max-verstappen
Max Verstappen e de neoprit! Olandezul a câștigat Marele Premiu din Qatar
sophie-kumpen2
”Mama lui era fantastică, în primii 10 din LUME!” A renunțat la visul ei, iar fiul său a ajuns cvadruplu campion mondial
mihai popescu dzeko
Video Presa din Turcia a reacționat, după ce Mihai Popescu l-a făcut KO pe Edin Dzeko
Digi Sport 1 Live
Acum
Live Digi Sport Matinal

Un sfert de secol fără zeul Marelui Circ, Ayrton Senna: "Un extraterestru" / "Avea al șaselea simț privind limita aderenței"

01.05.2019, 14:10

Pe 1 mai se împlinesc 25 de ani de când marele Ayrton Senna și-a pierdut viața, iar fanii din toată lumea își amintesc de cel care este considerat cel mai mare talent care a concurat vreodată în Marele Circ.

colaj senna
Pe 1 mai se împlinesc 25 de ani de la dispariția lui Ayrton Senna
  • Champions League: Rapid - CSM București, sâmbătă, 19:00, DGS 1

  • Preliminarii CM 2026: Cehia - Insulele Feroe, sâmbătă, 21:45, DGS 1

1 mai 1994 este data care rămâne întipărită în istorie, atunci când triplul campion mondial a murit la vârsta de 34 de ani, după un accident teribil pe circuitul italian de la Imola. La acea vreme, Senna era privit ca un zeu și încă este, pentru că talentul său era unul incredibil, reușind să facă performanță chiar și cu o mașină mai slăbuță.

Cum a murit Ayrton Senna

Pe 1 mai 1994, pe circuitul de la Imola, Senna se afla la volanului unui Williams-Renault FW16, cu care a plecat din pole-position. În turul 7, brazilianul a pierdut controlul înaintea virajului Tamburello, la o viteză de 307 kilometri pe oră și a lovit zidul de beton cu 233 de kilometri pe oră, după ce datele de telemetrie au arătat că a apăsat frâna în jur de două secunde.

S-a constatat apoi că o bucată din suspensia mașinii, mai exact un pivot, i-a străpuns casca. Când a fost scos din epava mașinii, medicii au stabilit că Senna pierduse o cantitate uriașă de sânge, aproximativ 4,5 litri. În plus, a suferit o fractură de craniu, leziuni ale creierului și o ruptură a arterei temporale. Mai târziu, acesta s-a stins din viață la spital.

La antrenamentele premergătoare calificărilor și cursei, Senna s-a plâns că mașina era mai puțin manevrabilă după ultimele ajustări făcute de mecanici.


În acel viraj de la San Marino, se află acum o statuie a sa.

Ayrton Senna, caracterizat de colegi, prieteni și rivali

Caracterizat drept un pilot "obsedat de succes într-un mod nemaivăzut până atunci", punând suflet în ceea ce făcea pe pistă, brazilianul era gata să declanșeze un război total pentru a-și atinge scopul, iar de câteva ori au existat "victime colaterale".

Genialul Ayrton Senna avea o credință în Dumnezeu dusă la extrem, brazilianul fiind gata să facă orice pentru a câștiga, așa cum spunea fostul pilot Martin Brundle.

Rămâne în memorie o cursă de la Monaco, din 1984, când Senna era la început de carieră și conducea un monopost Toleman. Atunci, deși plecase de pe locul 13, a reușit să-l prindă din urmă pe liderul Alain Prost, pe un circuit unde se știe că depășirile sunt aproape imposibile. Din cauza ploii, cursa a fost intrerupta in turul 31. La examinarea mașinii, după cursă, s-a constatat că una dintre bascule era fisurată.

"Ayrton era condus în tot ce făcea de emoție", spunea fostul pilot britanic Martin Brundle, care și-a amintit și de un alt moment incredibil, petrecut la Silverstone, în 1993: "Am realizat că tipul ăsta are un al șaselea simț privitor la limita aderenței".

