• WTA Cincinnati Simona Halep - Anastasija Sevastova - ACUM, Digi Sport 1
  • Fotbal, La Liga, prima etapă: Barcelona - Betis (duminică, 21:15, Digi Sport 2) și Deportivo - Real Madrid (duminică, 23:15, Digi Sport 2)

Lewis Hamilton a reuşit să “topească” la Silverstone aproape toată distanţa ce-l separa de rivalul său din acest sezon, Sebastian Vettel, spre deliciul fanilor alături de care britanicul a sărbătorit din plin această reuşită. În timp ce Lewis făcea o adevărată baie de mulţime, amicii lui finlandezi îl aşteptau, cuminţi, într-o linişte deplină, la conferinţa de presă. Pneurile italienilor de la Pirelli le-au tăiat creanga de sub picioarele italienilor de la Ferrari în cel mai negru scenariu posibil pentru toată suflarea Scuderiei de la Maranello. Pneurile ambilor piloţi au cedat în ultimele 3 tururi, cel mai şifonat din această situaţie ieşind Sebastian Vettel.

Daniil "Torpila" Kvyat a mai făcut o “victimă”, la Silverstone. De data aceasta, a fost vorba chiar de al său coechipier de la Scuderia Toro Rosso, Carlos Sainz. Kvyat a primit încă 2 puncte de penalizare pe superlicență, acumulând în acest moment 9 puncte. Dacă până pe 23 octombrie (atunci când îi vor expira 2 puncte) el va mai aduna încă 3, atunci va deveni primul pilot suspendat o cursă în urma acestui sistem. În total, rusul are 16 puncte de când a fost introdus sistemul, iar 14 dintre ele au fost încasate doar în ultimul sezon și jumătate. Asta numeşte rusul “racing”, dar probabil ar trebui să ştie că este lider detașat la acest capitol, fiind urmat de Sebastian Vettel (12), Marcus Ericsson, Kevin Magnussen și, evident, Pastor Maldonado (toți cu câte 11 puncte). Daniel Ricciardo este pilotul cu cele mai multe curse fără punct de penalizare. De la introducerea sistemului, în sezonul 2014, australianul nu a primit încă niciun punct. Clasamentul actual al punctelor este listat, ca de fiecare dată, în finalul avancronicii.

La fel ca în sezonul precedent, după prima jumătate a sezonului, diferenţa dintre primii doi clasaţi în clasamentul general al piloţilor este de doar un singur punct. Dacă anul trecut Nico Rosberg şi-a păstrat până la urmă fotoliul de lider până la finalul sezonului, în ciuda faptului că la un moment dat acesta părea pierdut definitiv, rămâne de văzut ce se va întâmpla în acest an.

Cu gândul la vacanța de vară şi la un gulaş tradiţional unguresc, cu cartofii scăldaţi în sosul cu paprika şi carnea de vită care se topeşte în gură emanând o aromă fină de usturoi, la care se adaugă şi puţină smântână pentru un plus de prospeţime şi savoare (sperăm că nu v-am făcut poftă…), Digisport.ro vă prezintă în continuare avancronica M.P. al Ungariei. Vor urma 4 săptămâni de pauză, dar până atunci, ne mai delectăm cu o cursă duminică, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1.

HUNGARORING, UNGARIA

Singura ţară învecinată cu România din calendarul Formulei 1, Ungaria este situată în Europa Centrală şi are o suprafaţă ocupată în proporţie de două treimi dintr-o câmpie joasă, numită Câmpia Panonică. De altfel, aprox. 98% din teritoriul Ungariei se află la altitudini mai mici de 400 m. Cea mai înaltă altitudine din Ungaria se înregistrează în vârful Kekes din Munţii Matra (1.014 m), cel mai lung râu este Tisa (597 km doar pe teritoriul Ungariei), iar cel mai mare lac din Europa Centrală este lacul Balaton din Ungaria, cu o suprafaţă totală de 592 km pătraţi. La cca. 20 km nord-est de capitala Budapesta, în Mogyorod (care se poate traduce: "Bogat în alune"), un sat care în 2011 avea în jur de 6.000 de locuitori, se află circuitul Hungaroring.

Capitala Ungariei, Budapesta, a rezultat din unificarea altor 3 orașe maghiare: Buda, Pest și Obuda (17 noiembrie 1873). Pentru a denumi noul oraș, conducătorii acelor vremuri au avut de ales între două variante: "Budapest" și "Pestbuda". Poate dacă alegeau cea de-a doua variantă n-ar mai fi existat confuzia dintre capitala noastră și cea a Ungariei...

