• România, Liga 1, etapa a 22-a: Astra - Botoşani (vineri, 20:00, Digi Sport 1)
  • Box Ekaterinburg: Cristian Ciocan - Alexander Povetkin (vineri, ora 18:00, Digi Sport 2)

Sezonul 2017 al Mondialului de Formula 1 va începe, în acest week-end, la Melbourne, pe Circuitul Albert Park.

Cu o grilă mai săracă, în urma retragerii campionului mondial en-titre, Nico Rosberg, şi a fostului campion al lumii, Jenson Button, şi fără Bernie Ecclestone, scos la pensie de noii proprietari ai seriei. Dar cu un nou regulament tehnic ce se doreşte a fi unul revoluţionar şi cu speranţa că Marele Circ va deveni o competiţie mai spectaculoasă şi mai disputată.

Pauza de iarnă care a urmat sezonului trecut a fost marcată de câteva "cutremure" de mare magnitudine. La câteva zile după ce a obţinut "in extremis" primul titlu mondial din carieră, germanul Nico Rosberg şi-a anunţat retragerea. Decizia proaspătului campion mondial i-a luat prin surprindere şi pe şefii Mercedes, nevoiţi să caute un pilot pe o piaţă destul de închisă la nivel de vedete. Au optat pentru finlandezul Valtteri Bottas de la Williams, iar mutarea lui la echipa campioană mondială i-a obligat pe cei de la Grove să facă tot posibilul pentru a-l convinge pe Felipe Massa să renunţe la retragerea pe care şi-o anunţase încă din septembrie 2016.

Experienţa brazilianului în vârstă de 35 de ani este vitală pentru Williams, în condiţiile schimbărilor regulamentului tehnic. Team-ul lui Frank Williams îl va avea ca pilot secund pe tânărul de 18 ani, Lance Stroll, însă canadianul este recomandat mai mult de conturile tatălui său, Lawrence Stroll, locul 722 în topul Forbes al celor mai bogaţi oameni din lume, cu o avere de 2,4 miliarde de dolari, decât de talent. Cu afaceri în domeniul modei, Stroll senior a cheltuit de-a lungul timpului circa 70 de milioane de euro pentru ca fiul lui să ajungă în F1. Lance a trecut pe la Ferrari Driver Academy, a câştigat Formula 4 italiană în 2014 şi Formula 3 în 2016.

Stroll este singurul debutant sută la sută în cursele de Formula 1 în acest an. O altă noutate pe grilă ca pilot-titular o reprezintă belgianul Stoffel Vandoorne, 24 de ani, care va concura pentru McLaren-Honda, în locul lui Button, după ce campionul mondial din 2009 şi-a luat un an sabatic. Vandoorne nu este străin de F1, după ce anul trecut a evoluat într-o cursă, în Bahrain, în locul lui Fernando Alosno, accidentat în Marele Premiu precedent, de la Melbourne. Belgianul s-a clasat pe locul 10 atunci şi a obţinut primul punct din carieră, chiar la debut. Spre deosebire de Stroll, Vandoorne are performanţe importante în GP2, seria anticameră a Formulei 1. În 2014, belgianul a fost al doilea în clasamentul general, după britanicul Jolyon Palmer, acum la Renault, iar în 2015 a fost campion.

Tot în pauza din această iarnă a survenit falimentul echipei Manor. La 6 ianuarie, Just Racing Services Ltd, compania care deţine Manor Racing, a fost pusă sub administrare judiciară şi, până la finalul lunii, nu a fost găsit un investitor salvator. Manor a primit o importantă lovitură financiară în penultima etapă a ediţiei trecute a Mondialului de Formula 1. La 3 iulie 2016, germanul Pascal Wehrlein a obţinut primul şi singurul punct al echipei Manor după ce a ocupat locul 10 la Marele Premiu al Austriei.
Cu acel punct, team-ul s-a menţinut pe locul 10 în clasamentul constructorilor până la Marele Premiu al Braziliei, când Felipe Nasr a ocupat locul al nouălea şi a propulsat, cu două puncte, echipa Sauber pe locul 10, în timp ce Manor a căzut pe 11. Diferenţa între locul 10 şi poziţia 11 este de 15 milioane de dolari în ceea ce priveşte recompensele financiare, iar această sumă ar fi putut ajuta la salvarea Manor.

