• Tenis WTA, New Haven: Ana Bogdan-Elena Vesnina, 17:00, Digi Sport 2
  • Liga 1: Botoșani - Concordia (azi, 18:30, Digi Sport 1) și Dinamo - Sepsi (azi, 21:00, Digi Sport 1)

În duminica Paștelui, "ouăle" roșii le-au "spart" pe cele argintii și Sebastian Vettel a devenit astfel unicul lider al clasamentului piloților, desprinzându-se de rivalul său de la Mercedes, Lewis Hamilton. Britanicul are nevoie de un răspuns pe măsură în Rusia pentru a-l egala pe Vettel, în cazul în care acesta va termina al doilea. Din 2004 Ferrari n-a mai avut două victorii în primele trei etape ale unui sezon și italienii sunt pe cai mari... Cabrați.

Dacă în China Valtteri Bottas a fost "Nico" Bottas, în Bahrain, acesta s-a transformat în "Rubens" Bottas, finlandezul făcând o treabă excepțională în a urma ordinele primite de la echipă, în stilul brazilianului care i-a luminat cariera lui Michael Schumacher, Rubens Barrichello. Să nu-l învinuim prea mult pe pilotul Mercedes deoarece acesta are mare nevoie să-și păstreze această titulatură și în sezonul următor.

Vă prezentăm în continuare cele mai utile informații pe care orice pasionat al Formulei 1 trebuie să le cunoască înainte de Marele Premiu al Rusiei care va fi LIVE la Digi Sport 2, duminică, de la ora 15:00.

Sochi, RUSIA

Supranumit neoficial "capitala estivală a Rusiei" sau "capitala Rivierei caucaziene", oraşul Sochi se poate lăuda că beneficiază de un peisaj unic. Dincolo de apele senine ale Mării Negre se află vârfurile impunătoare ale Munţilor Caucaz cu un maxim de 5.642 m în Vârful Elbrus, aflat chiar la graniţa dintre Europa şi Asia. Aşadar, datorită climatului subtropical şi reliefului aparte, dacă te gândeşti să călătoreşti la Sochi, ar fi bine ca pe lângă costumul de baie să-ţi iei cu tine şi nişte schiuri, pentru orice eventualitate... De obicei apa este suficient de călduţă pentru a face o baie între lunile aprilie şi octombrie, iar sezonul de schi este deschis între lunile octombrie şi mai, deci ai de unde alege.

Sochi mai este, de asemenea, şi o destinaţie importantă pentru competiţiile sportive. Aici s-a desfăşurat în 2014 cea de-a 22-a Olimpiadă de iarnă, iar anul viitor Sochi va fi gazda următorului Campionat Mondial de fotbal la care naţionala noastră va fi prezentă din nou. Acum rămâne de văzut dacă din Rusia sau ca de obicei...

Parcul Olimpic este numai una dintre principalele atracţii ale oraşului. Turiştii pot face o vizită la Teatrul de Iarnă, fântânile muzicale din centrul oraşului, muzeele de artă şi istorie, impresionanta grădină botanică, parcurile pitoreşti, restaurantele cu specific (evident) rusesc sau doar o simplă plimbare prin oraş, printre numeroasele structuri arhitecturale Staliniste.



DETALII TEHNICE

• Tururi: 53
• Lungimea circuitului: 5,848 km
• Viraje: 18
• Lungimea cursei: 309,745 km
• Număr de curse disputate: 3
• Prima cursă disputată: 2014
• Cele mai multe victorii (piloţi): 2 - Lewis Hamilton (2014, 2015)
• Cele mai multe victorii (dintre piloţii sezonului 2017): 2 - Lewis Hamilton (2014, 2015)
• Cele mai multe victorii (constructori): 3 - Mercedes (2014, 2015, 2016)
• Acceleraţie maximă: 61-62% din lungimea unui tur
• Utilizarea frânelor: 19% din lungimea unui tur
• Schimbări în cutia de viteze: 72/tur
• Consum de combustibil: 1,98 kg/tur
• Cea mai lungă perioadă de accelerare: 1.073 m
• Distanţa din grilă până la primul viraj: 205,2 m (pentru deţinătorul pole-ului)
• Viteză maximă estimată: 325 km/h
• Viteză medie estimată: 220 km/h
• Zone DRS: 2 (zona de viteză care uneşte virajele 1 şi 2 + cea dintre virajele 10 şi 13)
• Cea mai joasă poziţie de plecare a unui învingător: 2 (Lewis Hamilton – 2015)
• Câştigători cu plecare din pole position: 2 din 3 (66,6%)
• Nivelul forţei de apăsare la sol (downforce): Ridicat
• Uzura pneurilor: Medie
• Uzura frânelor: Ridicată
• Gradul de abraziune al suprafeţei de rulare: Scăzut
• Lungimea liniei boxelor: 330 m
• Cel mai rapid pit stop în 2016: 2,23 s (timp total: 29,551 s) – Williams (Felipe Massa)
• Compoziţiile de pneuri nominalizate de Pirelli: ultrasoft, supersoft, soft
• Presiuni minime în pneuri: 21,5 psi (pneurile faţă), 21 psi (pneurile spate)
• Cea mai mică diferenţă dintre primii doi clasaţi: +5,953 s (Lewis Hamilton vs. Sebastian Vettel – 2015)
• Cea mai mare diferenţă dintre primii doi clasaţi: +25,022 s (Nico Rosberg vs. Lewis Hamilton – 2016)
• Numărul depăşirilor efectuate în 2016: 27
• Probabilitatea apariţiei unui Safety Car: 66,6%

