După 4 săptămâni aproape interminabile de pauză, spectacolul Marelui Circ revine în acest sfârșit de săptămână la Digi Sport. Toţi iubitorii Formulei 1 au programate ședințe gratuite de relaxare la “Spa-ul bărbaților”, așa cum mai este cunoscut circuitul belgian. Vă aducem în continuare cele mai importante aspecte ce vizează weekend-ul belgian de cursă.

SPA-FRANCORCHAMPS, BELGIA

Pe lângă faptul că este casa uneia dintre cele mai importante piste de curse din calendarul Formulei 1, Spa mai are o particularitate atât de simplă, dar care o face atât de specială: apa. Romanii au fost primii care au descoperit magia izvoarelor naturale din Ardenii belgieni și zona se bucură chiar și în ziua de azi de turiști care vin în căutarea unor ședințe de hidroterapie.

La cca. 8 km de orașul Francorchamps se află circuitul care ne va capta atenția în acest weekend. Unul dintre cele mai periculoase viraje ale sale este Pouhon care se poate traduce ca "fântână" sau "izvor", iar Munții Ardeni au un micro-climat de sine stătător care leagă mașinile de incertitudinea folosirii, sau nu, a pneurilor de ploaie. Deseori s-a întâmplat ca ploaia să intervină în mod torențial doar în anumite porțiuni din circuit, iar în alte zone soarele să strălucească cu putere.

Circuitul Spa-Francorchamps a fost construit în 1920, măsura peste 14 km lungime și a găzduit pentru prima oară o cursă cinci ani mai târziu. La acea vreme, era recunoscut ca fiind cel mai rapid circuit stradal din Europa și avea o reputație negativă în rândul piloților pe motiv că era considerat periculos și foarte rapid. Se spune că Spa este un circuit pentru cei curajoși, iar majoritatea piloților îl priveau cu teamă. Accidentele fatale au contribuit din plin la această stare. În M.P. al Belgiei din 1960, de exemplu, doi piloți și-au pierdut viața la o distanță de numai 15 minute: Chris Bristow și Alan Stacey.

Anii ’60 au fost cei mai negrii din acest punct de vedere. În acea perioadă au decedat nu mai puțin de 10 piloți, în diferite competiții desfășurate aici, iar în 1969, M.P. al Belgiei a fost boicotat de piloți din această cauză. Aceștia au cerut insistent schimbări care să facă din Spa un circuit cât de cât mai sigur. De altfel, pista belgiană a ieșit din calendarul Formulei 1 până în 1983, atunci când a fost redesenat. În acest timp, M.P. al Belgiei s-a desfășurat ori la Zolder, ori la Nivelles. De atunci și până în prezent, circuitul a mai primit mici retușuri, în special în zona șicanei Bus Stop, ultima în 2007.

DETALII TEHNICE

  • Tururi: 44
  • Lungimea circuitului: 7,004 km
  • Viraje: 19
  • Lungimea cursei: 308,052 km
  • Număr de curse disputate la Spa-Francorchamps: 58
  • Prima cursă disputată: 1925
  • Cele mai multe victorii (piloţi): 6 – Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
  • Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 4 – Kimi Raikkonen (2004, 2005, 2007, 2009)
  • Cele mai multe victorii (constructori): 12 - Ferrari (1952, 1953, 1956, 1961, 1966, 1996, 1997, 2001, 2002, 2007, 2008, 2009), McLaren (1968, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1999, 2000, 2004, 2005, 2010, 2012)
  • Acceleraţie maximă: 65-70% din lungimea unui tur
  • Utilizarea frânelor: 13% din lungimea unui tur
  • Schimbări în cutia de viteze: 63/tur
  • Consum de combustibil: 2,27 kg/tur
  • Cea mai lungă perioadă de accelerare: 2,015 km
  • Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 271 m
  • Viteză maximă: 343 km/h
  • Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor și ”Kemmel straight”)
  • Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 16 (Michael Schumacher, 1995)
  • Câştigători cu plecare din pole position: 22 din 58 (37,93%)
  • Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Mediu
  • Uzura pneurilor: Medie
  • Cel mai rapid pit stop în 2015: Mercedes (Lewis Hamilton) – 22,403 s
  • Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 19
  • Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 57%

