După ce zilele trecute ne-am relaxat la "Spa-ul bărbaţilor", acum parcă ne-ar prinde bine un weekend în care viteza să fie "ingredientul" de bază, aşa că aterizăm direct pe "Templul vitezei" pentru Marele Premiu al Italiei. La Monza, pe cel mai rapid circuit din calendarul Formulei 1, ne aşteptăm la tribune arhipline în care roşul să fie culoarea predominantă. Fanii italieni aşteaptă un rezultat mare din partea celor de la Ferrari, fiind nerăbdători să "inunde" circuitul la finalul cursei, ca-n vremurile de glorie ale Scuderiei de la Maranello. Aşa cum deja şi-a obişnuit cititorii, DigiSport.ro vă propune să lecturaţi în continuare avancronica dedicată Marelui Premiu al Italiei.

MONZA, ITALIA

Construit în 1922, în numai 6 luni, Monza a fost doar al 3-lea circuit permanent din lume, după Brooklands (1907) şi Indianapolis (1909). El a pornit de la ideea fondatorilor Automobile Club Milano care îşi doreau să sărbătorească într-un fel aparte cei 25 de ani de la înfiinţare.

Monza este circuitul cu cea mai mare vechime din calendarul Formulei 1. Doar o singură dată de la înfiinţarea competiţiei s-a întâmplat ca Monza să nu găzduiască Marele Premiu al Italiei, şi anume în 1980, iar locul său a fost luat atunci de Imola.

Circuitul de lângă Milano beneficiază de 3 desene diferite: circuitul de bază (5,793 km), un circuit secundar (2,405 km) și un oval de mare viteză (4,250 km). Din cauza caracteristicilor sale care necesită un profil aerodinamic redus, nivelul de aderență este foarte scăzut, iar mașinile întâmpină probleme subviratorii în majoritatea virajelor. În antiteză, este prezent și comportamentul supravirator, mai ales în sectorul 2, lucru care presupune o atenție sporită din partea piloților.

Cu cât un circuit este mai rapid, cu atât acesta devine un pericol mai mare pentru piloți, iar Monza nu face excepție. Aici și-au pierdut viața nu mai puțin de 52 de piloți și încă 35 de spectatori. Modificările dese aduse circuitului au avut drept scop îmbunătățirea condițiilor de siguranță atât pentru piloți, cât și pentru spectatori, dar pista este criticată în continuare din cauza lipsei zonelor de eșapare, atât de necesare în special în zona șicanei Della Roggia, loc în care mulți piloți au greșit decisiv de-a lungul timpului.

DETALII TEHNICE

Tururi: 53

Lungimea circuitului: 5,793 km

Viraje: 11

Lungimea cursei: 306,72 km

Număr de curse disputate la Monza: 80

Prima cursă disputată: 1922

Cele mai multe victorii (piloţi): 5 – Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)

Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 3 – Sebastian Vettel (2008, 2011, 2013), Lewis Hamilton (2012, 2014, 2015)

Cele mai multe victorii (constructori): 19 - Ferrari (1949, 1951, 1952, 1960, 1961, 1964, 1966, 1970, 1975, 1979, 1988, 1996, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004, 2006, 2010)

Acceleraţie maximă: 76-79% din lungimea unui tur

Utilizarea frânelor: 13% din lungimea unui tur

Schimbări în cutia de viteze: 46/tur

Consum de combustibil: 1,82 kg/tur

Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,520 km

Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 638 m

Viteză maximă: 347 km/h

Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor și cea dintre virajele 7 și 8)

Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 11 (Peter Gethin, 1971)

Câştigători cu plecare din pole-position: 23 din 80 (28,75%)

Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): 20% (scăzut)

Uzura pneurilor: 40% (scăzută-medie)

Cel mai rapid pit stop în 2015: Red Bull Racing (Daniil Kvyat) – 23,884 s

Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 31

ALEGEREA PNEURILOR

RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:21.046 – Rubens Barrichello (Ferrari, 2004)
În calificări: 1:19.525 – Juan Pablo Montoya (Williams BMW, 2004)

MOMENTE MEMORABILE

* M.P. al Italiei 1988 – Ayrton Senna le face cadou celor de la Ferrari o “dublă”. Încercând să-l depășească cu un tur pe Jean-Louis Schlesser de la Williams în penultimul tur al cursei, Ayrton Senna se lovește de acesta și piloții Ferrari, Gerhard Berger și Michele Alboreto, se trezesc cu o clasare nesperată pe primele două locuri, spre imensa satisfacție a fanilor din tribune. Această “dublă” a venit într-un moment trist pentru ei, la doar o lună după decesul fondatorului Scuderiei, Enzo Ferrari.