RECORDURILE CIRCUITULUI

Record în cursă: 1:39.094 – Nico Rosberg (Mercedes AMG, 2016)
Record absolut: 1:35.417 – Nico Rosberg (Mercedes AMG, 2016)

MOMENTE MEMORABILE

M.P. al Rusiei 2015 – Accidentul înfricoşător din antrenamente al lui Carlos Sainz. Spaniolul a pierdut controlul maşinii la capătul celei de-a doua zone DRS la aprox. 320 km/h, a lovit zidul de pe partea stângă şi s-a înfipt direct în bariera de protecţie cu 140 km/h. Tânărul pilot Toro Rosso a fost scos cu grijă din cockpit şi transportat de urgenţă la spital cu elicopterul. Toată lumea s-a temut de ce era mai rău. Sesiunea de antrenamente a fost oprită, iar producătorii transmisiunii nu au difuzat imagini cu accidentul până în momentul în care au primit informaţia că Sainz e teafăr. Din fericire, spaniolul a scăpat fără nicio zgârietură şi a primit chiar acceptul medicilor ruşi de a concura în cursa de duminică. Pentru că în mama Rusie astfel de accidente sunt la ordinea zilei...

M.P. al Rusiei 2015 – Accidentul dur al lui Romain Grosjean şi “improvizaţia” memorabilă a comisarilor de traseu. În turul 12 al cursei din 2015, Safety Car-ul îşi făcea apariţia deja pentru a doua oară, după ce Grosjean a pierdut spatele monopostului său Lotus în virajul 3 şi s-a izbit de zidul de protecţie. Dacă francezul a scăpat nevătămat (ceea ce e cel mai important), nu acelaşi lucru îl putem spune şi despre maşina sa, aceasta lăsând multe resturi pe pistă care au fost cu greu strânse de comisarii de traseu. Și mai memorabilă a fost modalitatea prin care aceiaşi comisari de traseu au "reparat" zidul de protecție, cu bandă adezivă, făcându-l să arate ca proaspăt scos din cutie (după ce a fost resigilat). Pentru că în mama Rusie banda adezivă e fabricată din beton armat. Noi am fi folosit şi puţină sârmă...

M.P. al Rusiei 2015 – “Războiul de gheaţă” – prima parte. Contactul dintre finlandezii Kimi Raikkonen şi Valtteri Bottas din ultimul tur al cursei din 2015 a adus delir în garajul Force India, frustrare în boxele Ferrari şi Williams şi stupoare în casele fanilor Formulei 1. Ultimul tur, Raikkonen, impulsionat puternic de la boxe. "Totul sau nimic, Kimi!", a fost mesajul echipei pe care Kimi l-a luat literalmente şi pilotul Ferrari încerca să-i sufle locul de pe podium lui Bottas, cu orice risc. Acesta se angaja într-o depășire de tip kamikaze, imediat după lungul viraj de stânga, iar decizia lui Bottas, luată la miime de secundă, a fost să-i închidă “poarta”. Însă, prea târziu... Cele două mașini fac contact, spre imensa bucurie a lui Sergio Perez care urca astfel pe podium, deși la intrarea în ultimul tur era doar al 5-lea. Două etape mai târziu, în Mexic, Valtteri Bottas îl scoate pe Kimi Raikkonen printr-o manevră trasă la indigo. Pentru că în mama Rusie lucrurile nu rămân așa!

