrainului, evenimentul a devenit o cursă desfăşurată pe timp de noapte, a doua din istoria Formulei 1, după M.P. al statului Singapore. Îmbucurător este faptul că ideea s-a dovedit a fi un real succes, piloţii scăpând de temperaturile ridicate din timpul zilei şi putând astfel să ne ofere câteva momente cu adevărat memorabile pe care ni le vom reaminti în continuare.



DETALII TEHNICE

• Tururi: 57
• Lungimea circuitului: 5,412 km
• Viraje: 15
• Lungimea cursei: 308,238 km
• Număr de curse oficiale disputate: 12
• Prima cursă disputată: 2004
• Cele mai multe victorii (piloţi): 3 - Fernando Alonso (2005, 2006, 2010)
• Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 3 - Fernando Alonso (2005, 2006, 2010)
• Cele mai multe victorii (constructori): 4 - Ferrari (2004, 2007, 2008, 2010)
• Acceleraţie maximă: 61% din lungimea unui tur
• Utilizarea frânelor: 20% din lungimea unui tur
• Schimbări în cutia de viteze: 71/tur
• Consum de combustibil: 1,84 kg/tur
• Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,205 km
• Distanţa din grilă până primul viraj: 476,4 m (pentru pole position)
• Viteză maximă estimată: 326 km/h
• Zone DRS: 2 (linia dreaptă din faţa boxelor şi cea care uneşte virajele 10 şi 11)
• Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 4 (Fernando Alonso – 2004; Jenson Button – 2009)
• Câştigători cu plecare din pole position: 5 din 12 (41,6%)
• Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
• Uzura pneurilor: Ridicată
• Uzura frânelor: Ridicată
• Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Maxim
• Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,27 s (timp total: 24,093 s) – Williams (Felipe Massa)
• Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: supersoft, soft, medium
• Presiuni minime în pneuri: 21,5 psi (pneurile faţă), 20,5 psi (pneurile spate)
• Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1,085 s (Lewis Hamilton vs. Nico Rosberg – 2014)
• Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +16,099 s (Fernando Alonso vs. Felipe Massa – 2010)
• Numărul depăşirilor efectuate în 2016: 66
• Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 17%

RECORDURILE CIRCUITULUI

Record în cursă: 1:31.447 – Pedro de la Rosa (McLaren Mercedes, 2005)
Record absolut: 1:29.493 – Lewis Hamiton (Mercedes AMG, 2016)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Bahrainului 2006 – Kimi Raikkonen pleacă ultimul şi încheie pe podium. Pilotul McLaren Mercedes a avut ghinion în calificări, fiind eliminat chiar din Q1, după ce suspensia dreapta-spate a cedat înainte ca finlandezul să apuce să seteze un timp. Astfel, el a fost nevoit să înceapă cursa de pe locul 22, alături de piloţii Super Aguri (Takuma Sato şi Yuji Ide) şi Midland (Christijan Albers şi Tiago Monteiro). Dar asta nu l-a intimidat pe cel supranumit “Iceman” şi a urcat rapid poziţie după poziţie, căţărându-se până pe podium după ce a câştigat 19 locuri. O revenire de senzaţie dar, din păcate pentru Kimi, fiindcă ne aflăm într-o ţară musulmană, efortul său n-a putut fi răsplătit cu şampania tradițională, ci cu o băutură non-alcoolică. Ghinionul lui...

M.P. al Bahrainului 2010 – Fernando Alonso câştigă la debutul său pentru Scuderia Ferrari. După îndelungi speculaţii, în septembrie 2009, Alonso era în sfârşit confirmat ca înlocuitor al lui Kimi Raikkonen la Ferrari, părăsind echipa care i-a adus cele mai mari satisfacţii în carieră, Renault. La prima cursă în roşul aprins al Scuderiei de la Maranello, Alonso s-a calificat al 3-lea pe grilă, fiind depăşit doar de coechipierul său, Felipe Massa, şi de deţinătorul pole-ului, Sebastian Vettel. La start, Alonso a trecut rapid de Massa şi apoi l-a depăşit şi pe Vettel care s-a confruntat cu o problemă tehnică. Spaniolul a triumfat în final spre imensa satisfacţie a italienilor, devenind al 5-lea pilot din istorie care câştigă la debutul cu Ferrari, după Juan Manuel Fangio (1956), Mario Andretti (1971), Nigel Mansell (1989) şi Kimi Raikkonen (2007).

M.P. al Bahrainului 2014 – “Duelul din deşert”. Cursa din 2014, prima desfăşurată pe timp de noapte în Bahrain, ne-a făcut să realizăm că Formula 1 poate străluci nu doar datorită unei nocturne. Piloţii Mercedes, Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, au oferit un adevărat recital, un show demn de orice film cu şi despre racing în stare pură. Din duelul celor doi, Hamilton a ieşit învingător, însă cei mai câştigaţi au fost fanii competiţiei care au avut ocazia de a vedea din nou un duel la limită pentru victorie.