Este bine de știut faptul că Ungaria are cea mai mare clădire a parlamentului din lume, după Pentagonul din Washington și, evident, Casa Poporului din București. Clădirea este împărțită în 691 de camere, are în jur de 20 km de scări și este decorată cu 40 kg de aur de 23 de carate.

În limba maghiară există doi termeni care pot defini culoarea roșie: "voros" și "piros". Deși ambii termeni înseamnă, așadar, același lucru, unele cuvinte nu pot fi descrise în ambele feluri. De exemplu: sângele, părul, covorul și vinul pot fi doar "voros", nu și "piros", pe când mingea, mărul, steagul și trandafirul nu pot fi decât "piros", nu și "voros". Nu ne întrebaţi de ce...

Se spune că ungurii se feresc să ciocnească paharele cu bere. Când au pierdut Revoluţia de la 1848-1849 şi Războiul de Independenţă, austriecii au executat 13 dintre cei mai importanţi generali maghiari, sărbătorind “reuşita” prin ciocnirea paharelor cu bere. Ungurii au jurat că vor evita să facă acest lucru în următorii 150 de ani. Deşi această perioadă s-a încheiat, teoretic, în 1999, jurământul este în continuare păstrat, în special de către persoanele în vârstă.

În 1986, Ungaria organiza primul Mare Premiu de Formula 1 dincolo de aşa-numita "Cortină de Fier Sovietică". A fost o decizie riscantă la acea vreme pentru Bernie Ecclestone (care iniţial îşi dorea o cursă de Formula 1 chiar în URSS), dar şi una inspirată în acelaşi timp. La acea cursă au asistat nu mai puţin de 200.000 de spectatori, reprezentând un adevărat record de asistenţă.

Strâns, înghesuit şi întortocheat, Hungaroring este unul dintre cele mai scurte circuite din calendar. Cunoscut şi ca "Monaco fără bariere", circuitul maghiar nu este singurul reper care-i va pune la mare încercare pe piloţi, umiditatea şi temperaturile ridicate înregistrate în toiul verii testându-le acestora din plin rezistenţa.

DETALII TEHNICE

Tururi: 70
Lungimea circuitului: 4,381 km
Viraje: 14 (6 de stânga, 8 de dreapta)
Lungimea cursei: 306,63 km
Număr de curse disputate: 31
Prima cursă disputată: 1986
Cele mai multe victorii (piloţi): 5 - Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013, 2016)
Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 5 - Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013, 2016)
Cele mai multe victorii (constructori): 11 - McLaren (1988, 1991, 1992, 1999, 2000, 2005, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012)
Acceleraţie maximă: 55% din lungimea unui tur
Utilizarea frânelor: 18% din lungimea unui tur
Schimbări în cutia de viteze: 61/tur
Consum de combustibil: 1,50 kg/tur
Cea mai lungă perioadă de accelerare: 923 m
Distanţa din grilă până la primul viraj: 576 m (pentru deţinătorul pole-ului)
Viteză maximă estimată: 320 km/h
Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi a doua linie dreaptă)
Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 14 (Jenson Button – 2006)
Câştigători cu plecare din pole position: 13 din 31 (41,93%)
Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
Uzura pneurilor: Ridicată
Uzura frânelor: Medie
Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Mediu
Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,15 s (timp total: 21,233 s) – Mercedes AMG (Nico Rosberg)
Lungimea liniei boxelor: 364 m
Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: SUPERSOFT, SOFT, MEDIUM
Presiuni minime în pneuri: 18,5 psi (pneurile faţă), 17,5 psi (pneurile spate)
Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +0,288 s (Thierry Boutsen vs. Ayrton Senna – 1990)
Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +1:11,915 (Damon Hill vs. Ricardo Patrese – 1993)
Numărul depăşirilor efectuate în 2016: 10
Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 17%

ALEGEREA PNEURILOR


RECORDURILE CIRCUITULUI

Record în cursă: 1:19.071 - Michael Schumacher (Ferrari, 2004)
Record absolut: 1:18.436 - Rubens Barrichello (Ferrari, 2004)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Ungariei 1986 – Formula 1 străpunge “Cortina de Fier”. Prima cursă din Ungaria a adus una dintre cele mai frumoase depăşiri din istoria Formulei 1. 200.000 de spectatori au privit cu sufletul la gură cum Nelson Piquet l-a depăşit pe Ayrton Senna pe exterior la intrarea în primul viraj şi apoi a controlat maşina printr-o manevră demnă de o competiţie de raliuri, impunându-se în final.

