Pentru prima dată în istoria Campionatului Mondial de Formula 1, caravana competiţiei regine a motorsportului pe patru roţi ajunge pe pământ azer, un tărâm necunoscut pentru majoritatea echipelor şi piloţilor. În continuare vom vorbi despre Marele Premiu al Europei, fie că acesta s-a disputat la Nurburgring, Valencia, Brands Hatch, Donington Park sau Jerez.

BAKU, AZERBAIDJAN

Azerbaidjan ("Ţara Focurilor") reprezintă cea mai mare ţară din regiunea Caucaz, fiind situată la graniţa dintre Europa şi Asia. Capitala Baku ("Parisul estului") se află în partea sudică a peninsulei Absheron, pe litoralul Mării Caspice şi este cel mai mare oraş al ţării. Populaţia, formată în marea majoritate de musulmani, a înregistrat o continuă creştere din 1960 (3,69 milioane de locuitori) şi a ajuns în 2014 să atingă aproape 9,5 milioane de locuitori, dintre care peste 2,1 milioane doar în Baku.

Faptul că Baku găzduieşte pentru prima dată o etapă de Formula 1 este încă un semn că oraşul devine încet, dar sigur, o destinaţie din ce în ce mai importantă pentru desfăşurarea competiţilor sportive. După ce anul trecut a fost gazda primei ediţii din istorie a Jocurilor Olimpice Europene, competiţie care a fost transmisă în direct la Digi Sport, în 2020 Baku va găzdui şi meciuri de la Campionatul European de fotbal.

Noul circuit din Baku a fost construit în apropiere de Parcul Naţional şi măsoară puţin peste 6 km. Anunţat ca un înlocuitor al Marelui Premiu al Coreei de Sud, circuitul din Azerbaidjan reprezintă creaţia cunoscutului arhitect de origine germană Hermann Tilke. "Am creat un circuit stradal provocator din punct de vedere al construcţiei şi al designului", a spus Tilke.

Rulându-se în sensul invers al acelor de ceasornic, startul se va lua din zona adiacentă Pieţei Azadliq (fosta Piaţă Lenin), urmând apoi o buclă în jurul Palatului Guvernului şi îndreptându-se către Turnul Maiden Tower. Aici va fi partea cea mai îngustă a circuitului (doar 7,6 metri lăţime), după care se va trece prin latura istorică a oraşului, de-a lungul Aleei Neftchilar şi intrarea înapoi pe linia de start-sosire. Se estimează o viteză medie de 211 km/h, cu un vârf de aprox. 350 km/h, devenind cel mai rapid circuit stradal din lume şi al doilea cel mai lung circuit din întregul calendar după Spa-Francorchamps din Belgia.

DETALII TEHNICE

-Tururi: 51
-Lungimea circuitului: 6,006 km
-Viraje: 20
-Lungimea cursei: 306,306 km
-Număr de curse disputate (M.P. al Europei): 22
-Prima cursă disputată: 1983
-Cele mai multe victorii (piloţi): 6 - Michael Schumacher (1994, 1995, 2000, 2001, 2004, 2006)
-Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 3 – Fernando Alonso (2005, 2007, 2012)
-Cele mai multe victorii (constructori): 7 - Ferrari (2000, 2001, 2002, 2004, 2006, 2008, 2012)
-Acceleraţie maximă: 69% din lungimea unui tur
-Schimbări în cutia de viteze: 76/tur
-Consum de combustibil: 1,96-2,1 kg/tur
-Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,190 km
-Viteză maximă: 351 km/h
-Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din faţa boxelor şi cea de dintre virajele 2 şi 3)
-Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Mediu-ridicat
-Uzura pneurilor: Medie
-Uzura frânelor: Medie

ALEGEREA PILOŢILOR

MOMENTE MEMORABILE

-M.P. al Europei 1985 – Prima victorie din cariera lui Nigel Mansell. 72 de curse a aşteptat pilotul britanic până la prima sa victorie dintr-un lung şir de 31 pe care le-a obţinut în carieră. Aşa cum primul sărut nu se uită niciodată, în motorsport acelaşi lucru se poate spune şi despre prima victorie. La Brands Hatch, pe pământ britanic, colegul lui Mansell de la Williams, Keke Rosberg, s-a răsucit încercând să treacă de Ayrton Senna şi a "reuşit" să-l ia cu el şi pe Nelson Piquet. Rosberg s-a ales cu o pană în urma acestei manevre şi a fost nevoit să intre la boxe. El a revenit pe circuit în faţa lui Senna şi a lui Mansell care se băteau pentru primul loc. Având cursa deja compromisă, Rosberg a preferat să-şi ajute coechipierul, ţinându-l pe Senna până când Mansell a trecut de el, iar apoi l-a lăsat pe acesta din urmă să treacă. Neplăcută postură pentru orice pilot, cu atât mai mult pentru Senna...