Acest Mare Premiu a primit titulatura de “Duelul din deşert”.
M.P. al Bahrainului 2014 – Pastor Maldonado îl “faultează” pe Esteban Gutierrez. Pentru că orice film bun trebuie să conţină şi nişte cascadorii profesioniste, “regele neîncoronat al accidentelor”, Pastor Maldonado, a oferit încă o mostră din "talentul său inegalabil" care ne-a făcut să ne întrebăm: “Cum oare a ajuns în Formula 1?”. Răspunsul îl conţine o piesă a formaţiei Holograf de la începutul anilor ’90, în care Dan Bittman spunea că: “Unii te ridică, alţii te lovesc”.

Proaspăt ieşit de la boxe, în turul 41, Maldonado a lovit pe neaşteptate pentru că n-a vrut sub nicio formă să revină pe circuit în spatele lui Esteban Gutierrez, aşa că i-a aplicat plăpândului mexican o “intrare prin alunecare” ca la manual şi l-a răsucit prin aer până n-a mai ştiut ce se întâmplă. “Ce-a fost asta?”, a întrebat nedumerit pilotul Sauber prin radio. Cursa a primit o neutralizare cu Safety Car, Maldonado, o penalizare de 5 poziţii pe grila cursei următoare şi Gutierrez, o dilemă însoţită probabil de o migrenă.

ŞTIAŢI CĂ...

- 3 piloţi actuali au fost şi pe grila primei curse desfăşurate în Bahrain, cea din 2004. Este vorba de Fernando Alonso, Kimi Raikkonen şi Felipe Massa.
- M.P. al Bahrainului din 2005 a fost unul dintre cele mai călduroase din istoria Formulei 1. Temperatura maximă înregistrată în timpul cursei a fost de 42,6 grade Celsius, iar cea “minimă” n-a coborât sub 41,9 grade Celsius. La nivelul solului temperatura a ajuns şi la 56 de grade Celsius, cauzând multe abandonuri de ordin tehnic.
- Kimi Raikkonen s-a aflat pe podiumul din Bahrain de 8 ori în cele 12 curse disputate, dar n-a câştigat niciodată. Finlandezul a încheiat de 5 ori al 2-lea şi de 3 ori al 3-lea.

CURSA PRECEDENTĂ - 2016

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:29.493
Podium:

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:33:34.696
2. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) +10.282
3. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +30.148
Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:34.482 (turul 41)
CLASAMENT GENERAL PILOŢI
1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 43p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 43p
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 25p
4. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 23p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 22p
6. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 12p
7. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 10p
8. Felipe Massa (Williams Racing) – 8p
9. Sergio Perez (Force India) – 8p
10. Kevin Magnussen (Haas F1) – 4p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG – 66p
2. Scuderia Ferrari – 65p
3. Red Bull Racing – 37p
4. Scuderia Toro Rosso – 12p
5. Force India – 10p
6. Williams Racing – 8p
7. Haas F1 – 4p
8. Renault Sport F1 – 0p
9. Sauber F1 – 0p
10. McLaren Honda - 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 8p
2. Esteban Gutierrez – 7p
3. Sebastian Vettel – 6p
- Nico Rosberg – 6p
- Nico Hulkenberg – 6p
6. Carlos Sainz Jr. – 5p
- Jolyon Palmer – 5p
8. Kevin Magnussen – 4p
- Esteban Ocon – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
11. Sergio Perez – 3p
- Romain Grosjean – 3p
13. Kimi Raikkonen – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Valtteri Bottas – 2p
- Felipe Massa – 2p
18. Max Verstappen – 1p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

FORMULA 2 – SEZONUL 2017

Noul campionat de Formula 2 (cunoscut în trecut ca GP2) va preceda în acest an cursele de Formula 1 din Bahrain, Spania, Monaco, Azerbaijan, Austria, Marea Britanie, Ungaria, Belgia, Italia şi Abu Dhabi şi va beneficia de o etapă proprie la Jerez. În total vor fi, aşadar, 22 de curse care vor fi transmise în direct de Digi Sport.

Seria GP2 a fost creată în 2005 pentru a substitui Formula 3000, care înlocuise la rândul ei Formula 2 cu doi ani în urmă. FIA a mai organizat un campionat de Formula 2 între 2009 şi 2012, dar fără să-i acorde o prea mare atenţie, bazându-se pe GP2 ca serie secundară pentru Formula 1. Anul acesta Formula 2 revine în forţă, mai puternică şi mai imprevizibilă ca niciodată!

