După cea mai scurtă cursă din calendar, şi anume cea de la Monza de acum două săptămâni, urmează să ne delectăm în acest weekend cu cea mai lungă etapă a anului, Marele Premiu al statului Singapore. Din 2008, de când caravana Formulei 1 poposeşte aici, nicio cursă n-a durat mai puţin de 116 minute. Cam cât un film... Genul programului: Blockbuster.

MARINA BAY, SINGAPORE

Încă de la cursa inaugurală, Marele Premiu al statului Singapore a reprezentat o poveste de succes a Formulei 1. Pe 28 septembrie 2008, Formula 1 disputa la Singapore primul Mare Premiu pe timp de noapte din istorie, iar atât fanii, cât şi piloţii aveau ocazia de a trăi o nouă experienţă. Aceştia din urmă au parte şi de o mare provocare aici: să pilotezi pe timp de noapte este ceva ce ar părea plăcut la prima vedere, dar dacă stai să te gândeşti că eşti înconjurat în permanenţă de bariere, iar cea mai mică clipă de neatenţie poate să-ţi decidă soarta cursei, s-ar putea să-ţi schimbi părerea...

Nici suprafaţa asfaltică nu îi ajută prea tare pe piloţi, ba dimpotrivă, Marina Bay este unul dintre cele mai denivelate circuite din calendar, lucru de luat în seamă având în vedere durata semnificativă a cursei. Un alt factor important este umiditatea extremă, specifică zonei geografice din care face parte, Singapore fiind un stat situat la doar 137 km nord de Ecuator. Din această cauză, se spune că un pilot poate să piardă chiar şi 3 kg din greutatea corporală pe parcursul unui weekend de cursă.

Toate aceste aspecte fac din Marele Premiu al statului Singapore una dintre cele mai grele curse, atât din punct de vedere fizic, cât şi mental, din calendar.

DETALII TEHNICE

-Tururi: 61
-Lungimea circuitului: 5,065 km
-Viraje: 23
-Lungimea cursei: 308,828 km
-Număr de curse disputate la Marina Bay: 8
-Prima cursă disputată: 2008
-Cele mai multe victorii (piloţi): 4 – Sebastian Vettel (2011, 2012, 2013, 2015)
-Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 4 – Sebastian Vettel (2011, 2012, 2013, 2015)
-Cele mai multe victorii (constructori): 3 – Red Bull Racing (2011, 2012, 2013)
-Acceleraţie maximă: 42-49% din lungimea unui tur
-Utilizarea frânelor: 24% din lungimea unui tur
-Schimbări în cutia de viteze: 82/tur
-Consum de combustibil: 1,64 kg/tur
-Cea mai lungă perioadă de accelerare: 0,832 km
-Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 200 m
-Viteză maximă: 322 km/h
-Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor și porţiunea dintre virajele 5-7)
-Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 15 (Fernando Alonso, 2008)
-Câştigători cu plecare din pole position: 6 din 8 (75%)
-Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): 100% (maxim)
-Uzura pneurilor: 60% (medie-ridicată)
-Cel mai rapid pit stop în 2015: Red Bull Racing (Daniil Kvyat) – 29,159 s
-Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: 0,293 s (Fernando Alonso vs. Sebastian Vettel – 2010)
-Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: 32,627 s (Sebastian Vettel vs. Fernando Alonso – 2013)
-Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 11
-Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 100%

ALEGEREA PNEURILOR

RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:50.041 – Daniel Ricciardo (Red Bull Racing, 2015)
În calificări: 1:43.885 – Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari, 2015)

MOMENTE MEMORABILE

-M.P. al statului Singapore 2008 – Scandalul "Crashgate". Poate cel mai memorabil moment din scurta istorie a cursei din Singapore s-a consumat chiar la manşa inaugurală. Nelson Piquet Jr. a pierdut controlul maşinii într-un loc neobişnuit, într-un mod neobişnuit şi în nişte circumstanţe... să le numim "suspecte". Adevărul a ieşit la iveală un an mai târziu, după ce brazilianul a fost dat afară de la Renault în plin sezon, lucru care l-a făcut să dea în vileag întregul plan. Lui Piquet i s-a cerut să facă deliberat un accident pentru a aduce Safety Car-ul pe pistă şi pentru a-l readuce în cărţile pentru victorie pe Fernando Alonso care avusese o sesiune de calificări de coşmar, fiind nevoit să plece în cursă abia de pe poziţia a 15-a a grilei. Lucrurile au decurs conform planului, iar Alonso a câştigat nesperat, însă persoanele din cadrul echipei Renault care au decis această desfăşurare a evenimentelor au primit suspendări record, şi anume şeful echipei, Flavio Briatore (suspendare pe viaţă), şi inginerul de cursă Pat Symonds (5 ani). Ulterior, acestea au fost reduse în urma plăţii unor despăgubiri (15.000 de euro pentru Briatore, respectiv 5.000 de euro pentru Symonds).