Piloţii cu care Manor a încheiat sezonul 2016, Pascal Wehrlein şi Esteban Ocon, şi-au găsit alte angajamente. Primul a plecat la Sauber, iar francezul la Force India, în locul germanului Nico Hulkenberg, trecut la Renault, pe locul liber lăsat de Kevin Magnussen, ajuns la Haas. În urma acestor permutări, au rămas fără loc în F1 brazilianul Felpe Nasr (Sauber) şi mexicanul Esteban Gutierrez (Haas).

La finalul anului trecut, Liberty Media a preluat drepturile comerciale ale Formulei 1 pentru opt miliarde de dolari. Printre primele decizii luate de noii patroni s-a numărat îndepărtarea lui Bernie Ecclestone de la conducerea Formula One Group, administratorul drepturilor comerciale ale F1.

Ecclestone era în sporturile cu motor de la sfârşitul anilor '40 şi în conducerea şi dezvoltarea F1 din 1974. De numele său se leagă mărirea Marelui Circ, dar şi decăderea acestuia, dacă vorbim în temeni de audienţe. Bernie a transformat un sport de nişă, la care participau câţiva entuziaşti, într-un eveniment global, care a produs miliarde şi miliarde de dolari. Sub conducerea lui, F1 a generat venituri de la 12 milioane de dolari, la începutul anilor '90, până la 1,8 miliarde de dolari în 2014, bani proveniţi de la sponsori, televiziuni, organizatori de Mari Premii, turism şi merchandising.

"Lăcomia" lui Ecclestone, dar şi crizele economice şi unele decizii guvernamentale, cum ar fi interzicerea publicităţii la tutun, au dus la migrarea Formulei 1 către pieţele în ascensiune din Asia. Cuvântul de ordine a fost "banii", cât mai mulţi, iar când numărul lor nu a fost cel dorit de Bernie, contractele s-au rupt sau nu au fost prelungite.

Preţurile din ce în ce mai mari la bilete au îndepărtat spectatorii de circuite, iar perioadele de "dictatură" ale unor echipe au dus la scăderea competiţiei şi la diminuarea drastică a audienţei.

Grupul care administra drepturile comerciale a fost vândut de mai multe ori, dar de fiecare dată Ecclestone a rămas la conducerea afacerii. Până la 23 ianuarie, când noii proprietari au decis să-l înlăture pe omul care a ridicat imperiul Formulei 1.

Având 20 de etape, calendarul sezonului 2017 este şi el mai sărac decât cel de anul trecut, cu o cursă. Din nou organizatorii Marelui Premiu al Germaniei au eşuat în negocierile cu Bernie Ecclestone şi evenimentul nu va avea loc, din cauza lipsei unui acord financiar.

O schimbare vizează şi Marele Premiu de la Baku: European Grand Prix, titulatura sub care s-a desfăşurat la debut, anul trecut, a devenit Azerbaidjan Grand Prix.

Noul regulament tehnic propune o adevărată revoluţie în ceea ce priveşte designul monoposturilor, poate cea mai importantă din ultimele decenii, cu un potenţial rezultat spectaculos. Însă nu sunt puţini cei care spun că duelurile roată la roată atât de mult dorite de fanii Marelui Circ mai au de aşteptat.

