Ici c’est Zizou

07.03.2018, 15:48
7594206_547cf41c-2190-11e8-b04e-5d8fb6547543-1_1000x625

Sau ”Ici c’est fini” ar putea să fie titlul acestui text. Depinde din ce perspectivă priviți problema. Din perspectivă pariziană, da, s-a terminat! Încă un sezon în care eșecul din Champions League nu prea poate fi cosmetizat de succesele din fotbalul intern. E un fard destul de subțire, care nu poate să acopere cearcănele cu care, în mod sigur, s-au trezit francezii în dimineața zilei de miercuri, imediat după demonstrația de fotbal oferită de Real Madrid pe ”Parc des Princes”. De ce am spus francezii și nu parizienii o să încerc să explic imediat. Pentru că și francezii, indiferent dacă sunt fani ai PSG-ului ori nu, au motive suficiente de tristețe constatând că liderul autoritar din Ligue 1 nu face față concurenței din Champions League. Revenind la titlu, care pleacă, probabil ați înțeles, din sloganul celor de la PSG, atât de vizibil și cu care ei se mândresc suficient de mult, revenind la titlu deci am ales varianta cu Zidane. Pentru că, mi se pare, el este, una peste alta, eroul acestei duble manșe. Iar poziția sa, cine știe dacă nu cumva chiar pentru banca Parisului, e mai întărită ca oricând.

LOGICA DE DUPĂ RĂZBOI

Astăzi, după ce s-au terminat cele două manșe, totul pare logic. Victoria Madridului a fost atât de clară, în special marți seară, încât cu greu ne mai revin în memorie detaliile de dinainte de prima partidă, cea de pe ”Bernabeu”. Să încercăm totuși să ne reamintim în ce situație era Real Madrid înaintea respectivului joc și în ce situație era PSG. Diametral opuse din toate punctele de vedere, inclusiv sau mai ales din cel al stării de spirit. O să spuneți că exagerez cu această stare de spirit. Poate, dar mie mi se pare că e un aspect extrem de important atunci când se întâlnesc două echipe ce au în componență fotbaliști de mare valoare. Un detaliu între detaliile ce pot face diferența. Vi s-a părut marți că starea de spirit a celor de la PSG a fost una potrivită? Mie nu. Mie mi s-a părut o echipă fricoasă, stresată, plină de angoase, cumva după chipul și asemănarea lui Unai Emery, care în cadrele de la începutul meciului mai avea puțin și dârdăia de frică. Emana o teamă ce nu putea fi mascată de niciun dialog cu asistentul lui. Iar dincolo? O stare de spirit excepțională. O încredere colosală, o forță mentală de-a dreptul stranie și o concentrare aproape lipsită de logică, dacă e să ne amintim că aproape aceeași echipă pierdea lamentabil pe terenul lui Espanyol cu doar o săptămână în urmă.

”Am venit să văd un Paris furios, cu cuțitul în dinți și am dat peste un Madrid liniștit, cu un trabuc în colțul gurii”. E o caracterizare extrem de fină, ieșită din analizele fotbalistice, făcută însă de un mare strateg în ale fotbalului. Arrigo Sacchi e numele lui și nu cred că mai are rost să înșir aici tot ceea ce a făcut el pentru acest sport. Cu toții cred că așteptam un Paris furios, care să se năpustească spre poarta lui Keylor Navas. Și aș vrea să mă întorc la meciul de anul trecut dintre Barcelona și PSG. Cel cu ”remontada”, exact. Lasând la o parte problemele de arbitraj, o să descoperim că și atunci am avut parte de o prestație lamentabilă a parizienilor. Dar nu la asta vreau să mă refer, ci la modul în care a început partida. Barcelona s-a aruncat cu furie peste adversar, a dat gol repede și a dus meciul pe o linie pozitivă din punctul catalanilor de vedere. Așa începe un meci de genul ăsta o echipă mare, cam la fel a făcut-o Bayern în toate cele 3 semifinale din perioada Guardiola, când avea de întors un handicap, mai mare sau mai mic. Nu i-a ieșit, dar n-am văzut la Bayern această stare de stres pe care am văzut-o la băieții lui Emery în primele minute. Și parcă n-am văzut nici manifestări precum aceea a lui Verratti, absolut idioată pentru momentul în care s-a produs (o mai puteai înțelege prin minutul 85, dar în niciun caz la 0-0), de mercenar foarte bine plătit, dar care nu simte nicio apăsare de la tricoul pe care-l poartă.