M.P. al Rusiei 2016 – “Kvyaldonado” îl loveşte pe Vettel până îi încheie cursa. Etapa de anul trecut debuta cu un moment fierbinte. În timp ce fanele rusoaice “cauzau” o atmosferă incendiară în tribunele de la Sochi, Daniil Kvyat făcea acelaşi lucru pe pistă. Rusul l-a lovit din spate pe Vettel pe frânarea violentă din virajul 2, iar pentru că n-a fost suficient ca să-l elimine definitiv pe neamţ, l-a mai lovit încă o dată şi în virajul următor. Vettel ieşea astfel din cursă, nu înainte însă de a face o criză de nervi în cockpit. Aceasta urma să fie ultima cursă a lui Kvyat la volanul monopostului Red Bull Racing, el fiind înlocuit de Max Verstappen începând cu etapa următoare. Anunțul, pe cât de dur, pe atât de neprevăzut, a fost făcut la doar 4 zile după cursa din Rusia. Pentru că în mama Rusie nu dai și fugi fără să fii pedepsit.

ŞTIAŢI CĂ...

- În ciuda faptului că a participat la doar o cursă din sezonul 2017, Pascal Wehrlein a parcurs mai multe tururi decât Lance Stroll în trei etape. Canadianul nu a încheiat încă nicio cursă de Formula 1 în cariera sa, însă nu putem spune că n-a fost și puțin "ajutat"...
- Sergio Perez are un şir de 13 clasări consecutive în puncte, cea mai lungă serie dintre toţi cei aflaţi pe grilă. Recordul absolut al acestei statistici este deţinut de Kimi Raikkonen – 27 de clasări consecutive în puncte (M.P. al Bahrainului 2012 – M.P. al Ungariei 2013).
- Esteban Ocon a obţinut în acest sezon câte un punct din fiecare cursă disputată, terminând de fiecare dată pe locul 10. “10con” poate să-şi menţină/încheie în acest weekend seria constantă de rezultate.
- Ruşii au avut doar doi piloţi în Formula 1, Vitaly Petrov şi actualul pilot Toro Rosso, Daniil Kvyat. Cea mai bună clasare a unui rus în Formula 1 o reprezintă locul 2 al lui Kvyat din M.P. al Ungariei desfăşurat în 2015.

CURSA PRECEDENTĂ - 2016

Pole Position: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:35.417

Podium:
1. Nico Rosberg (Mercedes AMG) 1:32:41.997
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) +25.022
3. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) +31.998

Cel mai rapid tur: Nico Rosberg (Mercedes AMG) – 1:39.094 (turul 52)

CLASAMENT GENERAL PILOŢI

1. Sebastian Vettel (Scuderia Ferrari) – 68p
2. Lewis Hamilton (Mercedes AMG) – 61p
3. Valtteri Bottas (Mercedes AMG) – 38p
4. Kimi Raikkonen (Scuderia Ferrari) – 34p
5. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 25p
6. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) – 22p
7. Felipe Massa (Williams Racing) – 16p
8. Sergio Perez (Force India) – 14p
9. Carlos Sainz (Toro Rosso) – 10p
10. Romain Grosjean (Haas F1) – 4p

CLASAMENT GENERAL CONSTRUCTORI

1. Scuderia Ferrari – 102p
2. Mercedes AMG – 99p
3. Red Bull Racing – 47p
4. Force India – 17p
5. Williams Racing – 16p
6. Scuderia Toro Rosso – 12p
7. Haas F1 – 8p
8. Renault Sport F1 – 2p
9. Sauber Ferrari – 0p
10. McLaren Honda – 0p

PUNCTE DE PENALIZARE

1. Daniil Kvyat – 8p
- Carlos Sainz Jr. – 8p
3. Esteban Gutierrez – 7p
4. Sebastian Vettel – 6p
- Nico Rosberg – 6p
6. Jolyon Palmer – 5p
7. Kevin Magnussen – 4p
- Nico Hulkenberg – 4p
- Esteban Ocon – 4p
- Pascal Wehrlein – 4p
11. Sergio Perez – 3p
- Romain Grosjean – 3p
13. Kimi Raikkonen – 2p
- Marcus Ericsson – 2p
- Felipe Nasr – 2p
- Valtteri Bottas – 2p
- Felipe Massa – 2p
18. Max Verstappen – 1p

*La 12 puncte de penalizare primite în decursul a 12 luni calendaristice, pilotul respectiv va primi o suspendare de o cursă.

