Nici nu s-a uscat bine cerneala care a curs în valuri în această săptămână că avem un nou weekend de Formula 1. Incidentul din etapa precedentă care i-a avut în prim-plan pe cei doi piloţi ai echipei Mercedes AMG (Lewis Hamilton şi Nico Rosberg) a dinamitat şi mai mult relaţia dintre cei doi (foşti prieteni) şi se pare că între ei nu mai există cale de împăcare. Următorul episod al luptei pentru mult-râvnitul titlu de campion se va desfăşura în Marea Britanie, acasă la Lewis Hamilton, iar Nico Rosberg se aşteaptă la un comportament ostil din partea publicului britanic. Fanii vor încerca să-şi împingă de la spate favoritul şi să nu ne mirăm dacă vom auzi urale la vreo greşeală a lui Rosberg.

SILVERSTONE, MAREA BRITANIE

Arhipelagul Regatului Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord este aşezat în Europa Occidentală şi cuprinde Anglia, Ţara Galilor, Scoţia, Irlanda şi Irlanda de Nord, plus încă peste 450 de insule de mici dimensiuni, fiind cea mai mare insulă din Europa ca suprafaţă şi a 9-a din lume. Aici nu mai puţin de 8 din cele 11 echipe de Formula 1 au "cartierul general": McLaren (Woking), Williams (Grove), Red Bull Racing (Milton Keynes), Manor (Banbury), Renault (Enstone), Force India (Silverstone), Mercedes (Brackley) şi Haas (Banbury - sediul european al echipei).

Silverstone este un sat din comitatul Northamptonshire cu o populaţie totală de aprox. 2.000 de locuitori, recunoscut în mare parte datorită circuitului cu cea mai mare vechime din calendarul Campionatului Mondial de Formula 1. Construit pe un fost aerodrom din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Silverstone oferă din perspectiva pilotului, prin cei 5,8 kilometri ai săi, un tur de pistă rapid care necesită curaj şi fineţe.

DETALII TEHNICE

-Tururi: 52
-Lungimea circuitului: 5,891 km (al 3-lea cel mai lung circuit din calendar)
-Viraje: 18
-Lungimea cursei: 306,198 km
-Număr de curse disputate: 70
-Prima cursă disputată: 1926
-Cele mai multe victorii (piloţi): 5 – Jim Clark (1962, 1963, 1964, 1965, 1967), Alain Prost (1983, 1985, 1989, 1990, 1993)
-Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 3 – Lewis Hamilton (2008, 2014, 2015)
-Cele mai multe victorii (constructori): 15 - Ferrari (1951, 1952, 1953, 1954, 1958, 1961, 1976, 1978, 1990, 1998, 2002, 2003, 2004, 2007, 2011)
-Acceleraţie maximă: 59% din lungimea unui tur
-Utilizarea frânelor: 10% din lungimea unui tur
-Schimbări în cutia de viteze: 46/tur
-Consum de combustibil: 1,92 kg/tur
-Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,034 km
-Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 296 m
-Viteză maximă: 338 km/h
-Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi "Hangar straight" dintre virajele 14 şi 15)
-Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 8
-Câştigători cu plecare din pole position: 24 din 70 (34,28%)
-Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Mediu-ridicat
-Cel mai rapid pit stop în 2015: Red Bull (Daniil Kvyat) – 28,347 s
-Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 52%

ALEGEREA PNEURILOR

RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:30.874 - Fernando Alonso (Ferrari, 2010)

În calificări: 1:29.607 - Lewis Hamilton (Mercedes AMG, 2013)

MOMENTE MEMORABILE

-M.P. al Marii Britanii 1987 – Nigel Mansell câştigă acasă, după o cursă de recuperare fantastică. Mansell a susţinut dintotdeauna că atunci când pilotezi pe pista de casă beneficiezi de un avantaj de câteva zecimi în plus pe tur faţă de adversari. Cel mai bun exemplu care i-a întărit afirmaţia s-a petrecut în 1987, atunci când britanicul s-a impus într-un stil de mare campion. Cu 28 de tururi înainte de final, Mansell revine pe circuit după ce-şi face ultima oprire la boxe la 29 de secunde de coechipierul său de la Williams, Nelson Piquet. Pe pneuri proaspete, britanicul începe o cursă nebunească de recuperare şi bate recordul circuitului de 8 ori, în uralele celor peste 100.000 de spectatori din tribunele de la Silverstone. Cu numai trei tururi înainte de final, Mansell îl prinde din urmă pe Piquet şi pe Hangar Straight virează fals către exterior şi se duce brusc pe interior, păcălindu-l pe Piquet şi aducându-şi fanii să celebreze împreună cu el pe circuit o nouă victorie.