M.P. al Ungariei 1989 – Nigel Mansell, fără concurenţă. Britanicul obţine o victorie lejeră pentru Ferrari (peste 25 de secunde de locul 2 ocupat de Ayrton Senna), după ce a pornit de pe locul 12 din grilă. El a trecut de Senna cu 19 tururi înainte de final, după ce brazilianul a ezitat în spatele unui pilot întârziat. La cursă au participat 30 de piloţi din care doar 13 au terminat-o. Mansell urma să-şi descrie performanţa ca fiind “probabil cea mai bună din carieră”.

M.P. al Ungariei 1997 – Damon Hill, la un pas de o victorie eroică cu Arrows. El a terminat doar pe locul 2, dar chiar şi aşa, acest rezultat reprezintă cea mai bună clasare din istoria fostei echipe britanice în Formula 1.

M.P. al Ungariei 2003 – Ralph Firman suferă un accident extrem de violent. În antrenamente pilotul Jordan, Ralph Firman, îşi pierde cunoştinţa după ce aripa-spate a monopostului său a cedat şi irlandezul s-a izbit cu putere de zidul de protecţie în virajul 4. Firman a fost forţat să declare forfait în etapa maghiară şi cea italiană, locul său fiind luat de Zsolt Baumgartner, spre bucuria (reţinută) a fanilor maghiari.

M.P. al Ungariei 2003 – Fernando Alonso câştigă pentru prima oară în carieră în Ungaria, după o cursă fără greşeală. Spaniolul a terminat la peste 16 secunde de Kimi Raikkonen şi, mai presus de toate, l-a depăşit cu un tur pe Michael Schumacher. Alonso devenise la acea vreme cel mai tânăr câştigător de Mare Premiu din istoria Formulei 1, la 22 de ani şi 104 zile, însă a deţinut recordul doar 5 ani, fiind doborât de Sebastian Vettel în M.P. al Italiei din 2008. Actualmente, recordul este deţinut de Max Verstappen, în urma victoriei din M.P. al Spaniei din 2016.

M.P. al Ungariei 2005 – Omul de afaceri israelian Chanoch Nissany debutează în Marele Circ. Ce, să nu spuneţi că n-aţi auzit de el… :) Chiar în ziua în care împlinea 42 de ani, Nissany şi-a dorit un cadou ceva mai aparte. Nu a vrut un yacht, o maşină cu un preţ de pornire de cel puţin 6 cifre şi nişte ispite cu care să le împartă, ca orice alt prosper om de afaceri, ci o apariţie în antrenamentele de Formula 1 alături de Minardi. Şi a fost distractiv… Pentru noi! După doar câteva tururi, Nissany s-a plâns prin radio că avea o mare problemă la monopost: avea “prea multă aderenţă”. Pentru prima oară cineva se plângea de o asemenea "problemă" şi e posibil să nu mai auzim aşa ceva vreodată... Apoi s-a răsucit (probabil după ce echipa i-a mai redus din aderenţă...) şi a uitat cum se scoate volanul, aşa că a stat cuminte în maşină în timp ce era evacuat cu o macara din capcana de pietriş. Apucase să parcurgă 8 tururi, iar cel mai bun timp al său a fost cu 12,9 secunde mai slab decât McLaren-ul lui Alexander Wurz care a scos cel mai bun rezultat în acea sesiune. Până şi McLaren Honda s-ar fi descurcat mai bine... Rădem noi, râdem, dar câţi n-am fi vrut să fim în postura lui Nissany?

M.P. al Ungariei 2006 – După 113 curse în Formula 1, Jenson Button reuşeşte prima sa victorie din carieră. În ciuda plecării sale de pe locul 14 al grilei, Jenson a judecat perfect condiţiile schimbătoare de vreme şi s-a impus fără drept de apel, având un avans de 30 de secunde faţă de următorul clasat.