-M.P. al Europei 1997 – Villeneuve vs. Schumacher. La trei ani după controversatul moment dintre Michael Schumacher şi Damon Hill petrecut în timpul M.P. al Australiei, britanicul a fost răzbunat de Jacques Villeneuve la Jerez în ultima cursă a sezonului 1997. În turul 48, canadianul a văzut interiorul lăsat descoperit de Schumacher, a încercat manevra de depăşire, iar tentativa neamţului de a-l bloca în ultimul moment l-a scos din cursă tot pe acesta, consecinţa venind ca o pedeapsă divină. Villeneuve era uşor în faţa lui Schumacher atunci când acesta din urmă a virat înspre el, roata sa dreapta-faţă făcând contact cu partea laterală a monopostului Williams. El a rămas în capcana de pietriş de pe marginea circuitului şi a fost forţat să abandoneze, pe când Villeneuve a putut continua, a terminat pe podium şi a obţinut punctele care i-au asigurat titlul mondial. În urma acestui moment, Federaţia Internaţională de Automobilism a decis să-i acorde lui Michael Schumacher cea mai drastică penalizare din istoria Formulei 1, descalificându-l din întregul campionat, în ciuda faptului că rezultatele sale din cursul sezonului au fost şi sunt în continuare luate în calcul de statisticile oficiale. În aceste condiţii, Heinz-Harald Frentzen a primit titlul onorific de vice-campion pentru sezonul 1997, cea mai bună performanţă a sa din carieră.

-M.P. al Europei 1999 – Surpriza Johnny Herbert. În 1999, la Nurburgring, s-a întâmplat una dintre cele mai mari surprize din istoria Formulei 1. Johnny Herbert care pilota pentru Stewart Ford lua startul de pe locul 14. Cursa a început cu accidentul urât dintre Alexander Wurz şi Pedro Diniz, dar nimeni nu se gândea la ce avea să urmeze. Într-o cursă în care ploaia a jucat un rol important şi doar 9 piloţi au reuşit să ajungă la final, Johnny Herbert s-a impus, reuşind a treia şi ultima sa victorie din carieră. Surpriza a fost cu atât mai mare cu cât echipa condusă de Sir Jackie Stewart (care a devenit Jaguar F1 după acest sezon) a terminat pe podium cu ambii piloţi, Rubens Barrichello ocupând treapta a treia.

-M.P. al Europei 2003 – Incidentul dintre Michael Schumacher şi Juan Pablo Montoya. Tot la Nurburgring, în turul 43 al cursei, Schumacher şi Montoya îşi disputau locul secund. Columbianul a încercat depăşirea în virajul Dunlop, dar au făcut contact. În timp ce Montoya a putut continua cursa aproape nestingherit, urcând un loc, Schumacher a rămas blocat cu roţile din spate în pietrişul de pe marginea pistei. Într-un final, a putut să revină în cursă, fiind ajutat de comisarii de traseu, dar ajunsese pe locul 6. Deşi a mai câştigat un loc până la final, acest incident a iscat un conflict între cei doi protagonişti. "Am crezut că i-am lăsat suficient spaţiu. N-aveam de gând să-i las întregul circuit, dar consider că a fost suficient încât să poată lua virajul", a spus Montoya. Schumacher a fost de acord cu asta şi după o întâlnire a comitetului disciplinar s-a decis să nu se ia nicio măsură. Ross Brawn (directorul tehnic al Ferrari) n-a fost mulţumit de această decizie, el dorind ca Montoya să fie penalizat, în timp ce Patrick Head (omologul lui Brawn de la Williams) a replicat că dacă s-ar fi întâmplat asta, ar fi trebuit să se interzică depăşirile în Formula 1.

-M.P. al Europei 2005 – Abandonul dramatic al lui Raikkonen din ultimul tur. Cu opt tururi înainte de final, Kimi Raikkonen avea un avans de 7,4 secunde faţă de rivalul său de la Renault, Fernando Alonso, şi toată lumea credea că victoria nu mai poate să-i scape. Nimeni nu ştia însă că McLaren-ul finlandezului se confrunta cu o problemă la pneul dreapta-faţă. Nimeni, mai puţin echipa sa... McLaren a decis să-l ţină pe finlandez pe circuit, considerând că o intrare la boxe i-ar fi anulat orice speranţă la victorie. Pneul dreapta-faţă cauza vibraţii din ce în ce mai serioase, iar Alonso se apropia rapid. Cu două tururi înainte de final, spaniolul reuşise să reducă diferenţa la numai 2,7 secunde. La intrarea în ultimul tur, doar 1,5 secunde mai rămăseseră din avansul lui Kimi, dar la capătul liniei drepte a circuitului Nurburgring, pe frânare, suspensia finlandezului a cedat sub imensa presiune la care a fost supusă. "Ne-am asumat un risc calculat şi am plătit preţul", a declarat şeful echipei, Ron Dennis, după cursă.