"Pasiunea sa îl făcea să aleagă soluții care poate nu erau încă gata pentru a fi utilizate în cursă", a spus mecanicul Niges Stepney.

După debutul pentru Toleman, a semnat în 1985 cu Lotus, iar în 1988, apoi a ajuns la McLaren, pentru ca în 1994 să evolueze pentru Williams.

Ayrton Senna, maestru pe ploaie

Un moment extraordinar a fost la Estoril, în 1985, când a avut loc o cursă care a rămas în istorie si a demonstrat maiestria lui Senna pe ploaie.

"Parcă mergea pe o pistă uscată în timp ce toți ceilalți rulau pe una udă. Era de pe altă planetă, depășind ba pe exterior, ba pe interior. Dintre toate victoriile sale, aceasta a fost cea mai impresionantă. Condițiile au fost atât de rele și totuși el a făcut ca totul să pară așa de ușor", a spus Gerard Ducarouge.

Când a ajuns la McLaren Honda, inginerul său pe parte de motoare Takeo Kiuchi, spunea: "Ayrton era mai mereu ceva mai rapid. Și asta pentru că nu puteam modela felul în care lucra cu combinația accelerație-cauciucuri. Avea un stil de a ciupi pedala de accelerație pe care lumea de obicei l-a asimilat cu dorința de a păstra boost-ul la cote maxime în epoca motoarelor turbo.

Poate că de acolo a început, însă el folosea tehnica asta și cu motoarele aspirate. Modula accelerația pentru a transmite mai mult cuplu la roțile spate, schimbând astfel viteza de rotație de fiecare dată, până când anvelopa începea să derapeze. În acest fel putea găsi o traiectorie mai bună înainte de coarda virajului, fără să folosească prea mult direcția. A fost singurul pilot pe care l-am văzut să facă asta".

"Abordarea sa din calificări era ca o experiență religioasă. Nu am mai văzut un asemenea nivel de concentrare până atunci, acționa pur și simplu ca într-o transă", a spus Jo Ramirez, coordonatorul echipei McLaren de la acea vreme.

"Era cu adevărat unic prin nivelul de adrenalină injectat, nu doar pentru a câștiga curse, ci prin modul cum alimenta prin asta fantasticele sale tururi de calificare. Și cu toate acestea, nu era niciodată complet mulțumit de nivelul atins", spunea șeful de la McLaren, Ron Dennis.

Ayrton Senna, un "extraterestru"

Cea mai bună caracterizare i-a făcut-o prietenul și rivalul său Gerhard Berger: "Când am studiat telemetria, mi-am dat seama unde am greșit și că aș fi putut fi cu vreo două sutimi mai rapid în prima parte a turului. Însă Senna putea atinge perfecțiunea pe un singur tur. Imediat după o buclă sau două la Monaco, ieși din mașină și trebuie să stai puțin să îți revii, nu poți analiza imediat ce s-a întâmplat.

Dar Senna era diferit. Sărea din monopost și se apuca imediat de studiat datele. În scurtele briefing-uri de la Monaco, când îl vedeam cum vorbește și cum analizează, aveam impresia că nu sunt la locul potrivit, că trebuia să-mi aleg altă meserie. Senna, la Monaco, era extraterestru".

În istorie rămâne și insidentul de la Estoril, din 1989.

"Senna conducea atunci ca un adevarat idiot, ca un om lovit de nebunie", a spus Brundle, care a rememorat momentul în care a fost lovit de Senna: "Deodată am simțit o lovitură puternică în spate și un McLaren în trei roți a zburat peste mine. Atât de tare pilota. Era în treapta a 6-a cu accelerația la podea. Cu siguranță că nici nu m-a văzut, nu a ridicat piciorul de pe pedală, ci a intrat de-a dreptul în mine ca un nebun. Ce Dumnezeu credea că face? Chiar dacă mă rata pe mine e clar că ar fi lovit pe altcineva până la sfârșit", a mai spus Brundle.

Un alt moment care e unic în istoria competiției a avut loc în 1993, la Donington, când Senna a reușit ceva epocal: a făcut cel mai rapid tur deși trecuse pe la boxe.