M.P. al Ungariei 2009 – Felipe Massa trece razant pe lângă o tragedie. După ce ratase dramatic titlul în sezonul precedent, ghinionul părea că se ţine scai de pilotul brazilian. Îmediat după Q2, Massa a fost implicat într-un accident rarisim. Un arc de aprox. 800 de grame s-a desprins de pe monopostul Brawn GP al lui Rubens Barrichello în zona virajului 4 şi l-a lovit puternic în cap pe conaţionalul său, perforându-i casca de protecţie, la doar câţiva centimetri deasupra ochiului stâng. Massa a rămas inconştient la 260 km/h cu picioarele pe ambele pedale şi a intrat în zidul de protecţie cu 100 km/h, brazilianul apăsând în continuare pe acceleraţie fără să-şi dea seama de asta. El a fost scos cu mare grijă din cockpit şi transportat la centrul medical, acolo unde a fost stabilizat. Massa a suferit în urma accidentului o plagă puternică în zona capului, o comoţie cerebrală şi chiar o fractură de craniu, fiind operat de urgenţă şi ţinut sub observaţie la terapie intensivă la spitalul militar din Budapesta. Medicii în "colaborare" cu îngerul său păzitor şi-au făcut datoria cu prisosinţă şi Massa s-a recuperat rapid. Brazilianului i-a fost inserată o placă din titan pentru a i se întări craniul ca să poată pilota în continuare. Pilotul de teste al celor de la Ferrari, Luca Badoer, l-a înlocuit pe Massa timp de două curse, însă n-a reuşit să puncteze, fapt pentru care italienii l-au angajat de urgenţă pe Giancarlo Fisichella până la finalul sezonului. Felipe a revenit în Formula 1 odată cu startul sezonului 2010, în Bahrain, reuşind un solid loc 2, completând dubla pentru Ferrari, alături de noul său partener, Fernando Alonso.

M.P. al Ungariei 2010 – “S-a rupt lanţul de iubire”. Michael Schumacher şi Rubens Barrichello au fost colegi de echipă timp de 6 sezoane la Ferrari, iar brazilianul a contribuit din plin la cariera încununată de succes a neamţului, dar toate acestea parcă au fost şterse cu buretele în cursa din 2010. Schumacher l-a împins într-un mod extrem de agresiv pe Barrichello înspre zid în încercarea disperată de a-şi păstra poziţia, iar neamţul s-a ales cu o penalizare de 10 poziţii pe grila următoarei curse. "Cred că a fost una dintre cele mai frumoase manevre ale mele şi una dintre cele mai groaznice din partea lui", a declarat Barrichello după cursă. Schumacher şi Barrichello, un cuplu excepţional, într-una dintre perioadele de glorie ale echipei Ferrari, dar “ce-a fost nu va mai fi”...

M.P. al Ungariei 2014 – Daniel Ricciardo găseşte pe final de cursă treapta “R” de la “Rachetă”. Australianul a câştigat surprinzător după ce i-a depăşit pe Fernando Alonso şi Lewis Hamilton în ultimele 4 tururi ale unei curse în care evenimentele neprevăzute au fost la ordinea zilei. Cel mai important dintre ele s-a consumat în turul 47, atunci când Mercedes i-a cerut lui Hamilton să-şi lase coechipierul să treacă. "Nu voi încetini pentru Nico! Dacă vine suficient de aproape ca să mă depăşească, atunci poate să treacă!", a răspuns ferm Lewis, în timp ce standul de comandă Mercedes împreună cu Nico Rosberg se aflau sub un mare nor de incertitudine presărat cu indignare.

ŞTIAŢI CĂ...

Kimi Raikkonen a terminat de 7 ori pe podium în Ungaria în cele 14 curse pe care finlandezul le-a desfăşurat aici, însă ultima sa performanţă de acest gen a fost obţinută în 2013.

Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) şi Heikki Kovalainen (2008) şi-au trecut în cont primele lor victorii din carieră pe circuitul Hungaroring.

De 13 ani nu s-a mai întâmplat ca pilotul care câştigă în Ungaria să câştige şi titlul de campion mondial la final de an. Ultimul pilot care reuşea această performanţă a fost... aţi ghicit... Michael Schumacher.

Doi piloţi au devenit campioni mondiali în Ungaria: Nigel Mansell în 1992 şi Michael Schumacher în 2001.

Ungaria a avut un singur pilot care a concurat în Formula 1, Zsolt Baumgartner. El a luat startul în 20 de curse, concurând pentru Minardi şi Jordan, iar cea mai bună clasare a sa a fost un loc 8 în M.P. al S.U.A. din 2004, cu Minardi.

CURSA PRECEDENTĂ - 2016

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:19.965

Podium:
1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 1:40:30.115
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +1.977
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +27.539