Inginerii au lucrat pentru ca monoposturile să fie mai agresive, mai rapide şi mai greu de condus, punând la încercare priceperea piloţilor. În termeni tehnici, în 2017, lăţimea aripii-faţă va creşte de la 1 650 de milimetri anul trecut la 1 800 mm, iar "nasul" va fi mai lung cu 200 de milimetri. Aripa-faţă va avea un aspect mai ascuţit, un profil delta. Lăţimea pneurilor-faţă va fi de asemenea mai mare, de la 245 mm la 305 mm. Lăţimea corpului maşinii, în zona gurilor laterale de admisie a aerului, va creşte de la 1 400 mm la 1 600 mm. Pneurile-spate vor avea şi ele o lăţime mai mare, de la 325 mm la 405 mm. Lăţimea maximă a monopostului va fi de 2 000 de milimetri, în creştere cu 200 de milimetri, de la 1 800 mm.

Înălţimea aripii-spate va fi mai mică, de la 950 mmm la 800 mm, lăţimea acesteia creşte de la 750 mm la 950 mm. Importantă piesă aerodinamică, difuzorul spate are şi el dimensiuni mai mari: înălţimea crescută de la 125 mm la 175 mm şi lăţimea de la 1.000 mm la 1.050 mm.

Alte numeroase elemente aerodinamice au apărut pe monoposturile din acest an, între care şi "coada de rechin".

Greutatea minimă a monoposturilor a fost ridicată cu 26 de kilograme, de la 702 la 728 de kilograme, fără carburant. Cantitatea de benzină a fost şi ea crescută, de la 100 de kilograme la 105. Pneurile vor fi mai durabile, nu se vor mai deteriora atât de rapid ca în 2016, ceea ce va simplifica strategia echipelor şi reduce preocuparea piloţilor pentru a nu toci gumele. Astfel, piloţii vor fi concentraţi doar asupra competiţiei şi nu asupra stării pneurilor sau economisirii de combustibil.

Toate aceste modificări duc, estimează FIA, la o creştere a apăsării aerodinamice de maximum 31 la sută şi medie de 15 la sută. Tehnicienii echipelor sunt şi mai optimişti, spunând că la finalul sezonului apăsarea aerodinamică ar putea fi mai mare cu 40 la sută.

O apăsare aerodinamică mai mare înseamnă o viteză mai mare în viraje. În aceste condiţii, majoritatea virajelor poate fi abordată şi cu 40 kilometri pe oră în plus faţă de anul trecut. În termeni de timpi pe turul de circuit, FIA prevede un câştig cuprins între trei şi cinci secunde.

Motoarele rămân neschimbate în acest an, dar producătorii nu mai sunt limitaţi în ceea ce înseamnă dezvoltarea unităţilor de propulsie.
Opt zile de teste au avut la dispoziţie piloţii în această lună, pe Circuit de Catalunya, de lângă Barcelona. La finalul acestora, cel mai bun timp a fost înregistrat de finlandezul Kimi Raikkonen, de la Ferrari - un minut, 18 secunde şi 634 de miimi, ceea ce înseamnă un câştig de 3,366 de secunde faţă de timpul de pole-position, înregistrat anul trecut de Lewis Hamilton, pe aceeaşi pistă, la MP al Spaniei.

"La Barcelona, în virajul 3, am avut viteze minime cu 40 de kilometri/oră mai mari decât anul trecut. Am mers cu 260 de kilometri/oră în loc de 220. Este o mare diferenţă şi este mai distractiv, cu siguranţă. Ca spectator, acum, când plăteşti să asişti la o cursă şi ne vezi abordând virajele la vitezele acestea, cred că primeşti mai mult pentru banii cheltuiţi. Este o bună experienţă", a spus australianul Daniel Ricciardo de la Red Bull.

Monoposturile vor fi mai rapide în 2017, dar vor fi favorizate depăşirile, sarea şi piperul Formulei 1? Patrick Head, fost conducător al Williams, crede că nu, deoarece apăsarea mai mare şi fluxul turbulent de aer din spatele maşinilor, provocat de noile abordări aerodinamice, vor împiedica şi mai mult depăşirile. "Dacă vrei o serie cu mai multe depăşiri, fără un ajutor artificial ca DRS, atunci ai nevoie de o reducere a apăsării aerodinamice, dar ei au mers în direcţia opusă", a precizat acesta.