ALEGEREA PNEURILOR



RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:47.263 – Sebastian Vettel (Red Bull Racing, 2009)
În calificări: 1:44.503 – Jarno Trulli (Toyota, 2009)

MOMENTE MEMORABILE

  • M.P. al Belgiei 1998 – Michael Schumacher, gata să-i aplice o corecție lui David Coulthard. Unul dintre cele mai memorabile momente din istoria M.P. al Belgiei s-a consumat în 1998. Liderul cursei, Michael Schumacher a încercat să-l depășească cu un tur pe David Coulthard, iar scoțianul a încetinit pe trasa ideală și, din cauza vizibilității scăzute, Schumacher a rămas fără o roată la monopost după ce a intrat în spatele mașinii McLaren. Ambii au fost nevoiți să abandoneze, iar Schumacher când a ajuns la boxe, pe trei roți, a avut un singur gând: să-i ceară socoteală lui Coulthard. Roșu, nu de la echipament, ci de la furie, a reușit să-l apuce de guler pe scoțian și să strige la el “Încerci să mă omori?!” (varianta originală a citatului nu poate fi scrisă în articol), până în momentul în care cei doi au fost despărțiți, cu greu, de cei din jur. Momentul a fost precedat de un accident “record” în care au fost implicaţi jumătate din piloţii de pe grilă.
     
  • M.P. al Belgiei 2008 – Bătălia dintre Lewis Hamilton și Kimi Raikkonen. Kimi se îndrepta vijelios către cea de-a 4-a victorie consecutivă la Spa, până când tocmai ploaia și Hamilton s-au opus. În încercarea disperată de a-și recupera poziția pierdută, Raikkonen greșește după virajul Blanchimont, intră în parapet și abandonează, asigurându-i victoria lui Hamilton. Lucrurile au luat o întorsătură neașteptată atunci când, în timp ce-și celebra victoria pe podium, Lewis află că a primit o penalizare controversată de 25 de secunde și a fost retrogradat până pe locul 3. Penalizarea a fost primită din cauza unei depășiri efectuate dincolo de limitele pistei în șicana Bus Stop. McLaren a contestat decizia spunând că Lewis a cedat înapoi poziția, dar protestele lor au fost în zadar. Felipe Massa a fost marele oportunist ale celor întâmplate şi a fost declarat învingător.
     
  • M.P. al Belgiei 2008 – Recuperarea de ultim moment a lui Alonso. Tot în 2008, am mai avut parte de un moment de care ne aducem aminte cu drag. Cu ploaia care cădea din ce în ce mai tare, Fernando Alonso a decis ca în penultimul tur să oprească la boxe pentru pneuri intermediare, mai ales că Nick Heidfeld îi ameninţa locul de pe podium tot mai mult, el fiind deja pe pneuri intermediare. De pe locul 3, spaniolul a căzut până pe 8, iar în numai un singur tur a recuperat 4 poziţii (două chiar pe ultimii metri) şi a încheiat cursa al 4-lea.
     
  • M.P. al Belgiei 2009 – Giancarlo Fisichella obţine singurul pole position din istoria echipei Force India. Cea mai bună poziţie ocupată de italian în 11 sezoane la Spa era doar un loc 13, dar în 2009 forţa indiei a fost cu Fisichella. Pilotul de 36 de ani a reuşit pole-ul într-una dintre cele mai surprinzătoare sesiuni de calificare din era modernă a Formulei 1, iar în cursă a reuşit un rezultat excelent, locul 2, în spatele “specialistului” de la Spa, Kimi Raikkonen.
     