-M.P. al Marii Britanii 1995 – Damon Hill îl scoate din cursă pe Michael Schumacher. Cei doi protagonişti n-au fost niciodată în cele mai bune relaţii. Tensiunea dintre ei fusese în prealabil amplificată de un incident care se petrecuse chiar în cursa anterioară, în M.P. al Franţei, atunci când Schumacher l-a acuzat pe Hill de faptul că îi frâna intenţionat în faţă. În turul 46 al cursei de la Silverstone, britanicul a încercat o depăşire, dar a ratat punctul de frânare în virajul 16 ("Vale") şi a intrat în Schumacher, ieşind amândoi din cursă. Reacţia neamţului a fost vehementă: "Ceea ce a făcut Damon azi a fost complet inutil. De fapt, a fost chiar stupid...". Johnny Herbert a fost marele oportunist al acestui accident şi a câştigat cursa. A fost prima victorie din carieră pentru colegul lui Schumacher de la Benetton, chiar pe circuitul de casă. Britanicii se aşteptau ca un conaţional de-al lor să triumfe, dar nu se gândeau la Herbert...

-M.P. al Marii Britanii 1998 – Michael Schumacher câştigă cursa la boxe. În 1998 am asistat la poate cea mai ciudată victorie din Formula 1. Schumacher a primit o penalizare de 10 secunde de tip Stop&Go, după ce l-a depăşit pe Alexander Wurz în condiţii de Safety Car în turul 43. Decizia de penalizare a fost luată foarte târziu, mai exact cu doar două tururi înainte de finalul cursei. Regulamentul spune că un pilot care încasează o penalizare are la dispoziţie 3 tururi pentru a o ispăşi. Ferrari a profitat din plin de asta şi l-a chemat pe Schumacher la boxe fix când acesta se afla în ultimul tur. Neamţul a trecut linia de sosire pe linia boxelor şi rezultatul a fost validat. Marea perdantă - McLaren Mercedes - a contestat rezultatul, iar stewarzii au decis să-i adauge lui Schumacher, într-o oarecare "compensaţie", cele 10 secunde de penalizare la timpul de cursă. Însă, fără niciun rezultat pentru că neamţul a avut un avans de 22 de secunde faţă de Mika Hakkinen. Trei stewarzi implicaţi în acest scandal au plătit cu licenţele lor după o şedinţă extraordinară a Consiliului Mondial din cadrul FIA.

-M.P. al Marii Britanii 2003 – "Spectatorul cu kilt" pătrunde inconştient pe circuit. Turul 11 al cursei din 2003 a adus un eveniment total neprevăzut. Un spectator irlandez, de meserie preot romano-catolic, în vârstă de 56 de ani a intrat pe circuit şi a alergat înspre piloţi arătându-le acestora diferite mesaje religioase. S-a decis neutralizarea cursei, mai ales după ce spectatorul s-a dus chiar pe trasa ideală, piloţii fiind nevoiţi să efectueze manevre de evitare a unei tragedii. "Preotul" a fost oprit într-un final de un comisar de cursă atunci când s-a îndreptat înspre marginea circuitului. Tribunalul din Northampton l-a condamnat pe acesta la 2 luni de închisoare şi la plata unei amenzi. El şi-a explicat gestul cum altfel decât într-un mod religios, spunând că a luat poarta deschisă prin care a pătruns pe pistă ca un semn primit de la Dumnezeu.

-M.P. al Marii Britanii 2004 – Accidentul urât al lui Jarno Trulli. Italianul a pierdut controlul Renault-ului său înainte de virajul de mare viteză Bridge, la peste 250 km/h. El a lovit zidul de pneuri de pe marginea pistei şi s-a rostogolit pe pietriş până ce monopostul s-a făcut bucăţi. Trulli a scăpat nevătămat şi a declarat la finalul cursei: "Totul s-a petrecut foarte rapid. A fost puţin cam nebunesc, poate."

-M.P. al Marii Britanii 2008 – Prima victorie a lui Lewis Hamilton pe pământ natal. În 2008, condiţiile de pistă udă le-au dat mari batai de cap aproape tuturor piloţilor. Singurul care a părut să nu fie deranjat de vremea tipic britanică a fost chiar Lewis Hamilton care s-a impus la o distanţă imensă (68 de secunde) de următorul clasat, Nick Heidfeld. Doar ceilalţi doi piloţi de pe podium au reuşit să termine în acelaşi tur cu liderul.