PROGRAM TV

Vineri, 28 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 11:00 Formula 1 – Antrenamente 1
DIGI SPORT 1 15:00 Formula 1 – Antrenamente 2

Sâmbătă, 29 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 12:00 Formula 1 – Antrenamente 3
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Calificări

Duminică, 30 aprilie 2017
DIGI SPORT 2 15:00 Formula 1 – Cursa

ALTE INFORMAŢII

Comitetul de strategie din cadrul FIA s-a întrunit marţi pentru a se pune de acord cu privire la o serie de schimbări ce ar avea menirea de a îmbunătăţi competiţia. Le vom trece în revistă în continuare, pe scurt, în ordinea punerii lor în aplicare. Începând chiar de etapa viitoare (M.P. al Spaniei), echipele ar putea fi obligate să afişeze pe maşini nume şi numere de concurs mai mari pentru a-şi diferenţia mai clar piloţii, pe modelul folosit în NASCAR (ex.: Lewis Hamilton va avea undeva pe maşină un “44” mare, Valtteri Bottas, “77”, ş.a.m.d.). Din sezonul viitor, se vor interzice aşa-numitele “aripi de rechin” şi aripi în formă de “T”. S-a renunţat definitiv la sistemul Halo în favoarea “parbrizului” propus iniţial de Red Bull Racing (“Aeroscreen”), care va rămâne o variantă de luat în considerare pe viitor, în ciuda faptului că ar fi problematic pe ploaie. În cazul în care cursa este întreruptă cu steag roşu, întrecerea va fi reluată de pe grilă şi nu din mişcare, aşa cum este acum. Comitetul de strategie este format din deţinătorii drepturilor comerciale (Liberty Media) şi câte un reprezentant al echipelor Mercedes, Red Bull Racing, Ferrari, Williams şi McLaren, plus un membru al celei mai bine clasate echipe din clasamentul constructorilor, actualmente acel loc fiind ocupat de Force India. Componenţa comitetului ar urma să fie schimbată, iar toate echipele să aibă câte un reprezentant în cadrul şedinţelor. Toate aceste propuneri vor fi trimise la Consiliul Mondial al sporturilor cu motor din cadrul FIA pentru a fi aprobate.
McLaren Honda a avut un start de sezon de coșmar. Niciodată în istoria sa de 51 de ani nu s-a mai întâmplat ca legendara echipă fondată de Bruce McLaren să abandoneze cu ambele mașini în primele trei curse ale unui sezon. În Rusia, Alonso și Vandoorne vor primi un update pe partea de fiabilitate a sistemului MGU-H prin care se speră ca cei doi piloți măcar să ajungă la finish. Asta înseamnă că Vandoorne va atinge deja borna de 4 componente MGU-H în acest an, numărul maxim permis într-un sezon competițional, în timp ce Alonso va fi la a 3-a. Cele două lungi zone de fugă de pe circuitul din Sochi vor chinui groaznic firavele motoare Honda, ceea ce va face ca misiunea piloților să fie una foarte dificilă în a-și apăra pozițiile în fața celorlalți competitori. Însă un pas înainte pentru McLaren ar fi ca măcar să încheie o cursă. Nici echipe precum Super Aguri, Minardi, Manor/Marussia sau HRT nu porneau cu un astfel de obiectiv...
Sauber este foarte aproape să încheie un parteneriat cu Honda pentru furnizarea de motoare începând cu sezonul 2018. Anunţul oficial va fi făcut foarte curând, având în vedere că producătorii de motoare trebuie să informeze FIA cu privire la echipele cărora intenţionează să le ofere serviciile în sezonul următor până la data de 6 mai. Echipa elveţiană foloseşte motoare Ferrari din 2010 şi îşi doreşte neapărat o schimbare. Voi ce credeţi? E sinucidere sau inspiraţie?
Mercedes AMG a fost lider în toate cele 159 de tururi pe care Formula 1 le-a parcurs până acum în Rusia. Poate Ferrari să schimbe asta? Sau, de ce nu, Red Bull Racing? Vom afla împreună duminică, 30 aprilie, de la ora 15:00, în direct la Digi Sport 2, în Marele Premiu al Rusiei. Pentru că mama Rusie ştie tot!

Notă: Articolul conţine pasaje de pamflet care trebuie tratate ca atare.

PROGRAMUL CANALELOR DIGI SPORT