-M.P. al statului Singapore 2008 – Felipe Massa pleacă de la boxe cu tot cu furtunul de realimentare. Conform spuselor brazilianului, acesta a fost momentul care l-a costat titlul în acel sezon. Massa era lider până când a fost chemat la boxe pentru o oprire ce se dorea a fi una obişnuită, însă brazilianul a primit un semnal eronat să plece, deşi furtunul de realimentare nu fusese scos. În final, Massa a încheiat cursa în afara punctelor, pe locul 13, în timp ce rivalul său la titlu, Lewis Hamilton, a terminat pe podium. Şi David Coulthard a păţit ceva similar ceva mai târziu, însă el s-a oprit imediat pentru a i se scoate furtunul.

-M.P. al statului Singapore 2010 – Robert Kubica revine după o pană. Cu doar 15 tururi înainte de final, polonezul a avut neplăcuta experienţă de a face pană în timp ce se lupta pentru locul 6 cu Rubens Barrichello. El opreşte la boxe şi revine pe circuit pe locul 13, dar neînfricatul pilot Renault nu-şi pierde încrederea şi reuşeşte să revină pe locul 7 după o goană nebună după puncte.

-M.P. al statului Singapore 2011 – Incidentul discutabil dintre Lewis Hamilton şi Felipe Massa. Cei doi piloţi au avut parte doar în sezonul 2011 de nu mai puţin de 5 dueluri care s-au lăsat cu urmări. În Singapore, Hamilton i-a atins pneul dreapta-spate al lui Massa, iar brazilianul s-a ales cu o pană care i-a anulat orice speranţă la o clasare bună, în timp ce britanicul a abandonat după ce primise şi un drive-through. După cursă, Massa i-a întrerupt interviul lui Hamilton, bătându-l pe umăr şi spunându-i sarcastic: "Bună treabă! Foarte bună!". Apoi, brazilianul şi-a explicat gestul: "După cursă am încercat să vorbesc cu el ca să clarific lucrurile, dar a plecat fără să mă bage în seamă, aşa că i-am spus ceea ce aveam de spus când l-am văzut în zona de interviuri".

-M.P. al statului Singapore 2014 – Strategia riscantă, dar inspirată, a celor de la Force India pentru Sergio Perez. Cu 16 tururi rămase până la finalul cursei din 2014, Perez se afla departe de orice speranţă de a intra în puncte. Atunci echipa sa a luat o decizie riscantă: l-a chemat pe mexican pentru a 4-a oară la boxe pentru un nou set de pneuri. Revenit pe pistă pe locul 15, Perez profită de faptul că adversarii săi îşi menajau pneurile pentru a ajunge cu ele la final şi începe să treacă de fiecare dintre ei, unul câte unul. În ultimul tur, el trece de Raikkonen şi Bottas şi termină al 7-lea. "A fost un risc care putea să decurgă în oricare altă direcţie", au recunoscut cei de la Force India.

-M.P. al statului Singapore 2015 – "Renaşterea" lui Max Verstappen. Mari probleme pentru olandez la startul cursei de anul trecut, atunci când monopostul său Toro Rosso a refuzat să plece de pe loc. Acesta a fost împins până la boxe, acolo unde echipa a reuşit să-i repornească motorul şi să-l readucă în cursă pe Max, însă departe, pe ultimul loc şi la un tur în spatele celorlalţi. Safety Car-ul l-a ajutat să revină în acelaşi tur cu liderii şi de acolo Verstappen a ştiut ce are de făcut. A luptat şi a încheiat pe locul 8, imediat deasupra coechipierului său, Carlos Sainz Jr., pe care olandezul a refuzat să-l lase să treacă, aşa cum îi ceruse echipa.

