Dacă înainte de pauza de vară Lewis Hamilton părea în formă maximă, acumulând un avans de 19 puncte în fruntea clasamentului piloţilor după un şir de 4 victorii consecutive, acum Nico Rosberg este din nou lider, câştigând toate cele 3 curse de după perioada de vacanţă. Seninele plaiuri din Barbados nu i-au mai purtat noroc şi de această dată britanicului, care acum se află din nou în postura de urmăritor. Pentru a doua oară în acest sezon vom avea parte de o perioadă de foc în Formula 1, cu 4 curse în următoarele 5 săptămâni. Prima oprire: Sepang, Malaezia.

SEPANG, MALAEZIA

Malaezia se remarcă în principal prin producţia sa de petrol, Petronas fiind una dintre cele mai mari companii de pe acest segment la nivel global. Malaezienii au investit serios în Formula 1, pornind de la echipa Sauber (1997-2005), continuând cu sponsorizarea Marelui Premiu al Malaeziei şi actualmente fiind sponsorul principal al echipei campioane, Mercedes AMG, de la revenirea constructorului german în competiţie.

Etapa a 16-a a sezonului se va desfăşura pe circuitul Sepang, aflat la 45 km sud de capitala Kuala Lumpur. Construit la sfârşitul anilor ’90 de cunoscutul arhitect german Hermann Tilke, Sepang este unul dintre cele mai tehnice circuite din Formula 1. Combinaţia dintre liniile drepte lungi de mare viteză şi secţiunile de viraje lente fac ca circuitul să pară unul destul de complex, dar foarte permisiv din punctul de vedere al depăşirilor, dată fiind lăţimea generoasă a acestuia.

Primele două curse disputate aici au avut loc în octombrie, după care M.P. al Malaeziei a fost mutat la începutul sezonului, fapt care a influenţat în unele rânduri desfăşurarea curselor prin apariţia ploilor care au dat peste cap ierarhiile. Iar, ca orice ţară cu climă ecuatorială, atunci când plouă în Malaezia, plouă serios, ducând la apariţia unor momente cu adevărat memorabile... Ne vom aminti câteva dintre ele în rândurile următoare.



DETALII TEHNICE

Tururi: 56

Lungimea circuitului: 5,543 km

Viraje: 15

Lungimea cursei: 310,408 km

Număr de curse disputate la Sepang: 17

Prima cursă disputată: 1999

Cele mai multe victorii (piloţi): 4 – Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)

Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2016): 4 – Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)

Cele mai multe victorii (constructori): 7 – Scuderia Ferrari (1999, 2000, 2001, 2004, 2008, 2012, 2015)

Acceleraţie maximă: 60% din lungimea unui tur

Utilizarea frânelor: 19% din lungimea unui tur

Schimbări în cutia de viteze: 73/tur

Consum de combustibil: 1,79 kg/tur

Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1,029 km

Distanţa din grilă şi până la primul viraj: 683 m

Viteză maximă: 339 km/h

Zone DRS: 2 (Linia dreaptă din fața boxelor și ultima linie dreaptă)

Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 8 (Fernando Alonso, 2012)

Câştigători cu plecare din pole position: 9 din 17 (52,94%)

Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): 80% (ridicat)

Uzura pneurilor: 60% (medie-ridicată)

Uzura frânelor: Medie

Cel mai rapid pit stop în 2015: Scuderia Ferrari (Sebastian Vettel) – 23,996 s

Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: 0,732 s (Michael Schumacher vs. David Coulthard – 2000)

Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: 39,700 s (Ralf Schumacher vs. Juan Pablo Montoya – 2002)

Numărul depăşirilor efectuate în 2015: 60 (cursa cu cele mai multe depăşiri din sezonul 2015)

Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 24%

ALEGEREA PNEURILOR



RECORDURILE CIRCUITULUI

În cursă: 1:34.223 – Juan Pablo Montoya (Williams BMW, 2004)
În calificări: 1:32.582 – Fernando Alonso (Renault F1 Team, 2005)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Malaeziei 1999 – Michael Schumacher zdrobeşte concurenţa în calificări după accidentare. Se spune că “mersul pe bicicletă nu se uită niciodată”, dar pentru Schumi zicala ar trebui reinventată în “mersul cu maşina de Formula 1 nu se uită niciodată”. Proaspăt revenit după accidentarea suferită în M.P. al Marii Britanii, neşansă care l-a ţinut departe de competiţie 6 etape, neamţul reuşeşte o sesiune de calificări entuziasmantă, obţinând pole-ul la o distanţă de 0,947 s de următorul clasat, colegul său de la Ferrari, Eddie Irvine. În cursă, ordinea se inversează, dar surpriza din calificări rămâne… memorabilă.