* M.P. al Italiei 1999 – Mika Hakkinen pierde victoria pe mâna sa. Finlandezul de la McLaren părea că se îndreaptă către o victorie ușoară, fiind la peste 8 secunde de urmăritori, însă în turul 30 Hakkinen face o greșeală necaracteristică în șicana Rettifilio. Acesta a ales să abordeze șicana în treapta întâi a cutiei de viteze în loc de treapta a doua și s-a răsucit, părăsind prematur cursa. Heinz-Harald Frentzen a profitat și a câștigat nesperat cel de-al 3-lea Mare Premiu din istoria echipei Jordan, din totalul de 4.

* M.P al Italiei 2008 – Scuderia Toro Rosso triumfă acasă în ploaia italiană prin noua lor vedetă, Sebastian Vettel. Neamțul a realizat una dintre cele mai mari surprize din era modernă a Formulei 1. Se știe că ploaia mai nivelează din performanțele mașinilor, dar chiar și așa, nimeni nu se gândea că tânărul Vettel poate câștiga o cursă într-un monopost Toro Rosso. După ce a obținut un pole surpriză în calificări, neamțul a crezut în șansa sa până la capăt și a devenit cel mai tânăr câștigător de Mare Premiu din istoria Formulei 1. Recordul său avea să fie doborât chiar în acest sezon de Max Verstappen prin victoria sa din Spania. Momentul său de glorie din Italia avea să-i deschidă drumul lui Vettel către Red Bull Racing cu care a obținut 4 titluri consecutive. Rămâne de văzut câte va aduna și Verstappen...

* M.P. al Italiei 2011 și 2012 – Alonso îl înghesuie pe Vettel în ”Curva Grande”, neamțul se revanșează un an mai târziu. “Nu mi-a lăsat prea mult spațiu acolo. Am fost cu jumătate de mașină pe iarbă, dar a fost suficient ca să trec”, s-a plâns Vettel după cursa din 2011. Într-un moment de o simetrie izbitoare, însă cu roluri inversate, neamțul îi plătește cu aceeași monedă lui Alonso un an mai târziu. Diferența a fost că spaniolul n-a mai reușit să treacă, acesta ajungând cu întreaga mașină pe iarbă, iar stewarzii l-au penalizat pe Vettel cu un drive-through pentru manevra sa.

* M.P. al Italiei 2012 – Sergio Perez le ține piept piloților Ferrari și obține un rezultat foarte bun. Încăpățânarea mexicanului a dat roade în 2012, atunci când Perez a fost coșmarul piloților Ferrari, Fernando Alonso și Felipe Massa, și a terminat cu al său Sauber pe locul 2 (o performanță utopică pentru echipa elvețiană în ziua de azi). “A fost una dintre acele curse în care ai un ritm bun și tu ești cel care atacă. A fost o cursă foarte plăcută”, a spus Perez după cursă.

* M.P. al Italiei 2014 – Nico Rosberg cedează sub presiunea exercitată de Lewis Hamilton. După un start slab, britanicul ajunsese în postura de a-i vâna poziția de lider a neamțului și, într-un final, insistența sa a fost răsplătită, Rosberg greșind punctul de frânare în șicana Rettifilio. “Lewis era rapid, venea tare din urmă. A trebuit să-mi ridic ritmul și ca urmare am comis o greșeală care m-a costat victoria”, a recunoscut Rosberg.

* M.P. al Italiei 2015 – Startul catastrofal al lui Kimi Raikkonen și revenirea sa excepțională. După ce a reușit să prindă prima linie pe grila de start, Kimi visa să-i facă fericiți pe fanii din tribune cu o victorie, dar speranța sa n-a durat prea mult... Finlandezul a avut parte de o plecare de pe loc de coșmar, acesta trezindu-se pierdut în pluton, pe locul 14. Kimi și-a păstrat calmul și a încheiat cursa al 5-lea, reușind să limiteze daunele.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:23.397

Podium:
Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:18:00.688
Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) +25.042
Felipe Massa (Williams Mercedes) +47.635