ÎNTRE ISTORIE ȘI FINANȚE

Am folosit mai sus un termen, ”echipă mare”. O echipă mare nu înseamnă doar una care are bani și care-și poate permite să facă orice nebunie pentru a cumpăra jucători. O echipă mare e cea care are în spatele ei și o istorie pe măsură. O istorie în care a avut și bucăți mai puțin reușite (în fond Real Madrid a așteptat 32 de ani între al 5-lea și al 6-lea trofeu, iar mai apoi alți 12 între al 9-lea și ”la decima”), dar care istorie rămâne în ADN și condiționează multe lucruri. PSG poate cumpăra orice jucător vrea, chiar și pe Messi sau Cristiano, atât timp cât are în spate un stat precum Qatar cu resurse aproape nelimitate, dar istoria trebuie construită natural, pas cu pas, în special din astfel de eșecuri. Și e nevoie de un element, un catalizator, care să schimbe cursul acestei istorii. Barcelona, de exemplu, cu toată istoria din spatele său, n-a izbutit să câștige Cupa Campionilor Europeni până când n-a venit un anume Johan Cruyff și a modificat tot, de la felul de a gândi până la tactică și strategia transferurilor. Nu de jucători a dus lipsă Barcelona în toată această perioadă (Kubala, Cruyff, Maradona, Lineker, Schuster au îmbrăcat acel tricou), nu antrenorii pricepuți au lipsit, ci nu a existat cineva care să revoluționeze complet modul de gândire. Sunt convins că de asta are nevoie și Parisul, căci, iată, dacă-l iei pe Neymar la modul în care-l iei nu e suficient, ba chiar s-ar putea ca acel element numit karmă să-ți trântească o scatoalcă peste față. ”Karma is a...”, știți la ce mă refer, nu? Căci, iată, l-ai cumpărat pe Neymar tocmai ca să nu mai pățești ce ai pățit cu Barcelona, punându-ți în cap toată lumea fotbalului și acționând destul de puțin elegant și, iată, Neymar se accidentează de unul singur tocmai înaintea celui mai important meci al sezonului. Ba mai și pleacă să se operez la Rio, de parcă la Paris nu ar fi existat doctori.

Marți, în ”Ney York Times”, parcă prevăzând ceea ce va urma, a apărut un articol excelent, în care era amintit un alt episod în care Parisul a încercat să ardă etape și să construiască o echipă de fotbal cu care să se ridice la nivelul altor capitale. La mijlocul anilor 80, un industriaș foarte cunoscut al acelor vremuri, Jean-Luc Lagardère, a încercat, plecând de la succesul dinn Formula 1, să construiască o echipă. A reușit, prin tot felul de manevre economică, fuziuni și achiziții, să creeze ”Matra Racing Club de France”, care-și propunea să devină numărul unu în fotbalul francez în cel mai scurt timp posibil. În vara lui 1986, imediat după Mondialul mexican, Racing Club a uimit lumea fotbalului prin cumpărarea lui Enzo Francescoli, un fel de Neymar al acelor vremuri dominate de Maradona și Platini. Lângă uruguayan, idolul lui Zidane, trebuie spus asta (Enzo, unul dintre băieții lui Zizou a fost botezat astfel după Francescoli), au fost aduși, printre alții, neamțul Pierre Littbarski și el un star la acea vreme, algerianul Madjer, Luis Fernandez, internațional francez pe atunci, s-a încercat fără succes cooptarea lui Ginola și Cantona, iar ca antrenor al unei echipe ce avea 13 internaționali din diverse țări (ceva nemaivăzut pe atunci) a fost cooptat, în vara lui 1987, portughezul Artur Jorge, mustăciosul ce tocmai câștigase Cupa Campionilor Europeni cu Porto. Experimentul n-a mers, iar de acele visuri s-a ales praful.