M.P. al Malaeziei 2001 – Ploaia cauzează un haos greu de imaginat. Ediţia din 2001 a cursei din Malaezia a fost faimoasă pentru condiţiile vitrege în care s-a desfăşurat. Benetton-ul lui Fisichella s-a aşezat greşit pe grilă, Jordan-ul lui Frentzen a cedat în turul de recunoaştere, iar Williams-ul lui Montoya a refuzat să pornească la start. Parcă aceştia au "preferat" să nu participe la cursă, fiindu-le frică de ce avea să urmeze. În turul 3 a început ploaia şi odată cu aceasta, haosul a fost instaurat. Piloţii ies rând pe rând în decor, aşa că (dez)ordinea cursei era: Trulli, Coulthard, Barrichello, Frentzen, Verstappen, Villeneuve, Schumacher şi Hakkinen. Barrichello intră de urgenţă la boxe, iar mecanicii iniţial i-au montat pneuri intermediare. S-au răzgândit, însă... În spatele lui brazilianului se facuse coadă, Schumacher aştepta şi el să-şi schimbe pneurile. După un pit stop de 1 minut şi 12 secunde, pleacă în sfârşit Barrichello cu pneuri de ploaie.

Cele 2 maşini Ferrari căzuseră pe 10, respectiv 11. Nici măcar pneurile de ploaie nu-i mai puteau ajuta pe piloţi, iar Safety Car-ul a intrat pe circuit, în încercarea disperată de a aduce o rază de siguranţă unei situaţii foarte întunecate la acel moment (şi la propriu, dar mai ales, la figurat). Dacă în ziua de azi 100% s-ar fi declarat steag roşu, în 2001 s-a preferat să se meargă în continuare. După ce cursa a fost repornită, Schumacher a făcut slalom printre ceilalţi piloţi şi a ajuns pe primul loc, trăgându-l după el şi pe Rubens. Ferrari reuşeşte "dubla", deşi la un moment dat părea că este imposibil să mai reuşească o asemenea minune.

M.P. al Malaeziei 2002 - Schumacher se loveşte de Montoya la start, columbianul primeşte drive-through. Unul dintre cele mai controversate momente din istoria M.P. al Malaeziei s-a consumat în 2002. Cursa pornea cu un incident pe care Juan Pablo Montoya nu are cum să-l uite. M. Schumacher pleca din pole, iar Montoya îl urma pe prima linie a grilei. Imediat cum se sting luminile roşii ale semafoarelor, neamţul de la Ferrari face o manevră riscantă, îi taie calea lui Montoya pentru a avea interiorul primului viraj. Pilotul Williams îl vede şi ridică uşor piciorul de pe pedala de acceleraţie şi, vrând-nevrând, se poziţionează pe exterior.

Columbianul îşi păstrează trasa, dar maşina Ferrari a lui Schumacher a avut un comportament subvirator şi a intrat în Montoya, pierzându-şi aripa-faţă care rămăsese pentru puţin timp blocată sub monopostul Williams. După ce că Montoya ajunsese la coada grilei, lovitura de graţie i-a fost aplicată de comisarii de cursă care, după 7 tururi de "discuţii", au decis să-l penalizeze cu un drive-through. Columbianul cu greu a putut accepta situaţia, dar s-a conformat şi a reuşit apoi o cursă de recuperare fantastică, terminând pe locul 2, după coechipierul său, Ralf Schumacher, realizând dubla pentru Williams BMW, şi în faţa fratelui acestuia.

M.P. al Malaeziei 2009 – Ploaia stabileşte clasamentul final. În 2009, cursa a fost oprită după 31 de tururi parcurse din totalul de 56 câte erau programate din cauza furtunii. Cursa a părut a fi una obişnuită, totul până în turul 19. Ploaia începuse să cadă, iar unii piloţi s-au grăbit să-şi "încălţe" direct pneurile de ploaie. Când furtuna şi-a făcut apariţia a început sarabanda ieşirilor în decor. Maşinile acvaplanau chiar şi cu pneurile de ploaie, iar vizibilitatea scădea vertiginos, spre frustrarea multora dintre piloţi. Pentru a-şi tempera piloţii, inginerii de cursă au fost nevoiţi să recurgă la adresări celebre precum: "Felipe, baby, stay cool!" (“Felipe, puiule, stai calm!”). Jenson Button (Brawn GP) a câştigat jumătate din punctele puse în joc, lucru care s-a mai întâmplat doar de 5 ori în istoria Formulei 1, ultima oară în M.P. al Australiei din 1991, care a fost cea mai scurtă cursă din istorie, încheiată după numai 14 tururi (52,92 km). Podiumul din 2009 a fost completat de Nick Heidfeld (Sauber) şi Timo Glock (Toyota).