Cel mai rapid tur: Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 1:23.086 (turul 52)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 177p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 176p
3. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 154p
4. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 117p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 98p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 57p
7. Sergio Perez (Force India) – 52p
8. Esteban Ocon (Force India) – 43p
9. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 29p
10. Nico Hulkenberg (Renault Sport) – 26p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG – 330p
2. Scuderia Ferrari – 275p
3. Red Bull Racing – 174p
4. Force India – 95p
5. Williams Racing – 41p
6. Scuderia Toro Rosso – 33p
7. Haas F1 – 29p
8. Renault Sport F1 – 26p
9. Sauber Ferrari – 5p
10. McLaren Honda – 2p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 9p (+2p după M.P. al Marii Britanii)
2. Carlos Sainz Jr. – 7p
- Sebastian Vettel – 7p
4. Stoffel Vandoorne – 5p
- Sergio Perez – 5p
- Esteban Gutierrez – 5p
- Jolyon Palmer – 5p
- Kevin Magnussen – 5p
9. Nico Hulkenberg – 4p
- Esteban Ocon – 4p
- Nico Rosberg – 4p
12. Romain Grosjean – 3p
13. Felipe Nasr – 2p
- Felipe Massa – 2p
- Jenson Button – 2p
- Lewis Hamilton – 2p
- Pascal Wehrlein – 2p
18. Max Verstappen – 1p
*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 28 iulie 2017
DIGI SPORT 1 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 29 iulie 2017
DIGI SPORT 1 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 3 15:00 Formula 1 – Calificări
DIGI SPORT 3 16:40 Formula 2 – Cursa principală
DIGI SPORT 3 18:35 GP3 – Cursa principală

Duminică, 30 iulie 2017
DIGI SPORT 2 10:10 GP3 – Cursa de sprint
DIGI SPORT 2 11:35 Formula 2 – Cursa de sprint
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

Cea mai importantă ştire din această perioadă a lansat un val de reacţii în mediul online. Deşi părea abandonat definitiv, aşa cum discutam în avancronica precedentă, FIA s-a răzgândit şi ne-a surprins total, anunţând că sistemul Halo va fi implementat începând cu sezonul viitor, după ce a primit undă verde de la comitetul de strategie din cadrul federaţiei. În ceea ce s-a numit “o şedinţă extraordinară” a comitetului, la care au participat toate echipele din Marele Circ, FIA şi deţinătorii drepturilor comerciale, Liberty Media, au confirmat că sistemul de siguranţă Halo va fi obligatoriu din 2018. “În urma dezvoltării şi evaluării unui număr important de dispozitive pe parcursul ultimilor 5 ani, am ajuns la concluzia că Halo prezintă per ansamblu cea mai bună performanţă în termeni de siguranţă”. Dacă decizia va fi bătută-n cuie și Halo va rămâne în același stadiu în care se află în acest moment, va avea parte de multe controverse. Păcat... Liberty Media începuse să facă o treabă foarte bună.

Sauber şi Honda au anunţat că au decis să renunţe la colaborarea dată ca sigură acum câteva luni. Honda ar fi trebuit să le furnizeze motoare elveţienilor începând din sezonul următor. Noul şef al echipei Sauber, Frederic Vasseur, a declinat înţelegerea perfectată de Monisha Kaltenborn. “Este foarte regretabil faptul că trebuie să întrerupem în acest stadiu colaborarea planificată cu Honda. Cu toate acestea, decizia a fost luată din motive strategice şi cu cea mai bună intenţie pentru viitorul echipei Sauber”, au fost cuvintele lui Vasseur. De cealaltă parte, Honda a declarat prin directorul lor general pe divizia de sporturi cu motor, Masashi Yamamoto, că proiectul a fost anulat din cauza “diferenţelor de viziune spre viitor dintre cele două părţi, diferenţe identificate în timpul procesului de pregătire pentru furnizarea unităţilor de putere”. Acum rămâne de văzut pe ce pistă va merge Sauber, având în vedere că nici motoarele Ferrari de specificaţie veche nu reprezintă o soluţie pentru echipă.

Vor avea loc teste în intrasezon săptămâna viitoare, pe 1 şi 2 august, la Hungaroring. Dintre piloţii prezenţi la test îi menţionăm pe: George Russell (Mercedes), Charles Leclerc (Ferrari), Nikita Mazepin şi Lucas Auer (ambii la Force India), Nicholas Latifi şi Robert Kubica (ambii la Renault), Lando Norris (McLaren), Luca Ghiotto (Williams), Santino Ferrucci (Haas), Sean Gelael (Toro Rosso), Gustav Malja şi Nobuharu Matsushita (ambii la Sauber). Este cea de-a doua perioadă de teste din intrasezon, după cea din Bahrain din luna aprilie.

Doar un punct îi mai separă pe Sebastian Vettel şi Lewis Hamilton în clasamentul general, iar neamţul ar putea să piardă fotoliul de lider pentru prima oară în acest sezon. Sau ar putea să nu... De 13 ani pilotul care a câştigat pe Hungaroring n-a luat titlul de campion. Va rupe cineva “blestemul”? Cine va pleca în vacanţă din postura de lider? Vă invităm să descoperiţi răspunsurile în Marele Premiu al Ungariei, duminică, 30 iulie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1. Cursa va fi prefaţată în cadrul emisiunii Grila De Start, de la ora 14:15.

Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.