CE VA URMA?

Exemplul de mai sus ar trebui să-i dea de gândit lui Nasser Al-Khelaifi. O echipă gândită în jurul lui Neymar, așa cum e PSG de azi, s-a dezmembrat brusc fără elementul său principal și n-a făcut față unui adversar la care Zidane a fost nevoit să schimbe doi dintre cei mai importanți jucători, Modric și Kroos. O echipă se construiește plecând și de la antrenor, nu doar de la transferuri, degeaba aduci jucători dacă omul de pe bancă e subjugat de personalitatea lor. Vom vedea în săptămânile următoare ce a înțeles Al Khelaifi din tot ce i s-a întâmplat în acești ani. Mă tem că nimic, căci nu provine nici el dintr-o țară în care fotbalul să aibă mare istorie. Cât despre Real Madrid, povestea merge mai departe și ar fi redundant să reiau acum strania legătură dintre acest club și Champions League. Deși senzația e a unei mari victorii, realitatea e că s-a făcut doar pasul către ”sferturi”. Mulți consideră acum că Real Madrid poate să câștige din nou trofeul. Această posibilitate sigur că există, dar acum toți adversarii ce vor urma știu că au în față o echipă foarte grea, poate cea mai grea și vor face tot ce pot s-o învingă.

De același autor
Citeşte alte articole de Andrei Niculescu
Digi24
Dispariția misterioasă a două femei, mamă și fiică. Ce s-a aflat azi despre ele
Dispariția misterioasă a două femei, mamă și fiică. Ce s-a aflat azi despre ele

Două femei, mamă și fiică, au dispărut în circumstanțe ciudate de mai bine de o săptămână de acasă...

Descarcă aplicația Digi24

  • 07:00 Stirile Digi Sport
  • 07:30 Stirile Digi Sport
  • 08:00 Stirile Digi Sport
  • 08:30 Stirile Digi Sport
  • 09:00 Stirile Digi Sport
  • 09:30 Stirile Digi Sport
  • 10:00 Stirile Digi Sport
  • 10:15 Liga Digi Sport
  • Vezi tot programul
  • digi

    MEDIA: Liga Digisport, ora 15:00, ÎN DIRECT la Digi Sport 1

  • romania u20

    FOTBAL: Portugalia U20 - România U20, ora 17:00, ÎN DIRECT la Digi Sport 1

  • FOTBAL: Kazahstan - Slovenia, ora 17:00, ÎN DIRECT la Digi Sport 3

  • Italy v England: UEFA Nations League - League Path Group 3

    FOTBAL: Italia - Anglia, ora 21:45, ÎN DIRECT la Digi Sport 1

  • Australia v Denmark: Group D - FIFA World Cup Qatar 2022

    FOTBAL: Danemarca - Finlanda, ora 21:45, ÎN DIRECT la Digi Sport 2

  • Morocco v Portugal: Quarter Final - FIFA World Cup Qatar 2022

    FOTBAL: Portugalia - Liechtenstein, ora 21:45, ÎN DIRECT la Digi Sport 3

  • Vezi tot programul

Sondajul zilei

Top Articole

Ce nu mai consumă de 20 de ani: ”Uneori mi-e poftă!” Are un copil cu un fost jucător la FCSB și conduce o afacere cu diamante

denisa9

A lucrat ca gunoier, dar a fost dat afară și a ajuns la închisoare! La 30 de ani, a renăscut: ”Nu am visat niciodată”

adrian-martinez2

Moment rar întâlnit înaintea unui meci de MMA. Imaginile au făcut înconjurul lumii

mma

Anunțul zilei în Spania: Leo Messi s-a răzgândit pe ultima sută de metri și a decis să revină la Barcelona

profimedia-0123577103

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digisport.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digisportro, cookie_poll_id_XXX
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Disqus disqus.com Vezi politica de confidenţialitate
mp_17b27902cd9da8972af8a3c43850fa5f_mixpanel, Disqusauth, sessionid,_utmb, disqus_unique, testCookie
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Trimite
Vezi politica de confidenţialitate