-M.P. al Europei 2010 – Accidentul incredibil al lui Mark Webber. Australianul de la Red Bull Racing nu va uita niciodata isprava sa din 2010 de la Valencia. A fost unul dintre cele mai înspăimântătoare accidente din istoria recentă a Formulei 1. Încercând o depăşire de ultim moment, Webber l-a lovit din spate pe Heikki Kovalainen (Lotus) în turul 9 la aprox. 305 km/h. Maşina australianului s-a rotit vertical în aer, a aterizat cu capul în jos, a revenit în poziţie normală după contactul cu solul şi a lovit apoi puternic zidul de pneuri. Ceva asemănător păţise şi cehul Josef Kral în cursa de sprint din GP2, cu numai câteva ore înainte de accidentul lui Webber. "S-a simţit ca şi cum aş fi fost în aer pentru o perioadă foarte lungă. Am avut timp chiar şi să mă gândesc dacă există vreun pod deasupra circuitului, ceea ce, din fericire, n-a fost cazul. Dacă ar fi fost una, aş fi lovit-o deoarece am zburat destul de sus", a spus Webber după accident. Spre imensul său noroc, australianul a scăpat doar cu o sperietură zdravănă.

CURSA PRECEDENTĂ - 2012

Pole Position: Sebastian Vettel (Red Bull Racing) – 1:38.086

Podium:

1. Fernando Alonso (Scuderia Ferrari) 1:44:16.649
2. Kimi Raikkonen (Lotus Renault) +6.421
3. Michael Schumacher (Mercedes AMG) +12.639

Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:42.163 (turul 54)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 116p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 107p
3. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 78p
4. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 72p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 69p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 50p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 44p
8. Felipe Massa (Williams Mercedes) 37p
9. Sergio Perez (Sahara Force India) 24p
10.Daniil Kvyat (Scuderia Toro Rosso) 22p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 223p
2. Scuderia Ferrari 147p
3. Red Bull Racing 130p
4. Williams Mercedes 81p
5. Sahara Force India 42p
6. Scuderia Toro Rosso 32p
7. McLaren Honda 24p
8. Haas F1 Team 22p
9. Renault Sport F1 6p
10.Sauber F1 Team 0p
11.Manor Racing F1 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 7p
2. Marcus Ericsson – 6p
- Max Verstappen – 6p
- Valtteri Bottas – 6p
5. Nico Hulkenberg – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
7. Kimi Raikkonen – 3p
- Pastor Maldonado – 3p
9. Romain Grosjean – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Esteban Gutierrez – 2p
- Lewis Hamilton – 2p
- Carlos Sainz Jr. – 2p
- Rio Haryanto – 2p

La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o penalizare de o cursă.

ALTE INFORMAŢII

-Tot mai multe voci susţin că Felipe Nasr se îndreaptă către o inevitabilă despărţire de Sauber la finele acestui sezon. Brazilianul n-a dat un raspuns concret în ceea ce priveşte viitorul său din Formula 1, spunând că are "mai multe opţiuni" pentru 2017. El n-a exclus nici varianta ramânerii la Sauber, în ciuda faptului că relaţia sa cu Marcus Ericsson şi şeful echipei este într-un continuu declin. "Prima mea alegere încă este Sauber. Este echipa cu care am contract până la sfârşitul anului. Trebuie să mă uit atent printre opţiunile pe care le am şi să văd care ar fi cea mai posibilă dintre ele", a declarat într-un interviu recent Nasr.

-Zona crucială a turului de pistă din Baku este cea dintre virajele 8, 9 şi 10. Nu se ştie deocamdată dacă cei 7,6 metri lăţime vor fi suficienţi pentru ca piloţii să evite un dezastru care cel mai probabil va cauza un steag roşu, maşina rămânând într-o poziţie periculoasă aproape din orice situaţie. Daniel Ricciardo a vorbit despre acest lucru în stilul său caracteristic: "Cu siguranţă că cineva va face accident acolo. Sper doar să nu fiu eu acela". Spre dezamăgirea australianului şi a colegului său de echipă, Max Verstappen, Helmut Marko a estimat un deficit de 1,2 secunde pe tur pentru maşinile Red Bull din cauza numeroaselor porţiuni de viteză. "Sper că s-a înşelat", a conchis Ricciardo.

-Piloţii nu vor avea de înfruntat numai circuitul nou, ci şi temperaturile din acest weekend. S-au anunţat în jur de 30 de grade în Baku, cu o uşoară briză care va avea rolul de a mai răcori atmosfera (atât cât se poate). Există şi un risc (extrem de scăzut, ce-i drept) de o uşoară ploaie în jurul orei la care se va desfăşura cursa, dar în mod normal vom avea o cursă uscată duminică. De obicei în Azerbaidjan plouă destul de rar în luna iunie.

-Lewis Hamilton a recuperat în numai 2 curse 34 de puncte din distanţa care îl separa de Nico Rosberg şi a venit la numai 9 puncte de acesta. Neamţul trebuie să-şi revină cât mai rapid, altfel startul său fulminant de campionat cu 4 victorii în primele 4 etape va fi curând şters cu buretele de către Hamilton. Mult-aşteptata cursă din Baku va avea loc duminică, 19 iunie, de la ora 16:00 şi va fi transmisă ÎN DIRECT pe Digi Sport 1.