-M.P. al Marii Britanii 2013 – Pirelli, în "pană" de... idei. Una dintre cele mai memorabile curse din era recentă a Formulei 1 a fost transmisă în direct la Digi Sport. Până în turul 8, se părea că vom avea o cursă liniştită, fără evenimente neprevăzute, dar ne-am înşelat. Balul a fost deschis chiar de către liderul cursei din acel moment, Lewis Hamilton, căruia i-a explodat pneul stânga-spate. Deşi a parcurs aproape un tur întreg până să ajungă la boxe, Lewis a reuşit o cursă de recuperare excelentă şi a terminat pe un nesperat loc 4. După numai două tururi, şi Felipe Massa a păţit acelaşi lucru, tot pe stânga-spate. Turul 15 a oferit o nouă victimă a pneurilor Pirelli, Jean-Eric Vergne. După o perioadă de acalmie în care credeam că piloţii au scăpat de "blestemul" pneului stânga-spate, mai exact cu doar 4 tururi înainte de final a apărut şi cel de-al 4-lea ghinionist al cursei, Sergio Perez. Pirelli n-a vrut să-şi asume nicio urmă de vină pentru cele întâmplate. În opinia italienilor, echipele au fost vinovate pentru că au ales să folosească presiuni scăzute în pneurile de pe puntea spate, deşi curbele de la Silverstone suprasolicitau suplimentar acea zonă.

-M.P. al Marii Britanii 2014 – Duelul dintre Vettel şi Alonso. Vettel a dat în 2014 peste un Alonso însetat să-l învingă pe neamţ. Pilotul Red Bull s-a plâns continuu de metodele de apărare ale spaniolului: "Nu poate să facă asta! Puteam să-l lovesc! Nu mi-a lăsat spaţiu!", a spus acesta prin radio. De cealaltă parte, lui Alonso nu i-au convenit trasele neamţului: "Limitele pistei sunt valabile pentru toţi, nu?", a întrebat ironic pilotul Ferrari. Într-un final, Vettel a trecut de Alonso după un duel roată la roată care ne-a ţinut cu respiraţia tăiată. Cursa a fost deschisă de un accident spectaculos al lui Kimi Raikkonen, al cărui impact a măsurat 47 G.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:32.248

Podium:

1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:31:27.729
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +10.956
3. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) +25.443

Cel mai rapid tur: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:37.093 (turul 29)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 153p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 142p
3. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 96p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 96p
5. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 88p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 72p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 54p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 39p
9. Felipe Massa (Williams Mercedes) 38p
10.Romain Grosjean (Haas F1 Team) 28p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 295p
2. Scuderia Ferrari 192p
3. Red Bull Racing 168p
4. Williams Mercedes 92p
5. Sahara Force India 59p
6. Scuderia Toro Rosso 36p
7. McLaren Honda 32p
8. Haas F1 Team 28p
9. Renault Sport F1 6p
10.Manor Racing F1 1p
11.Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 7p
2. Max Verstappen – 6p
- Valtteri Bottas – 6p
4. Kimi Raikkonen – 5p
5. Nico Hulkenberg – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
- Marcus Ericsson – 4p
8. Pastor Maldonado – 3p
9. Nico Rosberg – 2p (+2p după M.P. al Austriei)
- Romain Grosjean – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Esteban Gutierrez – 2p
- Lewis Hamilton – 2p
- Carlos Sainz Jr. – 2p
- Rio Haryanto – 2p

La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

ALTE INFORMAŢII

-Accidentul dramatic dintre Nico Rosberg şi Lewis Hamilton din ultimul tur al cursei precedente a fost principalul subiect dezbătut de toate site-urile dedicate Formulei 1. "A cui să fi fost vina?" este întrebarea care a stat pe buzele tuturor iubitorilor acestui sport. În timp ce susţinătorii lui Rosberg sunt de părere că neamţul a fost trădat de frâne fix pe ultimul tur, fanii lui Hamilton acuză că Nico a luat deliberat o trasă largă în virajul 2 de pe Red Bull Ring pentru a-l scoate pe Lewis. "Am avut interiorul. Era dreptul meu să dictez trasa de pe următorul viraj", s-a apărat Rosberg. Stewarzii n-au fost însă de acord cu punctul lui de vedere şi i-au acordat o penalizare de +10 secunde ce i-au fost adăugate la timpul de cursă (lucru care n-a avut niciun efect) şi 2 puncte de penalizare pe licenţă pentru că nu i-a lăsat spaţiu de manevră lui Hamilton şi a cauzat coliziunea. În plus, neamţul a mai primit şi o mustrare deoarece a continuat cursa în mod periculos, cu maşina avariată. Mercedes a anunţat recent într-un comunicat de presă că-şi va lăsa piloţi să se dueleze liber în continuare, indiferent de riscuri.