-M.P. al statului Singapore 2015 – Un fan traversează calm circuitul ca şi cum s-ar afla pe o trecere de pietoni. Evenimentul de anul trecut a mai avut un punct de interes pe care nu ni l-am fi dorit. Un britanic în vârstă de 27 de ani a provocat un Safety Car în turul 37 după ce a pătruns pe circuit pe o poartă uitată larg deschisă. Primul care l-a văzut a fost chiar liderul cursei Sebastian Vettel care a anunţat prin radio: "Este un fan pe pistă!". Ca urmare a faptelor sale, "pietonul" a executat 6 săptămâni de închisoare şi a primit o amendă în valoare de 1.800 de dolari. "A trebuit să mă uit de două ori pentru că nu eram sigur dacă văd bine. Cred că l-am văzut când îşi făcea o poză. Sper că măcar i-a ieşit bine şi că a fost bine focalizată", a glumit Vettel după cursă.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position:

Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 1:43.885

Podium:

1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 2:01:22.118
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +1.478
3. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) +17.154

Cel mai rapid tur: Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 1:50.041 (turul 52)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 250p
2. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 248p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 161p
4. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 143p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 136p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 121p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 70p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 62p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 46p
10.Felipe Massa (Williams Mercedes) 41p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 498p
2. Red Bull Racing 290p
3. Scuderia Ferrari 279p
4. Williams Mercedes 111p
5. Sahara Force India 108p
6. McLaren Honda 48p
7. Scuderia Toro Rosso 45p
8. Haas F1 Team 28p
9. Renault Sport F1 6p
10.Manor Racing F1 1p
11.Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Valtteri Bottas – 6p
2. Daniil Kvyat – 5p
- Kimi Raikkonen – 5p
4. Nico Hulkenberg – 4p
- Nico Rosberg – 4p
- Felipe Nasr – 4p
- Esteban Gutierrez – 4p
- Carlos Sainz Jr. – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
11.Max Verstappen – 3p
12.Sebastian Vettel – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 16 septembrie 2016

DIGI SPORT 2 13:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 16:30 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 17 septembrie 2016

DIGI SPORT 2 13:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 16:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 18 septembrie 2016

DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

-Poate cea mai importantă veste din această scurtă perioadă de pauză este preluarea competiţiei de către grupul Liberty Media, patronat de miliardarul american John Malone. Vicepreşedintele companiei "21st Century Fox", Chase Carey, va conduce Formula 1 împreună cu Bernie Ecclestone (care va mai rămâne implicat în competiţie încă 3 ani) şi va avea titulatura de preşedinte. Toate detaliile tranzacţiei le puteţi citi pe site-ul digisport.ro.

-Sergio Perez a declarat recent că încă nu s-a hotărât în privinţa viitorului său din Formula 1 şi că nu poate să facă niciun anunţ în acest weekend. "Speram să fiu într-o poziţie favorabilă de a-mi prezenta planurile în Singapore. Însă, au apărut câteva întârzieri între timp, dar sper ca până la cursa următoare să se clarifice lucrurile şi să pot anunţa unde voi pilota din sezonul viitor. Am spus dintotdeauna că aş fi foarte fericit dacă aş putea rămâne acolo unde sunt", a spus Perez în cadrul conferinţei de presă de joi. Mexicanul se află în planurile echipelor Renault şi Williams. Actualul pilot Renault, Jolyon Palmer, a recunoscut că trebuie să profite la maximum de cursele următoare pentru a-şi convinge echipa să-l păstreze şi anul viitor.

-Valtteri Bottas a profitat de această pauză dintre curse pentru a-şi uni destinele cu Emilia Pikkarainen, în cadrul unei ceremonii desfăşurate la Helsinki, la care au participat şi doi foşti piloţi de Formula 1, Mika Hakkinen şi Heikki Kovalainen. Înotătoarea care va împlini 24 de ani luna viitoare a participat şi la Olimpiada din acest an de la Rio, la proba de ştafetă 4x100 m mixt, ratând calificarea în finală.

-Doar două puncte îi separă pe piloţii Mercedes AMG în fruntea clasamentului general, iar statistica spune că de 4 ori în ultimii 5 ani pilotul care a câştigat în Singapore, a câştigat şi titlul mondial. Singura excepţie a fost cea de acum un an, atunci când s-a impus Sebastian Vettel. De altfel, aceasta este şi ultima victorie a Scuderiei Ferrari în Formula 1, iar neamţul este pilotul cu cele mai multe victorii pe circuitul Marina Bay. Marele Premiu din acest weekend va avea o însemnătate majoră pentru Nico Rosberg şi Scuderia Toro Rosso care îşi vor celebra Marele Premiu cu numărul 200. "Legenda" spune că Safety Car-ul trebuie să stea la pândă pentru că toate cursele disputate până acum pe circuitul stradal din Singapore au fost neutralizate cel puţin o dată. Oare "legenda" va continua? Vom afla împreună duminică, 18 septembrie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 1. Avanpremiera "blockbuster-ului" va fi prezentată în cadrul emisiunii Grila De Start care va începe de la ora 14:15.