Recorduri și cifre stabilite de Ayrton Senna:

  • -prima victorie, Estoril 1985.
  • -prima victorie la Monaco, în 1987.
  • -3 titluri de campion mondial la piloți (1988, 1990, 1991).
  • -41 de victorii.
  • -80 de clasări pe podium în 162 de starturi.
  • -65 de pole-position-uri.
  • -de 19 ori cel mai rapid tur.
  • -cele mai multe victorii după ce a fost lider într-un grand prix, 19.
  • -cele mai multe pole-position consecutive, 8 (record egalat ulterior de Michael Schumacher și de Lewis Hamilton).
  • -cele mai multe starturi de pe prima linie a grilei, 24.
  • -cele mai multe victorii consecutive la același Mare Premiu, 5 (la Monaco).
  • -cele mai multe pole-position-uri la același grand prix, 8 (la San Marino).
  • -cele mai multe pole-position-uri consecutive la același grand prix, 7 (la San Marino).
  • -cele mai multe clasări pe podium consecutive, 7 (la Hungaroring), record egalat ulterior de Michael Schumacher.
  • -cel mai mare procentaj al starturilor de pe prima linie a grilei într-un singur sezon, 100% (în 1989), record egalat ulterior de Alain Prost (în 1993) și de Damon Hill (în 1996).

Etichete: ayrton senna , moarte ayrton senna , cifre ayrton senna , recorduri ayrton senna


Urmărește știrile digisport.ro și pe Google News


Noua Aplicaţie Digi Sport poate fi descărcată din
Digi24
Fraţii Tate s-au întors azi-noapte în România. Ce au declarat după ce au aterizat
Fraţii Tate s-au întors azi-noapte în România. Ce au declarat după ce au aterizat

Frații Andrew şi Tristan Tate s-au întors din SUA în România azi-noapte, unde sunt acuzaţi de...

Descarcă aplicația Digi24

Sondajul zilei

Top articole
profimedia-0977448602
Modric nu s-a ferit de cuvinte! Cum l-a numit pe Mbappe, după scenele care au făcut înconjurul lumii

Croația a produs surpriza și a învins Franța, pe teren propriu, scor 2-0, în turul sferturilor de...

Mircea Lucescu n-a iertat nimic! Pe cine a "înțepat" după România - Bosnia: "Inadmisibil"
lucescu
România - Bosnia și Herțegovina 0-1. Start de coșmar pentru ”Tricolori” în drumul spre Cupa Mondială 2026
profimedia-0977823936
Presa din Bosnia a reacționat imediat, după ce a văzut ce au făcut românii la imnul bosniacilor
romaniabosnia
Bîrligea, OUT din lotul României pentru Bosnia. Panică și la FCSB: de ce a fost trimis în tribună de Lucescu
FOTBAL:ANTRENAMENT ROMANIA (17.03.2025)
Recomandările redacției
mihai popescu dzeko
Video Presa din Turcia a reacționat, după ce Mihai Popescu l-a făcut KO pe Edin Dzeko