M.P. al Malaeziei 2013 – Celebrul episod “Multi-21”. Turul 44, Mark Webber face ultima oprire la boxe şi revine pe pistă exact înaintea coechipierului său de la Red Bull Racing, Sebastian Vettel. Echipa îi cere neamţului să-şi menţină poziţia a doua cu mesajul “Multimap-21” (care s-ar putea traduce: ordinea să fie maşina nr. 2 “Webber” – maşina nr. 1 “Vettel”), însă Vettel nu vedea în faţa ochilor decât posibilitatea unei noi victorii şi decide să se dueleze cu Webber, contrar indicaţiilor echipei. Pentru telespectatori a fost un deliciu, însă pentru echipă, un supliciu. Vettel a câştigat, însă a avut multe explicaţii de dat, aşa cum i-a transmis Christian Horner imediat după trecerea liniei de sosire. De îndată ce a intrat în camera de protocol, Webber şi-a ferit privirea şi i-a reproşat lui Vettel că n-a respectat ordinele echipei. Vizibil nervos, australianul a tunat pe podiumul de premiere: “La ultima oprire la boxe, cei din staff mi-au transmis să o lăsăm mai moale, cursa fiind încheiată, și să protejez motorul, pentru că oricum cursa s-a terminat. Dar, n-a fost așa. Echipa a luat o decizie, dar Sebastian a făcut ce-a vrut şi va fi protejat ca şi până acum“.

M.P. al Malaeziei 2013 – Lewis Hamilton face gafa sezonului, oprind în boxa greşită. Pilotând pentru McLaren timp de 6 sezoane, britanicul îşi crease un automatism să oprească unde vede oameni îmbrăcaţi în alb şi roşu. În Malaezia a făcut acelaşi lucru, doar că i-a scăpat un amănunt: în pauza de iarnă a schimbat echipele, nu mai pilotează pentru McLaren, ci pentru Mercedes. Momentul a stârnit hohote de râs în rândul tuturor împătimiţilor de Formula 1, inclusiv prietena sa de la acel moment, Nicole Scherzinger, fiind surprinsă de camerele TV în timp ce nu-şi putea ascunde uimirea. Cei de la McLaren nu s-au supărat pe Hamilton şi au ţinut să-i transmită un mesaj pe Twitter: “Simte-te liber oricând să dai o fugă ca să ne saluţi, Lewis!”.

M.P. al Malaeziei 2015 – Sebastian Vettel câştigă la doar a doua sa cursă în “roşu”. Piaţa transferurilor a fost dată peste cap la sfârşitul sezonului 2014, atunci când Vettel a anunţat că părăseşte Red Bull Racing (echipa alături de care câştigase 4 titluri mondiale) pentru Ferrari. Toată suflarea Formulei 1 era curioasă să afle dacă aceasta a fost o decizie inspirată, sau nu. După podiumul de la debutul din Australia, coroborat cu “dubla” Mercedes, nemţii păreau invincibili. Însă Vettel a răsturnat toate calculele şi a readus echipa căluţului cabrat acolo unde visau fanii, după o pauză de 2 ani.

CURSA PRECEDENTĂ - 2015

Pole Position: Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 1:49.834
Podium:
1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 1:41:05.793
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +8.569
3. Nico Rosberg (Mercedes AMG) +12.310
Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:42.062 (turul 43)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 273p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) 265p
3. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) 179p
4. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) 153p
5. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) 148p
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) 129p
7. Valtteri Bottas (Williams Mercedes) 70p
8. Sergio Perez (Sahara Force India) 66p
9. Nico Hulkenberg (Sahara Force India) 46p
10. Felipe Massa (Williams Mercedes) 41p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Mercedes AMG 538p
2. Red Bull Racing 316p
3. Scuderia Ferrari 301p
4. Sahara Force India 112p
5. Williams Mercedes 111p
6. McLaren Honda 54p
7. Scuderia Toro Rosso 47p
8. Haas F1 Team 28p
9. Renault Sport F1 7p
10. Manor Racing F1 1p
11. Sauber F1 Team 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Valtteri Bottas – 6p
2. Daniil Kvyat – 5p
- Kimi Raikkonen – 5p
4. Nico Rosberg – 4p
- Felipe Nasr – 4p
- Esteban Gutierrez – 4p
- Carlos Sainz Jr. – 4p
- Rio Haryanto – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
11. Max Verstappen – 3p
- Sergio Perez – 3p (+3p după M.P. al statului Singapore)
13. Sebastian Vettel – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Fernando Alonso – 2p
- Kevin Magnussen – 2p
- Jolyon Palmer – 2p
- Nico Hulkenberg – 2p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 30 septembrie 2016