Piloţii au nevoie de o condiţie fizică mult mai bună pentru a putea stăpâni noii "monştri" ai pistelor. "Monoposturile vor fi mult mai greu de condus, iar piloţii vor fi supuşi la forţe G mai mari", a explicat directorul Mercedes, Toto Wolff.

Carlos Sainz jr. a suportat cel mai dur regim de antrenament din carieră şi a lucrat la sporirea masei musculare, urcând cu patru kilograme în greutate, până la 70 de kilograme.

Sainz spune că gâtul piloţilor va fi extrem de solicitat de forţa G în viraje. El urmează un program special de întărire a musculaturii gâtului. "Trag şi ţin greutăţi cu gâtul la sală. Apoi, fac karting cu o cască pe care sunt montate mici greutăţi totalizând 1,5-2 kilograme", a explicat spaniolul.

Anul 2016 a întregit hegemonia Mercedes cu al treilea titlu mondial consecutiv câştigat de marca germană, care încheie un ciclu de trei ani cu performanţe zdrobitoare faţă de concurenţă: doar opt curse pierdute din 59 desfăşurate în această perioadă. O dominaţie după altă dominaţie, a celor de la Red Bull, între 2010 şi 2013 şi de fiecare dată după ample schimbări ale regulamentului tehnic. Lupta pare mai echilibrată decât în alţi ani, după ce testele au arătat o echipă, Ferrari, cu o formă de zile mari şi alta, Red Bull, cu potenţial de învingătoare.

News.ro

Sezonul 2017 din Formula 1 va fi ÎN DIRECT la Digi Sport, unde puteţi urmări sesiunile de antrenament, cele de calificări şi cursele.

ECHIPELE ÎN SEZONUL 2017

Mercedes
Lewis Hamilton (Marea Britanie), Valtteri Bottas (Finlanda)

Ferrari
Sebastian Vettel (Germania), Kimi Raikkonen (Finlanda)

Williams-Mercedes
Felipe Massa (Brazilia), Lance Stroll (Canada)

Red Bull (motor Renault sub brandul TAG Heuer)
Daniel Ricciardo (Australia), Max Verstappen (Olanda)

Force India-Mercedes
Sergio Perez (Mexic), Esteban Ocon (Franţa)

Toro Rosso-Renault
Carlos Sainz (Spania), Daniil Kvyat (Rusia)

McLaren-Honda
Fernando Alonso (Spania), Stoffel Vandoorne (Belgia)

Renault
Niko Hulkenberg (Germania), Jolyon Palmer (Marea Britanie)

Haas-Ferrari
Romain Grosjean (Franţa), Kevin Magnussen (Danemarca)

Sauber-Ferrari
Marcus Ericsson (Suedia), Pascal Wehrlein (Germania).

CALENDAR F1 2017

26 martie - Australia (Melbourne)
9 aprilie - China (Shanghai)
16 aprilie - Bahrain (Sakhir)
30 aprilie - Rusia (Soci)
14 mai - Spania (Barcelona)
28 mai - Monaco
11 iunie - Canada (Montreal)
25 iunie - Azerbaidjan (Baku)
9 iulie - Austria (Red Bull Ring)
16 iulie - Marea Britanie (Silverstone)
30 iulie - Ungaria (Hungaroring)
27 august - Belgia (Spa-Francorchamps)
3 septembrie - Italia (Monza)
17 septembrie - Singapore (Marina Bay)
1 octombrie - Malaezia (Sepang)
8 octombrie - Japonia (Suzuka)
22 octombie - SUA (Austin)
29 octombrie - Mexic (Ciudad de Mexico)
12 noiembrie - Brazilia (Interlagos)
26 noiembrie - Abu Dhabi (Yas Marina).

Calificările Marelui Premiu al Australiei vor avea loc sâmbătă, la ora 08.00, iar cursa este duminică, de la aceeaşi oră, în direct la Digi Sport 1.

VEZI AICI PROGRAMUL COMPLET AL CANALELOR DIGI SPORT