PREMA RACING: Charles Leclerc (1) / Antonio Fuoco (2)
RACING ENGINEERING: Louis Deletraz (3) / Gustav Malja (4)
RUSSIAN TIME: Luca Ghiotto (5) / Artem Markelov (6)
ART GRAND PRIX: Nobuharu Matsushita (7) / Alexander Albon (8)
DAMS: Oliver Rowland (9) / Nicholas Latifi (10)
CAMPOS RACING: Ralph Boschung (11) / Stefano Coletti (12)
MP MOTORSPORT: Sergio Sette Camara (14) / Jordan King (15)
TRIDENT: Nabil Jeffri (16) / Sergio Canamasas (17)
RAPAX: Nyck de Vries (18) / Johnny Cecotto (19)
PERTAMINA ARDEN: Norman Nato (20) / Sean Gelael (21)
Veniri: Charles Leclerc (campion GP3), Alexander Albon (locul 2 - GP3), Antonio Fuoco (locul 3 - GP3), Ralph Boschung (GP3), Sergio Sette Camara (Formula 3 europeană), Nyck de Vries (locul 6 - GP3).
Plecări: Antonio Giovinazzi (pilot de teste Ferrari, pilot oficial temporar Sauber), Daniel de Jong (liber), Pierre Gasly (Super Formula japoneză), Mitch Evans (Formula E), Marvin Kirchhofer (ADAC GT Masters), Alex Lynn (Formula E, pilot de rezervă), Raffaele Marciello (Blancpain GT Series Sprint Cup), Sergey Sirotkin (pilot de teste Renault F1), Philo Paz Armand (liber).

PROGRAM TV

Vineri, 14 aprilie 2017
DIGI SPORT 1 14:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 18:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 15 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 13:10 Formula 2 – Cursa principală
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 3 18:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 16 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 14:15 Formula 2 – Cursa de sprint
DIGI SPORT 1 18:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

- M.P. al Malaeziei îşi va desfăşura în acest an ultima sa cursă, părăsind calendarul Formulei 1 după 19 ani consecutivi de prezenţă. În locul său vor reveni Marile Premii ale Germaniei (Hockenheim) şi Franţei (Paul Ricard), iar unele voci anunţă şi posibila revenire a Marelui Premiu al Turciei, deşi asta ar implica asumarea unui risc important având în vedere situaţia conflictuală din ţară.

- Fernando Alonso va fi înlocuit în M.P. al statului Monaco de Jenson Button după ce spaniolul a decis să concureze în Indy 500, iar cele două evenimente se vor intersecta la sfârşitul lunii viitoare. Nu e de mirare faptul că spaniolul începe deja să pună Formula 1 pe planul secund dacă luăm în considerare lipsa de competitivitate a monopostului McLaren Honda pe care îl pilotează (şi) în acest sezon. “Îl pilotează” sau “trage de el”, cum vreţi să-i spuneţi... Măcar la Indy 500 Alonso va avea la dispoziţie o maşină cu care se va putea bate pentru victorie.

El a mărturisit că Ron Dennis nu i-ar fi acceptat niciodată această manevră şi că Zak Brown este omul cu cea mai largă viziune dintre toţi şefii pe care i-a avut. Acum un an Honda a câştigat prin americanul Alexander Rossi ediţia aniversară cu numărul 100. Vă imaginaţi ce se va întâmpla în eventualitatea în care Alonso va câştiga cu Honda Indy 500? Va fi nevoie de mobilizarea unei întregi armate de oameni pentru a-l scoate din monopostul de IndyCar şi a-l readuce în cel de Formula 1. Vom vedea ce va fi în ediţia 101 a celebrei curse Indy 500 de la Indianapolis care va fi duminică, 28 mai, în direct şi în exclusivitate la Digi Sport.

- După două etape în care a fost înlocuit de Antonio Giovinazzi, Pascal Wehrlein îşi va face în sfârşit debutul alături de Sauber în acest weekend. Fostul pilot Manor s-a accidentat la Cursa Campionilor, eveniment ce a avut loc în luna ianuarie, iar de atunci starea sa fizică a avut de suferit. Deşi Wehrlein fusese declarat apt din punct de vedere medical pentru a concura în ambele curse desfăşurate până acum, acesta nu s-a simţit complet refăcut şi i-a oferit şansa lui Giovinazzi să se afirme, iar italianul n-a stat pe gânduri, dar s-a dovedit inconstant pentru moment. Neamţul în vârstă de 22 de ani a terminat pe locul 13 în cursa din Bahrain de acum un an.

- Soţia şefului Mercedes Toto Wolff, Susie, a născut în această săptămână un băieţel perfect sănătos la Zurich. Anunţul a fost făcut chiar de către proaspăta mămică de 34 de ani pe contul său de Twitter: “Ieri (n.r. – 10 aprilie) Toto şi cu mine am salutat venirea pe lume a unui bebeluş Wolff sănătos. Aş putea izbucni de fericire şi iubire”. Jack Wolff este primul copil al familiei Wolff.

- Lewis Hamilton şi Sebastian Vettel, la egalitate perfectă. Mercedes, cu un punct peste Ferrari. Kimi Raikkonen este şi el de urmărit în Bahrain, pe unul din circuitele sale preferate. Valtteri Bottas doreşte să se revanşeze pentru gafa din China. Piloţii Red Bull Racing stau şi ei la pândă şi vor încerca să fructifice orice oportunitate ce le apare în cale. În timp ce ne pregătim de cea de-a 3-a etapă a sezonului 2017, redacţia Digisport.ro şi echipa Grila De Start doresc să vă ureze un Paşte fericit şi luminos alături de cei dragi şi vă invită să veniţi să luaţi adrenalină duminică, de la ora 18:00, în direct la Digi Sport 1, la M.P. al Bahrainului.

Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.

VEZI PROGRAMUL CANALELOR DIGI SPORT