-Este posibil ca ploaia să intervină din nou pe parcursul acestui weekend de Formula 1. Se aşteaptă ca primele averse să aibă loc în vineri dimineaţă şi să dureze până în jurul orei primei sesiuni de antrenamente. A doua sesiune va fi complet uscată. Problemele reapar însă sâmbătă, atunci când ambele sesiuni oficiale (antrenamentele 3 şi calificările) ar putea fi afectate de apariţia ploii, dar duminică soarele ne va lăsa să ne bucurăm de spectacol.

-Pascal Wehrlein a devenit în Austria doar al doilea pilot din istoria echipei Manor (ex-Marussia) care punctează într-un Mare Premiu, după regretatul Jules Bianchi. Protejatul lui Toto Wolff deja se gândeşte la oportunităţile pentru sezonul viitor, iar unele surse îl dau ca pretendent pentru un loc la Force India. "Ambiţia mea nu este să mă aflu la coada grilei. Sper ca în viitor să primesc şansa de a pilota pentru Mercedes", ar fi spus Wehrlein pentru o televiziune austriacă. Cu mexicanul Sergio Perez care ar putea lăsa un loc vacant la Force India - dacă Ferrari şi-l va dori în locul lui Kimi Raikkonen - şi cu Nico Rosberg aflat la cuţite cu coechipierul său de la Mercedes, viitorul lui Wehrlein ar depinde doar de evoluţiile sale, iar până acum nu putem spune că s-a descurcat tocmai rău.

-Toate calculele anterioare ar putea fi date peste cap deoarece se zvoneşte că finlandezul Kimi Raikkonen va continua cu Ferrari încă un sezon. Conform italienilor de la Gazzetta dello Sport, Scuderia de la Maranello va decide în decursul acestei luni dacă îi va pune o nouă ofertă în faţă lui Kimi, iar şansele se pare că ar fi în favoarea pilotului de 36 de ani.

-Honda a anunţat că va concura la Silverstone cu o variantă îmbunătăţită a motorului care va fi disponibilă pentru ambii piloţi ai echipei. Japonezii au folosit 2 "jetoane" pentru eficientizarea combustiei şi puterii propulsorului, dar este puţin probabil să asistăm la o creştere semnificativă a performanţelor echipei. Schimbarea majoră ar urma să apară în sezonul viitor, conform spuselor lui Eric Boullier, atunci când motorul Honda ar fi capabil să realizeze performanţe comparabile cu cele reuşite de Mercedes. Japonezii au utilizat în acest sezon 22 din cele 32 de "jetoane" disponibile, Ferrari aproape şi-a epuizat toate "jetoanele" pentru acest an, rămânând doar cu 3, Mercedes mai are la dispoziţie încă 11, iar Renault, cele mai multe - 21.

-În antrenamentele de vineri vom avea un pilot care îşi va face debutul în Formula 1. Monegascul Charles Leclerc (18 ani), component al Academiei Ferrari, îl va înlocui pe Esteban Gutierrez la Haas F1 nu numai la Silverstone, ci şi la Hungaroring, Hockenheim, Sepang şi Abu Dhabi. Fost campion în mai multe categorii de karturi, Leclerc se află la sezonul său de debut în GP3, acolo unde a câştigat 2 din cele 4 curse desfăşurate până în prezent, fiind liderul actual al competiţiei.

-Silverstone va găzdui în acest an cea de-a 50-a cursă din istoria sa, iar Jenson Button a fost prezent în 17 dintre ele (inclusiv cea din acest weekend), dar n-a reuşit niciodată să termine pe podium. Pare greu de crezut că o va face în acest an... Kimi Raikkonen va lua startul cu numărul 100 pentru Ferrari, doar Michael Schumacher (179), Felipe Massa (139) şi Rubens Barrichello (102) au mai multe. Lewis Hamilton poate obţine cea de-a 4-a victorie pe pământ britanic (şi a 3-a consecutivă), egalându-l cu această ocazie pe Nigel Mansell. De 23 de ori în cele 70 de curse disputate s-a întâmplat ca un britanic să câştige acasă. Ce va fi în acest an? Aflăm duminică, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 2. Warm Up-ul se va face în emisiunea Grila de Start care va începe cu o oră mai devreme.