  • M.P. al Belgiei 2010 – Contactul dintre Vettel și Button. Red Bull a fost de neoprit în sezonul 2010, dar în Belgia Vettel a gafat. Înainte de șicana Bus Stop a încercat să treacă de Button, însă a pierdut controlul mașinii pe frânare și a intrat în partea laterală a monopostului McLaren. Niciunul dintre cei doi piloți nu și-au putut explica cele întâmplate. “A fost un incident foarte ciudat”, a spus Button. “Cu siguranță că n-a făcut-o intenționat, dar n-am nici cea mai vagă idee ce a vrut să facă acolo”, a continuat acesta. 
  • M.P. al Belgiei 2011 – Webber depăşeşte în Eau Rouge. Ai nevoie de foarte mult curaj să mergi cu acceleraţia la podea prin Eau Rouge. Cu atât mai mult dacă efectuezi şi o manevră de depăşire aici. Mark Webber a trecut excepţional de Fernando Alonso, iar australianul şi-a încântat fanii cu una dintre cele mai frumoase depăşiri ale sale din carieră. Un an mai târziu, şi Kimi Raikkonen a efectuat o manevră similară asupra lui Michael Schumacher. 
  • M.P. al Belgiei 2014 – Piloţii Mercedes se ating, Toto Wolff tună şi fulgeră după cursă. Hamilton şi Rosberg au avut parte de o rivalitate calmă în cadrul echipei. Asta până la cursa din Belgia... Cei doi s-au atins după Kemmel Straight, Rosberg a reuşit să termine pe locul 2, Hamilton a abandonat, Ricciardo a profitat şi a câştigat cursa, iar Toto Wolff şi-a criticat piloţii. “Astăzi am văzut cel mai rău scenariu posibil al nostru. Face parte din strategia noastră să ne lăsăm piloţii să se dueleze liber anul acesta, dar regula numărul unu este: să nu vă loviţi unul pe altul. Să vezi un asemenea contact, atât de prematur în cursă, este inacceptabil”, a spus acesta.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:47.197
Podium:

  • Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:23:40.387
  • Nico Rosberg (Mercedes AMG) +2.058
  • Romain Grosjean (Lotus Mercedes) +37.988

Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:52.416 (turul 34)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

  • Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 217p
  • Nico Rosberg (Mercedes AMG) 198p
  • Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 133p
  • Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 122p
  • Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 120p
  • Max Verstappen (Red Bull Racing) 115p
  • Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 58p
  • Sergio Perez (Sahara Force India) 48p
  • Felipe Massa (Williams Mercedes) 38p
  • Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 33p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

  • Mercedes AMG 415p
  • Red Bull Racing 256p
  • Scuderia Ferrari 223p
  • Williams Mercedes 96p
  • Sahara Force India 81p
  • Scuderia Toro Rosso 45p
  • McLaren Honda 42p
  • Haas F1 Team 28p
  • Renault Sport F1 6p
  • Manor Racing F1 1p
  • Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Valtteri Bottas – 6p
2. Daniil Kvyat – 5p
- Kimi Raikkonen – 5p
4. Nico Hulkenberg – 4p
- Nico Rosberg – 4p (+2p după M.P. al Germaniei)
- Felipe Nasr – 4p (+2p după M.P. al Germaniei)
- Esteban Gutierrez – 4p (+2p după M.P. al Germaniei)
- Carlos Sainz Jr. – 4p (+2p după M.P. al Germaniei)
- Rio Haryanto – 4p (+2p după M.P. al Germaniei)
- Pascal Wehrlein – 4p
- Marcus Ericsson – 4p
12. Max Verstappen – 3p
13. Sebastian Vettel – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p (+2p după M.P. al Germaniei)

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.


PROGRAM TV

Vineri, 26 august 2016

DIGI SPORT 2 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 27 august 2016

DIGI SPORT 2 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 2 16:40 GP2 – Cursa 1
DIGI SPORT 2 18:20 GP3 – Cursa 1

Duminică, 28 august 2016

DIGI SPORT 2 10:15 GP3 – Cursa 2
DIGI SPORT 2 11:25 GP2 – Cursa 2
DIGI SPORT 2 12:30 Porsche Supercup
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

  • Poate cea mai importantă schimbare din această pauză de vară este înlocuirea lui Rio Haryanto cu Esteban Ocon la Manor Racing. Echipa şi-a motivat decizia prin faptul că piloţul “nu a reuşit să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale”. Indonezianul rămâne la Manor, însă doar ca pilot de teste, iar Esteban Ocon, protejatul echipei Mercedes, a fost promovat ca pilot oficial în cadrul echipei. “Sunt extrem de încântat că îmi voi face debutul cu Manor la Spa. Le mulţumesc echipelor Renault Sport F1 şi Mercedes-Benz fiindcă au colaborat pentru a face posibil acest lucru şi echipei Manor Racing pentru oportunitatea pe care o voi apuca cu ambele mâini”, au fost primele cuvinte ale lui Ocon ca pilot oficial Manor.
     