DIGI SPORT 1 05:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 2 09:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 1 octombrie 2016

DIGI SPORT 2 05:30 GP3 – Cursa 1
DIGI SPORT 2 06:50 GP2 – Cursa 1
DIGI SPORT 2 09:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 1 12:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 2 octombrie 2016

DIGI SPORT 2 05:05 GP3 – Cursa 2
DIGI SPORT 2 06:20 GP2 – Cursa 2
DIGI SPORT 2 10:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

Jenson Button se va afla în acest weekend la cel de-al 300-lea start din carieră, fiind doar al 3-lea pilot din istoria Formulei 1 care atinge această bornă, după Rubens Barrichello (323) şi Michael Schumacher (307). Pilotul McLaren Honda va mai avea de disputat încă 5 curse, după care se va retrage, posibil definitiv, din competiţie.

Încă de dinainte să înceapă weekend-ul de cursă, Fernando Alonso ştie deja de unde va pleca în M.P. al Malaeziei. Spaniolul va testa un nou motor Honda îmbunătăţit în antrenamentele de vineri dimineaţă şi va fi penalizat cu 30 de poziţii pe grilă. Dacă nu vor exista penalizări mai mari, Alonso va pleca ultimul, dar cu speranţe că va recupera terenul pierdut cu ajutorul noului motor. Într-un exces de zel, şefii echipei au declarat că vor egala ritmul Ferrari cu noile îmbunătăţiri. McLaren rămâne cu un jeton de upgrade pe care e foarte posibil să nu-l mai folosească până la sfârşitul anului.

Circuitul Sepang beneficiază din acest sezon de o nouă suprafaţă asfaltică, mai alunecoasă cel puţin până ce aceasta se va mai “guma” pe parcursul weekend-ului. În plus, 9 viraje au suferit mici modificări (cea mai importantă: virajul 15 – acul de păr final), vibratoarele au fost revizuite în conformitate cu specificaţiile FIA, iar zonele de eşapare au fost îmbunătăţite şi lărgite. Toate aceste schimbări au venit în încercarea de a spori oportunităţile de depăşire, aspect la care Sepang n-a stat rău nici în trecut.

Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a aprobat calendarul provizoriu pentru sezonul 2017. Calendarul definitiv va fi anunţat pe 30 noiembrie. Sezonul 2017 va fi transmis în direct pe canalele Digi Sport!

  • ZVON. O publicaţie finlandeză (“Turun Sanomat”) anunţă că Lance Stroll a semnat cu Williams pentru sezonul 2017, urmând să plătească în schimbul acestui “favor” 35 de milioane de euro pe an. Canadianul care va împlini peste o lună 18 ani concurează în prezent în Formula 3 Europeană, fiind liderul competiţiei cu 9 victorii din 21 de manşe disputate.
  • ZVON. Se aşteaptă în continuare ca Sergio Perez să anunţe o înţelegere pentru sezonul viitor. De curând a apărut şi un zvon potrivit căruia mexicanul şi-ar fi prelungit contractul cu Force India pe numai un singur sezon pentru ca din 2018 să-i ia locul lui Kimi Raikkonen la Ferrari. El a declarat recent pentru Sky Sport: “Ferrari este cea mai mare echipă din Formula 1, este un vis pentru fiecare pilot. Sper doar că în cazul în care se va ivi o oportunitate, aceasta să vină la timpul şi momentul potrivit”.
  • Sebastian Vettel are 4 victorii în ultimele 6 curse disputate pe circuitul Sepang, fiind unul dintre piloţii de urmărit în etapa de duminică. Lewis Hamilton chiar dacă n-a câştigat decât în 2014, are încă 4 podiumuri aici, în timp ce Nico Rosberg n-a reuşit nicio victorie pe pista malaeziană şi are doar 2 podiumuri. Totuşi, el poate să-i egaleze recordul lui Nelson Piquet de 23 de victorii în carieră dacă va spage gheaţa în acest weekend.

Startul în Marele Premiu al Malaeziei se va da duminică, 2 octombrie, de la ora 10:00, iar toată acţiunea va putea fi urmărită în direct la Digi Sport 2. Grila De Start vă invită să vă beţi cafeluţa de dimineaţă împreună cu Antal Putinică şi Florin Ion de la ora 9:00.