Cel mai rapid tur: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:26.672 (turul 48)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 232p
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 223p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 151p
4. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 128p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 124p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 115p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 62p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 58p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 45p
10. Felipe Massa (Williams Mercedes) 39p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 455p
2. Red Bull Racing 274p
3. Scuderia Ferrari 252p
4. Sahara Force India 103p
5. Williams Mercedes 101p
6. Scuderia Toro Rosso 48p
7. McLaren Honda 45p
8. Haas F1 Team 28p
9. Renault Sport F1 6p
10. Manor Racing F1 1p
11. Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Valtteri Bottas – 6p
2. Daniil Kvyat – 5p
- Kimi Raikkonen – 5p
4. Nico Hulkenberg – 4p
- Nico Rosberg – 4p
- Felipe Nasr – 4p
- Esteban Gutierrez – 4p
- Carlos Sainz Jr. – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
- Marcus Ericsson – 4p
12. Max Verstappen – 3p
13. Sebastian Vettel – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 2 septembrie 2016

DIGI SPORT 3 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 3 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 3 septembrie 2016

DIGI SPORT 3 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 3 16:40 GP2 – Cursa 1
DIGI SPORT 2 18:20 GP3 – Cursa 1

Duminică, 4 septembrie 2016

DIGI SPORT 2 10:15 GP3 – Cursa 2
DIGI SPORT 3 11:25 GP2 – Cursa 2
DIGI SPORT 2 12:30 Porsche Supercup
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

* După accidentul groaznic suferit la Spa, Kevin Magnussen va fi testat suplimentar pentru a se afla dacă acesta este apt pentru a concura la Monza. Danezul și-a scrântit glezna stângă, dar analizele au arătat că pilotul de 23 de ani nu a suferit nicio fractură sau vreo altă accidentare mai serioasă și a fost externat chiar în ziua accidentului, plecând acasă, în Danemarca. Acolo a făcut câteva analize suplimentare din care a reieșit faptul că va putea să concureze în acest weekend.

Totuși, ultimul cuvânt îl au medicii FIA care își vor da verdictul cel târziu vineri dimineață. Până la redactarea articolului, nu se primiseră încă informații referitoare la acest subiect din partea FIA.

* După weekend-ul neobișnuit de cald de la Spa, și în Monza vom avea parte de același tratament. La prima sesiune de antrenamente sunt așteptate în jur de 25 de grade Celsius, iar temperatura va urca până la 30 de grade în timpul celei de-a doua sesiuni, existând un mic risc de ploaie spre seară care ar avea rolul de a mai răcori puțin atmosfera incendiară din tribunele italiene.

Sâmbătă și duminică vor fi în jur de 28 de grade, cu o scurtă repriză de ploaie care se așteaptă să nu afecteze desfășurarea cursei de duminică.

* Încă nu se știe dacă M.P. al Italiei se va mai desfășura la Monza și în sezoanele următoare. Circuitul se află în ultimul an de contract cu Formula 1, iar viitorul său este incert, după ce, actualmente, circuitul nu are semnată nicio înțelegere pentru viitor. Totuși, Roberto Maroni, președintele regiunii Lombardy, a anunțat pe contul său de Facebook că s-a ajuns la un consens. “Marele Premiu va rămâne la Monza. Cu câteva zile înainte de semnarea contractului sunt foarte mulțumit”, a spus acesta. Presa italiană anunță că înțelegerea va fi pe trei ani.

* Felipe Massa a anunțat joi că își va încheia cariera în Formula 1 la finele sezonului. “Este o onoare să-mi închei cariera la o echipă atât de extraordinară precum Williams. Va fi o zi emoționantă atunci când îmi voi pune capăt carierei din Formula 1, odată cu Marele Premiu al meu cu numărul 250, în Abu Dhabi”, a ținut să spună Massa. Brazilianul care se află la cel de-al 15-lea sezon în Marele Circ va pune punct așadar unei cariere în care a obținut 11 victorii, 41 de podiumuri, 16 plecări din pole position și în 2008 a pierdut dramatic titlul de campion mondial. Cel mai probabil în locul său va veni Jenson Button, iar Stoffel Vandoorne îi va lua locul britanicului la McLaren Honda.

* Întregul weekend va sta sub o imensă “pătură” roșie, fanii italieni având mari pretenții de la favoriții lor, Sebastian Vettel și Kimi Raikkonen. 40 de piloți Ferrari au urcat pe podium în cele 80 de curse disputate aici până acum, dintre care 10 au reușit să câștige cel puțin o cursă, inclusiv un italian, Ludovico Scarfiotti, în 1966. Vettel și Hamilton au ocazia de a-i depăși pe Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio și Alain Prost, egalându-l pe Nelson Piquet la numărul de victorii dacă vreunul dintre ei se va impune duminică. Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Max Verstappen și Kimi Raikkonen n-au câștigat niciodată în Italia și vor face orice pentru a-i încurca pe cei amintiți anterior.

Marele Premiu al Italiei va avea loc duminică, 4 septembrie, de la ora 15:00 și va fi transmis în direct la Digi Sport 1.