Ce notă a primit Ngezana după ce a fost integralist pentru Africa de Sud
FOTBAL:PAOK SALONIC-FCSB, UEFA EUROPA LEAGUE (13.02.2025)
Video Cum vede Nicolae Dică șansele de calificare la Cupa Mondială, după România - Bosnia 0-1
Pilsen, Czech Republic. 01st Aug, 2017. Coach NICOLAE DICA of FC Steaua Bucharest attends a news conference prior to the third qualifying round match FC Steaua Bucharest vs FK Viktoria Plzen within UEFA Champions League in Pilsen, Czech Republic, on Tuesd
Video Exclusiv Marian Iancu nu s-a ferit de cuvinte și a criticat pe toată lumea, după România - Bosnia 0-1
iancu1
Citește și
Eddie Jordan, cel care l-a lansat Michael Schumacher în Formula 1, a decedat la 76 de ani
profimedia-0876746802
Lando Norris a câștigat Marele Premiul al Australiei
lando norris
Carla Bruni, picioare și talie de supermodel și la 57 de ani. „Întotdeauna mi-am dorit să fiu faimoasă”
Carla Bruni, picioare și talie de supermodel și la 57 de ani. „Întotdeauna mi-am dorit să fiu faimoasă”
Daniel Bîrligea, decizie de urgență! Are legătură cu derby-ul Dinamo - FCSB
Daniel Bîrligea, decizie de urgență! Are legătură cu derby-ul Dinamo - FCSB
Ce veste pentru Dinamo! Decizia judecătorilor în privința contestației care bloca ridicarea noului stadion al „câinilor”
Ce veste pentru Dinamo! Decizia judecătorilor în privința contestației care bloca ridicarea noului stadion al „câinilor”
Demi Moore, lângă Bruce Willis, fostul ei soț, la bine și la greu. L-a sărbătorit cu dragoste: "La mulți ani, BW, te iubim!"
Demi Moore, lângă Bruce Willis, fostul ei soț, la bine și la greu. L-a sărbătorit cu dragoste: "La mulți ani, BW, te iubim!"
Katy Perry, siluetă tot mai subțire la câteva săptămâni de când a reacționat la zvonurile despre utilizarea Ozempic
Katy Perry, siluetă tot mai subțire la câteva săptămâni de când a reacționat la zvonurile despre utilizarea Ozempic
Scenariu de coșmar pentru Europa: „Nu știu dacă putem să apărăm Moldova de o Rusie cu armata ucraineană subordonată”
Scenariu de coșmar pentru Europa: „Nu știu dacă putem să apărăm Moldova de o Rusie cu armata ucraineană subordonată”
Amendă de 3.000 lei pentru românii care locuiesc la bloc și refuză un lucru. Unii nici nu știu
Amendă de 3.000 lei pentru românii care locuiesc la bloc și refuză un lucru. Unii nici nu știu
Un fost pilot de Formula 1 a dezvăluit cum Ion Țiriac a fost foarte aproape să o preia pe Pacific Lotus
Paris, France. 30th May, 2024. Ion TIRIAC during the fifth day of Roland-Garros 2024, ATP and WTA Grand Slam tennis tournament on May 30, 2024 at Roland-Garros stadium in Paris, France - Photo Matthieu Mirville/DPPI Credit: DPPI Media/Alamy Live News
Singura veste bună pentru România după eșecul cu Bosnia. Au crescut șansele tricolorilor! Calculele calificării
Singura veste bună pentru România după eșecul cu Bosnia. Au crescut șansele tricolorilor! Calculele calificării
Un fost pilot de Formula 1 a dezvăluit cum Ion Țiriac a fost foarte aproape să o preia pe Pacific Lotus
Paris, France. 30th May, 2024. Ion TIRIAC during the fifth day of Roland-Garros 2024, ATP and WTA Grand Slam tennis tournament on May 30, 2024 at Roland-Garros stadium in Paris, France - Photo Matthieu Mirville/DPPI Credit: DPPI Media/Alamy Live News

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

ProFm
Katy Perry, siluetă tot mai subțire la câteva săptămâni de când a reacționat la zvonurile despre utilizarea Ozempic
Katy Perry, siluetă tot mai subțire la câteva săptămâni de când a reacționat la zvonurile despre utilizarea Ozempic
Digi World
Secretul din raftul cu condimente și ierburi aromatice. În ce se găsește acidul carsonic, un nou aliat în lupta cu Alzheimer
Secretul din raftul cu condimente și ierburi aromatice. În ce se găsește acidul carsonic, un nou aliat în lupta cu Alzheimer
Digi Animal World
Autoritățile au crezut că au găsit un vultur rănit, dar când l-au analizat, au izbucnit în râs. Ce avea, de fapt, pasărea prădătoare
Autoritățile au crezut că au găsit un vultur rănit, dar când l-au analizat, au izbucnit în râs. Ce avea, de fapt, pasărea prădătoare