  • Lewis Hamilton va încasa o penalizare pe grila belgiană pentru că va schimba motorul şi va ajunge la cel de-al 6-lea din acest sezon, primul pentru care se aplică penalizare. Astfel, englezul care a câştigat 6 din ultimele 7 curse va avea şanse infime de a-şi menţine seria triumfătoare. Până la ora redactării acestui articol încă nu se ştia în câte poziţii va consta penalizarea, aceasta putând să ajungă chiar şi la 20 de poziţii, iar în acest caz, Hamilton ar pleca cel mai probabil de pe linia boxelor, nemaiparticipând la calificări.
  • Unele surse din cadrul Formulei 1 susţin că Scuderia Ferrari va aştepta până la M.P. al Italiei de săptămâna viitoare pentru un upgrade la motor cu care s-ar putea bate cu Mercedes. Italienii sunt în cautarea primului succes al sezonului şi se speculează că există mult potenţial în modificările ce vor fi aduse motorului, posibil chiar acasă, la Monza.
     
  • Kimi Raikkonen a profitat din plin de această pauză de vară şi şi-a unit destinele cu Minttu Raikkonen (ex-Virtanen), cu care are un copil, Robin. Evenimentul a avut loc la începutul acestei luni, lângă Siena (Italia), într-un cadru privat şi restrâns. Minttu Raikkonen a declarat că soţul său îşi mai doreşte cel puţin un copil. “Dacă ar fi fost după el, ar fi devenit din nou tată imediat după primul. Ne dorim să nu existe o diferenţă mare de vârstă între copiii noştri, aşa că trebuie să ne hotărâm cât mai curând”, a spus aceasta.
     
  • ZVON. Conform publicaţiei daneze BT, actualul pilot al echipei Williams, Valtteri Bottas, a primit o ofertă concretă din partea francezilor de la Renault Sport pentru a semna cu ei din 2017. Un comentator al televiziunii finlandeze care transmite Formula 1 a spus pentru BT: “Ştiu sigur că el are oferte şi de la Williams şi de la Renault. Este imposibil să primim o reacţie din partea vreunei persoane implicată în această poveste. Valtteri nu spune nimic şi îl înţeleg”. Deşi alte surse susţin că Bottas ar înclina înspre Renault, Williams încă ar mai putea avea o opţiune serioasă pentru a-l păstra pe finlandez. Echipa din Grove este totuşi precaută şi se află deja în căutarea altor opţiuni pentru sezonul 2017, în cazul în care Bottas sau Massa vor părăsi echipa. Jenson Button, Alex Lynn, Sergio Perez şi Felipe Nasr se află pe lista Williams pentru 2017. Şeful Renault, Cyril Abiteboul, a spus că un pilot “carismatic” va fi liderul echipei de anul viitor şi nu se ştie dacă se referă la Kevin Magnussen sau la Jolyon Palmer. Sau chiar la Bottas…
     
  • Având în vedere penalizarea pe care o va primi Hamilton, Nico Rosberg pare că pleacă cu prima şansă în Belgia. Totuşi, Kimi Raikkonen are 4 victorii din totalul său de 20 în Belgia, fiind pilotul de pe grilă cu cele mai multe victorii la Spa. Pentru Max Verstappen va fi ca o cursă desfăşurată acasă, având în vedere că pilotul de cetăţenie olandeză s-a născut la Hasselt, în Belgia. Nici colegul său, Daniel Ricciardo, nu se simte prea rău la Spa, el triumfând aici în 2014. Marele Premiu al Belgiei va avea loc duminică, 28 august, de la ora 15:00 şi va fi transmis în direct la Digi Sport 1. Antal Putinică şi Florin Ion vă vor introduce în atmosfera cursei în emisiunea Grila De Start, de la ora 14:30.